Vespa-Ciao.NL
:: Remschoen achterwiel vervangen

Home Forums Techniek Mechanisch Remschoen achterwiel vervangen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

barry
    Topic starter

Hoi forumleden;
      Nu met het monteren van de kick-speedengine,met 80cc Polini kit ,word het ook tijd dat de remschoen van de achterrem vervangen word.
      Maaaaaaar,dit heb ik nog nooit gedaan,na enkele pogingen & weer wat stukken uit mijn vingers ben ik ermee opgehouden.
      Wie kan me hiermee helpen??????
      Alvast dank

De Belgische beer

murkus
      Bijdrager

wow dit had ik nooit verwacht ik heb het toen zo gdaan eerst de veer vastmaken en dan met veel prutsen/knoeien ja ook vikkes opengehaald:P uhm erop gekregen….dus wat ik deed eerst de veer vastmaken danals het ware die ene kant helmaal indrukken en dan proberen hem op dat buisje te laten vallen….gr mark

pleasure
        Bijdrager

Ik heb de truc weer te pakken.. bij het verwijderen laat je eerst de veer zitten en trek je hem er af. Voor het monteren:
          – veer los
          – remschoen in positie
          – veer met een schroevendraaier terug in het oogje haken

nu lukt het je in 5 minuten, succes :thumb

hansieb
          Moderator

Barry ik doe het altijd zo 🙂 zonder pijnlijke vingers.

Borgveertje eraf , remschoen eraf , nieuwe erop en het veertje er al om doen + aan de naaf vast doen.

Dat gedaan pak je een griptang klemt die op het puntje waar die weer op moet flink trekken en hij zit erop. Dan hamer pakken en tik je hem er zo op.

Shark
            Donateur

Ik heb dit al tig keer gedaan maar de laatste keer was toch weer precies lang genoeg geleden dat ik was vergeten hoe ik het ook alweer deed.

Nu was ik weer aan de beurt en flarden van oude pogingen schoten door mijn hoofd. Echt zo’n klusjes waarbij je de knokkels ophaalt.

Mijn inziens zijn er drie manieren om te monteren:
              1. eerst remsegment, dan veer in het oogje van de remschoen pielen
              2. eerst de veer monteren, dan het remschoen op het as plaatsen, en dan met een hefboom de andere kant van de remschoen onder het ronde plaatje zien te krijgen
              3. net als 2, maar dan eerst het andere uiteinde doen en dan met een hefboom het oogje op het asje krijgen

Waarschijnlijk zou een pro, optie 1 doen en met een verentrekker het veertje dermate kunnen uittrekken dat het een makkie is. Toch kreeg ik die methode niet voor elkaar. Het veertje hapte in het aluminium en er is niet echt veel ruimte om een verentrekker te gebruiken om zeg maar nog wat verder te trekken en dan ook het veertje erin te duwen, het haakje van de veer is simpelweg te klein / de verentrekker is te dik.

Dit keer bood optie 2 de oplossing, maar hoe doen jullie dit? Is er nog een andere manier?

Mischa
              Bijdrager

Ik gebruik altijd optie 1, gewoon met een goed passende platte schroevendraaier overhevelen dat het puntje van de veer er net in steekt, en dan een tik er op geven tot ie er helemaal in zit. Het is soms even pielen ja..

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                Link naar Mijn collectie / Projecten.

zevenenergie
                Donateur

Ik heb er een schroevendraaier voor aangepast.
                  Aan de platte kant een kleine inkeping voor de veer en op de steel een uitholling die op het huis komt zodat hij niet weg glijd.
                  Er op en er af is nu vrij gemakkelijk.

Shark
                  Donateur

Ik heb er een schroevendraaier voor aangepast. Aan de platte kant een kleine inkeping voor de veer en op de steel een uitholling die op het huis komt zodat hij niet weg glijd. Er op en er af is nu vrij gemakkelijk.

Foto?

Wim
                    Bijdrager

Beetje inzicht Shark 😉

Ik denk zoiets:

Ciao achterrem veer spanner trekker of hoe t ook heet.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                      1

FonS
                      Bijdrager

Same here. Aangepaste schroevendraaier, fluitje van een cent. Veer inhaken is een kwestie van seconden en kun je zelfs met één hand (de andere had ik vrij om foto’s te maken).

IMG_20250823_203510814

20250823_203221-ANIMATION

zevenenergie
                        Donateur

Vraagje; zou iemand  deze Prachtige Gif. Bij de howto,s kunnen zetten met een mooi verhaaltje erbij?

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door zevenenergie.
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.