Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Raar stof dingetje
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 9 maanden geleden door Robster.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 juni 2020 om 20:09 #799298
Hallo,
Weet iemand toevallig waar dit raar stof dingetje voor dient, ik heb een 2 spoels ontstekking in een 3 spoels carter gezet. En nu heb ik dat ding dus niet meer tegen mijn nokas lopen. Is dat erg? En weet iemand wat het doet?
Foto is van @a-c
Mvg Robin19 juni 2020 om 21:07 #799305Viltje is voor vet voor smeren van de nok van contactpunt…………………
Edit:
BTW Wat heb je met de kruiskop van de (bovenste) schroef gedaan?
Dat kan Hobby-Bob zelfs nog beter.19 juni 2020 om 21:20 #799307Ah oke, dus het zou wel beter zijn als ik die ook op men carter zou zetten?
Ik weet ik ook niet wat hij gedaan heeft met die schroef 😯 Maar ik zie die nu ook pas, foto is niet van mij duss…
20 juni 2020 om 09:51 #799312Ja die moet je zeker overzetten als je contactpunten gebruikt.
En een druppel olie er op doen zodat hij de nok vet en glimmend houd.
De nok moet spiegelglad zijn anders slijt het fiber nokje van de punten in no-time
en blijf je de punten steeds weer afstellen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.20 juni 2020 om 11:10 #799313Oke, bedankt voor de reacties. Nu moet ik waarschijnlijk wel zelf een houder maken voor dat viltje erop te zetten…
20 juni 2020 om 12:49 #799315Jaja het smerende sponsje voor een goed werkende CP ontsteking.
Je kunt het samen genepen gedeelte van de spons als een olie tankje zien en het uitstekende gedeelte voor het smeren, 2 druppels 2-takt olie op het samen genepen gedeelte van een schone schroeven draaier laten vallen, ff de tijd geven om in te weken en voor minstens een jaar goede smering.
Voor de die-hards : Px conservering vet in een pannetje/blikje langzaam laten smelten, niet koken, schoon of nieuw sponsje onder dompelen in het vet, pincet, ff lekker in laten weken, 2 min, warm en dan uit laten lekken, dit sponsje smeert zeker 10 jaar zonder blikken of blozen

Wees voorzichtig met vet of olie gebruik bij contact punten, altijd de puntjes ontvetten !!!
TICKLING BARN20 juni 2020 om 16:31 #799319..of deze speciale olie gebruiken:
20 juni 2020 om 19:05 #799321……………. sponsje smeert zeker 10 jaar zonder blikken of blozen
" />
Maar 10 jaar?
Toen ik vorig jaar het blokje heb open gemaakt, is er pas na 45 jaar het eerste nieuwe vet op het sponsje gekomen. (zover ik weet)
Nooit een probleem mee geweest.20 juni 2020 om 21:00 #79932221 juni 2020 om 10:07 #799330……………. sponsje smeert zeker 10 jaar zonder blikken of blozen
” />
Maar 10 jaar? Toen ik vorig jaar het blokje heb open gemaakt, is er pas na 45 jaar het eerste nieuwe vet op het sponsje gekomen. (zover ik weet) Nooit een probleem mee geweest.
Maar 45 jaar! Bij jou blokje is vanaf ’74, ieder jaar tijdens het groot onderhoud, door de fietsenmaker een drupje olie op het viltje gedaan, en een mini likje speciaalvet op de nok gesmeerd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.21 juni 2020 om 11:18 #799332Wel is 1 ding zeker, dat is dat dit brommertje vanaf ca 1983 NOOIT bij een fietsenmaker/ reparateur is geweest.
Dan mag je er voor mij ook 35 jaar van maken. Want vanaf 1983 is ie namelijk in mijn bezit.
Ik heb het blokje in die jaren nooit losgemaakt. Daar was nooit reden voor.
Heeft soms wel eens een jaartje stilgestaan. Maar daarna toch heel snel starten. Ongelofelijk!!Ja, zo’n tubetje als hierboven die heb ik ook. Bij mij zit rood vet in.
Tubetje moet haast wel 50 jaar oud zijn????21 juni 2020 om 13:02 #799333Vet is voor het bruine, fiber nokje dat aan de contactpunten zit.
Olie is voor het viltje.
Als je het echt goed wil doen tenminste… 🙂 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.