Vespa-Ciao.NL
:: Raar geluid uit kilometerteller

Home Forums Techniek Problemen oplossen Raar geluid uit kilometerteller

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jenoah
    Topic starter

Hallo allemaal,

Mijn Vespa Ciao Mix heeft na het vervangen van de kilometertelleraandrijver en de kilometertellerkabel een wat vervelend geluid uit de kilometerteller komen. Het gaat hier om een Ciao Mix met 17″ wielen waar nu een kilometertelleraandrijver voor een normale 16″ Ciao op zit.

Het lijkt mij niet zozeer dat deze het probleem is aangezien het geluid duidelijk uit de kilometerteller zelf komt. Verder heb ik na het nogmaals vervangen van de kabel het geluid stukken minder, maar is het nog steeds wel aanwezig. Wanneer ik er een tik op geef gaat het geluid wel even weg. Zou dit dan betekenen dat de teller zelf aan vervanging toe is? Deze zijn wel wat duurder om te vervangen, dus daar wacht ik liever mee 😜
      De binnenkabel is trouwens ingevet met kogellagervet en het uiteinde dat de teller ingaat, is wat ingedruppeld met olie.

Om het allemaal wat duidelijker te maken, heb ik hier een video waar het geluid in zit: https://www.youtube.com/shorts/5CxKlaPS4qs

Mocht er iemand een idee hebben wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen, dan hoor ik het graag!

Wim
      Bijdrager

Het is een resonantie.
        Is de aandrijver ook dik in ’t vet gezet?
        En druppel ook wat in de teller, laat de olie even intrekken, terwijl de teller op z’n kop staat.
        Niet te veel, anders komt t tot binnenzijde glaasje.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jenoah
        Topic starter

Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie. Dit bleek inderdaad de oplossing te zijn.
          Ik heb de hele aandrijver er even afgehaald en met een genereuze hoeveelheid kogellagervet ingesmeerd.
          Verder dan ook nogmaals de teller zelf wat olie in gedaan en laten intrekken.

Dus dusver na een heuse twee kilometers geen raar geluid gehoord, wat eerder al na de 100 meter begon.

Nogmaals bedankt!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.