Vespa-Ciao.NL
:: Retro revolution

Home Forums Perso’s Projecten Retro revolution

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Youri
    Topic starter

Je moet de buitenband even leeg laten lopen en wat banden vet tussen band en velg doen. Of afwasmiddel… En dan iets harder oppompen dan goed is, je zal zien dat hij dan goed plopt. Daarna wel weer de druk verlagen tot wat het bandje aangeeft.

Ik heb hem er inderdaad een 4-tal keer moeten her opblazen vooraleer hij op de rand wilde (in combinatie met Dreft aan band en velg).

Ik probeer het dit weekend nogmaals, maar dan met meer druk zoals je aangeeft. Maar ik ben bang dat het “ei” op de buitenband enkel groter wordt hierdoor. De band lijkt mooi gelijk op de rand te liggen. Maar met bloed zweet en tranen moet het goedkomen zeker 🙂 .

Youri
      Topic starter

De truc met het oppompen van de band tot 5 bar lijkt te zijn gelukt waarvoor dank.

Remankerplaat heb ik normaalgezien ook gevonden.

Zo ver zijn we nu. Hopelijk is alles elektronisch nog inorde. We zien wel.
        20240702_210306

Iemand nog een tip om het decompressiesetje er gemakkelijk op te krijgen? Of is het echt gewoon prutsen en vloeken tot het lukt?

Wim
        Bijdrager

Huh?
          Dat is toch wel erg simpel te doen hoor.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Youri
          Topic starter

Huh? Dat is toch wel erg simpel te doen hoor. Gr. Wim.

Als je weet wat je doet is alles simpel.
            Voor mij is alles nieuw.
            Misschien dat er een trukje was om veertje op te spannen, kabelhouder en klem vast te houden en pinnetje door het gaatje van het staafje te steken.

Youri
            Topic starter

Ik heb nu een correcte remankerplaat kunnen monteren dus de ciao staat terug op 2 wielen.
              Voorlamp is ook gemonteerd. Decompressiekabel is ook gelukt.
              Rem- en gaskabels is het volgende op de lijst.

Nu dacht ik: Ik kijk al eens als het blokje eventueel zou aanslaan.

Wat 2-takt in de tank, benzinekraantje open en gaan met die banaan.
              Niet dus. Want na wat leek als de 100m sprint heb ik mij, met mijn staart tussen de benen, terug richting garage begeven.
              Het blokje blijkt geen compressie te hebben (denk ik).
              Wanneer het blokje uit het frame was, maakte de piston tijdens het handmatig draaien een “ploppend” geluid. Dus ik dacht dat dit wel goed zou zitten.

Nu heb ik ook gelezen dat het aan de decompressieset kan liggen. Hoe kan ik dit bekijken? Zijn er eventueel nog mogelijkheden?

Wim
              Bijdrager

Ik zou eerst voor de simpele dingen gaan.
                -Vonkt de bougie?
                -Bij jouw contactpuntenblok, staat het ontstekingstijdstip oké?
                -Krijgt ie benzine? Dus is de bougie nat na div. startpogingen?

Hoe reed de brommer vóór demontage?
                Wat heb je daarna allemaal aan het motorblok gedaan?
                Wat is jou set-up?  Dus carters, krukas, carb, uitlaat, sproeier, cilinder?
                ieder deel is erg belangrijk voor iemand die mee moet denken vanachter een toetsenbord.

Decompressieklepje is tè simpel dat zit goed of niet.

Dus 5 vragen en een set-up willen de mensen achter de helpdesks weten 😉

Gr. Wim.

Youri
                Topic starter

Ik zou eerst voor de simpele dingen gaan. -Vonkt de bougie? -Bij jouw contactpuntenblok, staat het ontstekingstijdstip oké? -Krijgt ie benzine? Dus is de bougie nat na div. startpogingen? Hoe reed de brommer vóór demontage? Wat heb je daarna allemaal aan het motorblok gedaan? Wat is jou set-up? Dus carters, krukas, carb, uitlaat, sproeier, cilinder? ieder deel is erg belangrijk voor iemand die mee moet denken vanachter een toetsenbord. Decompressieklepje is tè simpel dat zit goed of niet. Dus 5 vragen en een set-up willen de mensen achter de helpdesks weten  Gr. Wim.

Ik dacht dat compressie niets zou te maken hebben met de elektrische componenten.
                  Mis dus. Ik kijk deze week na of ik op al deze vragen een antwoord kan bieden.
                  Ik heb ook nog een nieuwe bobine en condensator liggen die ik eventueel erop kan zetten.

De setup is volledig origineel 50cc met 12/10 carb met nieuwe sproeier (maat is correct voor deze setup volgens de tabel hier op het forum). Luchtfilter is vervangen door malossi exemplaar. Carb is uit elkaar gehaald om te reinigen.
                  Ik heb enkel de oude cilinderpakking vervangen door nieuwe vloeibare pakking.
                  Brommer stond al jaren stil. Dom van mij dat ik niet eerst getest heb op compressie inderdaad.
                  Dus eerste stap wordt nog eens kijken of bougie nat wordt na het aanlopen en of hij vonkt.

Bedankt voor de tips!!!

Wim
                  Bijdrager

Ja oké, we horen het dan wel weer.

Sproeier moet je 44 – 46 – 48 hebben om mee te testen welke de juiste is.
                    Dat is dus voor volledige std set-up met alleen een malossi filter.

Zorg dat, waar je bobine én het motorblok in contact komen met het frame, geen verf zit.
                    Het blanke staal/alu van bobine en blok moeten constant elektronisch contact maken met het frame.
                    Het frame dient namelijk als – minpool, massa, aarde (=allemaal het zelfde).

Gr. Wim.

Youri
                    Topic starter

Zorg dat, waar je bobine én het motorblok in contact komen met het frame, geen verf zit. Het blanke staal/alu van bobine en blok moeten constant elektronisch contact maken met het frame. Het frame dient namelijk als – minpool, massa, aarde (=allemaal het zelfde).

Terug een toptip waar ik niet van wist.
                      Is het voldoende dat de verf weg is waar de bouten, ringen en moeren (van zowel motorblok als bobine) contact maken met het frame?

Wim
                      Bijdrager

Contact is contact. Makkelijk.
                        Je kan het zelfs meten met een ohm meter
                        multimeter.
                        Één pen op staal bobine en een pen op alu blok moet 0 ohm weerstand zijn.

Gr. Wim.

Mischa
                        Bijdrager

Bij het vastzetten van je Bobine ook altijd tandveerringen gebruiken.

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Youri
                          Topic starter

Update:
                            Gaskabel en snelgas zit er goed op en gaat soepel. Achterremkabel werkt ook perfect.
                            Nogmaals proberen in gang te lopen en plots begon hij geluid te maken. Na choke aan te zetten en wat gas bij te geven was hij vertrokken.
                            Ik moest wel blijven gas bijgeven anders viel hij stil. Ik heb na wat warm laten lopen eens volgas gegaan met achterwiel van de grond. Dat ging ook soepel met op het eind wat viertakten.
                            Dan geen gas meer gegeven en hij viel dus stil.
                            Bougie gecontroleerd en is lichtbruin. Wel maar 3tal minuten gedraaid dus ik weet waarschijnlijk nog niet of dit goed is.

Nu krijg ik hem niet direct meer aangelopen.
                            Heeft wel een luide knal gegeven uit de uitlaat. Ik weet niet of dit belangrijke info is om te weten wat er nog moet gebeuren om de werking te verbeteren
                            Ik doe vanavond nog de aanpassingen die aangegeven zijn door jullie en kijk dan nog eens of hij vlugger aanslaat.

Wim
                            Bijdrager

Ja, en stationair toerental stel je met de stationairschroef af aan de zijkant van de carburateur.
                              Indraaien is sneller stationair en uitdraaien is lager stationair toerental.

Kleur bougie kan je pas aflezen na een heel lang stuk volgas en dan stoppen en direct kijken
                              zonder nog stadsverkeer te rijden. Ja dat is heel heet zo’n bougie 😉

De knal was misschien zijn laatste adem, gein.
                              Lees ook eens how-to’s en andere berichten die je met de zoekfunctie kan vinden.
                              Daar leer je ook van.
                              Eigenlijk is alles al 1000x geschreven.
                              Stel bijv. je contactpunten(=ontstekingstijdstip), dat vind je ook op die manier.
                              En test met de sproeiers die ik eerder aangaf.

Gr. Wim.

Youri
                              Topic starter

Update:

Op een paar details na is deze afgewerkt :).

Happy wife = happy life

20250802_193216

zevenenergie
                                Donateur

Screenshot 2025-08-06 at 09-43-21 lauafq3bevvlxnj8tm63vvd5nhxr3jxx.jpg (JPEG-afbeelding 3244 × 1688 pixels)
                                  Ik zie dat haar achterband lek is, ze lijkt ook te zeggen “wat is dit nu”
                                  Ik hoop dat het geen effect heeft op je Life. 😉

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.