Home › Forums › Techniek › Elektrisch › radio/muziek op een vespa
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 9 maanden geleden door dihagie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 juni 2010 om 20:16 #158230
Voor op gesteld dat alles kan als je er maar genoeg tijd, geld en energie in stopt,
is het mogelijk om een autoradio of versterker op een vespa aan te sluiten?
Ik heb begrepen dat een vespa standaard ongeveer 6 volt levert, wat natuurlijk te weinig is voor 12v apperatuur.
Is er iets verkrijgbaar om hier makkelijk 12v van te maken, of zou ik dan met een auto dynamo in de weer moeten?
Heeft de vespa trouwens gelijk of wisselstroom?
Dit is ook mede bepalend voor de keuze of het een brom of een snor gaat worden 😉13 juni 2010 om 20:18 #160282Dat gaat niet lukken op het beperkte vermogen dat een vespa geeft(en daarnaast variabele spanning). Beter gebruik je een accu. Een vespa geeft wisselstroom.
13 juni 2010 om 20:24 #160283super simpel is het volgende :
bij mediamarkt boxen halen die op batterijen gaan en aansluiting hebben zodat je mp3of4 speler erop kan.
Ga ze van de week ook in het handschoenen-vak van mijn aprillia rs bouwen 😉
wou eerst ook met een radio werken en die op mijn accu maken, maar als die me dan de accu leeg trekt moet ik hem aan gaan rennen i.p.v elek start en dat is kut dus vandaar dat ik hiervoor kies. En makkelijk te maken, ook op een ciao 😉13 juni 2010 om 20:25 #160284Wanneer je een nieuwer model ciao koopt met electronische onsteking kun je van de lichtspoel 12v wisselspanning afhalen. Deze kun je met een gelijkrichter en condensator omzetten naar 12v gelijkspanning. 15watt moet je er wel uit kunnen trekken dus een simpel versterkertje kun je er wel aanhangen.
Het grootste probleem is ruimte om deze rommel + versterker + speakers kwijt te raken.
Ofwel, wil je echt muziek in je brommer koop een scooter!
Om eerlijk te zijn vind ik speakers in je brommer of scooter vrij pauper:|, koop liever een uitlaat die een mooi geluid maakt;)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno13 juni 2010 om 20:29 #160285[melig]
Anno 2010 hebben ze ook :
Stuk goedkoper en makkelijker 😉
Voor de veilighoud zou ik trouwens op een brommer/snor niet zomaar constant oordopjes in hebben.
Je moet je aandacht bij het verkeer houden
[/melig]46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel13 juni 2010 om 20:32 #160286Rolt wel lekker hoor met je earplugs in, geen gezeik van dat jankende brommer geluid aan je hoofd lekker je favoriete tunes luisteren. Moet je wel in-ears hebben om het helemaal brommervrij geluid te creëren.
13 juni 2010 om 20:42 #160287ArvidW :
Het grootste probleem is ruimte om deze rommel + versterker + speakers kwijt te raken.
Ofwel, wil je echt muziek in je brommer koop een scooter!
speakers vormt een probleem, voor de rest van de zooi zijn cita zadels uitgevonden 8) In een scooter is al zo vaak gedaan.
maar wat ik zo lees is het dus eigenlijk niet te doen?
13 juni 2010 om 20:47 #160288Ik denk dat je dit wel interessant leesvoer vind:
http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=5461&d=0
Uiteraard is het te doen, je moet zoals je zelf al een beetje aandraagt creatief te werk gaan.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno14 juni 2010 om 05:21 #160290ik zou het ook maken zoals arvid zegt:P
mja dan moet je wel een elec blok hebben.
ik heb zelf een computer boxen setje 2.1 surround uitelkaar gehaald en het werkt goed op een 9.6V boormaschiene accu
en de gelijk richter en condensator heb ik ook ergens ligge, moet alleen nog een kistje hebben:Pen als je een kistje maakt heb je ook weer opberg ruimte op je ciao:P
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.14 juni 2010 om 09:25 #160291je kunt ook een TA2024 als versterkertje pakken, deze is 2x 15 watt dus verbruikt amper stroom en is heel klein.
Heb hem zelf ook gebruik voor in een bierkrat radio.
versterkertje zou bijvoorbeeld passen in het gereedsschaps vakje van een citta.http://www.kratradio.nl/wp-content/uploads/2009/12/ta2024-standaard-klein.jpg
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.