- Dit onderwerp bevat 398 reacties, 64 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 5 maanden geleden door Jarco.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 maart 2009 om 21:43 #438437
Maar hoe frees je je poort naar 23,5mm?
Welk dremel accesiore gebruik je daarvoor dan?18 maart 2009 om 22:50 #438439@Arvid, ik heb toevallig net een 43mm Dr binnen van twanvz met een gebroken uitlaatflens, verder nog in zeer goede staat. Dus ik wil het eerst daar op proberen voordat ik het op mn polini durf 😉 (deze cilinder krijgt ook zij-inlaat)
maar het is idd wel heel klein die uitlaatpoort, echt belachelijk als je andere brommers ziet.En je bent denk ik wel een tijd aan het frezen op hem 23.5mm te krijgen, waarom eigenlijk 23.5? ik zie wel wat voor buis ik kan krijgen, of is 26*23.5 een standaard maat?
19 maart 2009 om 07:34 #438441Dat fresen duurt idd even:P Zeker als je met schuurrolletjes werkt dan ben je een eeuwigheid + stoflongen verder.
Beter gebruik je HSS freesjes die je zo om de minuut eventjes afkoelt in water, nadat je bijna op 23.5 zit kun je het altijd nog netjes afwerken met schuurrolletjes. (Daan, dat zijn weer die freesjes van die “trivoris” op marktplaats)
Die 23.5 is idd de binnendiameter van een dunwandig gelaste 26mm pijp, deze maat vind ik ideaal aangezien de buitendiameter van het stukje gietijzer wat nog aan de cilinder zit ook precies 26mm is bij een DR (en sommige 50 ori’s)
Dat bedoel ik met buitendiameter:
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno19 maart 2009 om 20:39 #438449ok dan ga ik op zoek naar zo’n buis.
met de citta wil het niet echt opschieten, ik ga morgen even de ontsteking bekijken of dat nog allemaal goed zit. Hij trekt wel sneller op als voor het tunen maar hij houdt heel erg in.
20 maart 2009 om 22:20 #438466citta loopt 62 😐 en ik heb malossi vertanding 😕
Ik heb net even een gradenschijf op mn vliegwiel geplakt of ik al mn timingen wel goed had berekend, maar dat klopt allemaal.
Ik moet maar eens een andere cdi testen, ik merk wel dat het laatste beetje gas nog best veel uitmaakt, dus een grotere carburateur kan ook geen kwaad denk ik.20 maart 2009 om 22:33 #438468Welke rollen en drukveer hebbie erin >?
20 maart 2009 om 22:45 #438469gele drukveer en 5,6 gram rollen, kan wel lichter nog denk ik..
21 maart 2009 om 15:00 #438482Ik heb net getest met de polini SP, hij wilde niet harder dan 51km :S
en de SP is hoogtoeriger dan de HM
je zou het kunnen verklaren, misschien is de SP gewoon te hoogtoerig, omdat ik mn uitlaatpoorttiming nu boven de 180 heb moet ik een langere(laagtoerigere) uitlaat hebben omdat de uitlaatperiode veel langer duurt nu…
Misschien moet ik met een leokrul gaan rijden 😐21 maart 2009 om 16:01 #438486ik ken geen vespa cilinder die std een uitlaatpoorttiming heeft van 180 (buiten simo dan), dus ik denk niet dat je moet gaan zoeken naar een laagtoerigere uitlaat. blok klinkt wel gewoon goed? ook een beetje met de rollen gespeeld, naarmate je dit soort handelingen verricht word je powerband krapper en zul je extra aandacht aan het afstellen moeten besteden
21 maart 2009 om 17:05 #438491Blokje klinkt wel goed ja,
ik heb net ff de HM en SP gemeten voor zover dat te doen was, en de ’tuned length’ berekend
HM: 774mm
SP: 719mmen nu heb ik het berekend, dan zou ik in theorie een tuned length moeten hebben van ongeveer 800 tot 850mm @9000 RPM
bij minder toeren nog langer.dus misschien ligt het echt aan de uitlaat 😕
21 maart 2009 om 18:23 #438495als het al aan de uitlaat zou liggen, zou hij in elk geval niet langer moeten! je hebt pijpen getest die gewoon goed lopen op een veel tammer getimede cilinders, dus dan is het raar om bij een scherper getimede cilinder een langere te nemen, of niet? die tuned lenght van jou kan best kloppen, maar je moet bedenken dat je zo’n lange uitlaat niet kwijtraakt onder een ciao/citta, dus heeft de fabrikant waarschijnlijk een andere aanpassing aan de relatief korte pijp gedaan om hem laagtoeriger te maken. het max toerental van een pijp word dus niet aleen bepaald door de lengte. algemene regel is wel: als je een pijp hoogtoeriger wilt maken je hem het beste in kunt korten (ceteris paribus).
21 maart 2009 om 18:42 #438496Haha, deze problemen ken ik 😛
SP, HM, technoCC, Cittypower lopen slecht met wat hogere timingen. (Doen op mijn AW50 en DR639 allemaal weinig)
Enigste pijp die ik goed vind lopen is de Leo krul, ingekort doet deze het echt perfect op mijn DR639 en jankt toch fors:) (4.7grams rollen vind hij lekker)
(Een ingekorte leo krul presteert stukken beter dan een Proma CC op mijn setup)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno21 maart 2009 om 19:10 #438498ja, dus toch de leokrul 😛 een top one zou het misschien ook goed doen.
Ik heb geen van beide liggen, maar wat is ongeveer de lengte van een krul? of liever de tuned length?
want dan kan ik ook bijv. een andere bocht op mn handmade lassen, omdat de bocht nu toch al vrij verrot/verroest is.G-no :
dus dan is het raar om bij een scherper getimede cilinder een langere te nemen, of niet?nee dat is niet raar, in alle uitlaatartikelen die ik gelezen heb staat dat dat moet, omdat de periode langer duurt, moet de golf er ook langer over doen om terug te komen (hij begint grofweg als de poort opent en zou weer moeten aankomen als de poort sluit) dus als dat een langere periode (meerdere krukasgraden) is dan moet de uitlaat dus iets langer zijn in theorie.
22 maart 2009 om 19:27 #438521de tijd die de golf nodig heeft om terug te komen heeft niks met de openingsduur van de poort te maken, maar met de snelheid van de golf (geluidssnelheid) en de lengte van je uitlaat. wat je hebt gedaan door het verhogen van je uitlaatpoort is het meer tijd geven aan je cilinder om de uitlaatgassen kwijt te raken ,immers, je uitlaatgassen gaan nog even snel de cilinder uit maar de zuiger gaat alsmaar sneller en de poort staat steeds minder lang open. als het goed is, en je tuning heeft effect gehad staat je poort na het tunen kwa tijd weer even lang open als voorheen, maar dan bij een hoger toerental. maar het kan nog beter, want door je uitlaat in te korten, doet de golf er minder lang over om terug te komen en kan hij het toerental nog wat opkrikken door de cilinder van meer mengsel te voorzien net voordat de zuiger de poort weer afsluit.
als iemand er een fout in ontdekt hoor ik het graag, maar volgensmij zit het toch zo.
22 maart 2009 om 19:34 #438522Ja, wat je zegt klopt wel, maar een vespa blokje kan niet zo snel hogere toeren maken, als ie hogere toeren ZOU maken zou ie in de powerband terecht komen ja, maar dat gebeurt niet omdat de spoelkanalen vrij klein zijn en de uitlaatpoort is ook niet dik genoeg.
Ik heb het er net met ArvidW over gehad en hij zei ook dat zijn blokje met 180+ uitlaattiming niet goed liep met hoogtoerige uitlaten zoals HM (is niet eens heel hoogtoerig)
Dat blok liep sneller met standaard Leo Krul dan met de leo handmade :lol
met ingekorte leokrul liep het nog beter dus ik ga mijn handmade een paar cm verlengen dan zien wel wel wat er gebeurt 😉 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.