Vespa-Ciao.NL
:: Raar Geluid

Home Forums Techniek Problemen oplossen Raar Geluid

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dr Gonzo
    Topic starter

Ik heb me een tijdje geleden laten verleiden door een Marktplaats blokje, zag er netjes uit …Maar toen ik hem starte hoorde ik dingen die een vespa blokje niet hoort te maken….

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Vespaatje
      Donateur

Kun je de krukas bewegen als de snaar niet meer op spanning staat ?

zevenenergie
        Donateur

Ik hoor een hoop geluiden door elkaar maar, ik denk dat je doelt op dat fluitende naaimachine geluid.

Dat klinkt een beetje rauw ja.
          Ik heb het zelfde geluid in een oude klok die er nu tijdelijk in zit. Het zijn de lagers die je hoort.
          Hoe harder ik rijd hoe harder het geluid en het komt bijna boven mijn knalpijp uit.

niek1992
          Bijdrager

wat voor geluid bedoel je? dat getik?

Dr Gonzo
            Topic starter

Ja dat geratel , getik uit de klok hoor je als het goed is niet want die is door Wilk gereviseerd 😀
              Het komt zeker uit het blok want voor ik dit blokje er onder heb gegooid maakt hij dit geluid..
              Lekker zo’n marktplaats blok, gelukkig zijn de cilinder en zuiger wel oké ( Malossi Brevettato 65cc), Ik heb nog een carter met krukas en zo’n CIF revisie setje liggen, dan maar zo, want dit klinkt echt niet gezond..

Vespaatje
              Donateur

Ja, al die marktplaatsblokken zijn gereviseerd…
                Blokbouten los en onder het frame uitgehaald, dat is bij de meeste reviseren.

Dr Gonzo
                Topic starter

En ik heb de cilinder er nog afgehaald en er een voetpakking tussen gedaan want die zat er niet tussen….Heb een beetje gevoeld of ik het biggend kon kantelen maar daar zat geen spelling in…Ik heb de hele zooi liggen om te reviseren, maar dan ga ik niet dat blok maar dat Belzenblok uit ergens jaren 70’maar verwennen met de cilinder en nieuwe lagers…
                  Zijn de lagermaten van een Belgisch-blokje hetzelfde als any ander vespa blokje?

Guido
                  Donateur

Ja. Op de vraag of de passing hetzelfde is.
                    Het kan zijn dat de zuiger van je Brevetatto versleten is. Bekende kwaal van deze cilinders.

zevenenergie
                    Donateur

Dat tikken of geratel zou ook de krukas nog kunnen zijn.

En wat dat andere blok betreft…. Een jaren 70 blok heeft niet echt een verse kruk denk ik 😉

Een nieuw naaldlager en een nieuwe zuigerpen scheelt al vaak aardig wat speling.
                      Het bigend is altijd lastig om te controleren op speling. Het is bijna niet te voelen.

Ik houd de drijfstang vast met tussen duim en wijsvinger en tik even met een kunststofhamer op het smalend. Als je dan een tik hoort weet je dat hij versleten is.

Dr Gonzo
                      Topic starter

Thanks…Ik heb een hoop werk voor de boeg dus…:'(
                        Ik ga dus : Nieuwe zuiger+naaldlager, krukas lagers, misschien andere krukas(ik heb een verse op de polini manier bewerkte krukas liggen,dus laat dat misschien maar weg)ehh en verder KOOP GEEN BLOKKEN VAN M-P ALS JE DE BOUWER NIET KENT!!!!
                        Afijn, een wijze les …het is dat die cilinder + kop die het gelukkig iets minder erg maken..

Iga straks dat M-P blokje splitsen en eens bekijken wat ik aantref..:?

Vespaatje
                        Donateur

Marktplaats blokken zijn niet zo een probleem om te kopen.
                          Het probleem is echter dat iedereen neer zet dat ze pas gereviseerd zijn.
                          Sommige mensen zetten foto’s erbij van de revisie, dat maakt het al iets betrouwbaarder 😉

Wilk1985
                          Moderator

Het kan van alles zijn, maar voordat je het hele blok openmaakt:

Kijk even of het niet gewoon de koelkap is die tegen het vliegwiel komt 😉

MCBoss
                            Donateur

de meeste blokken die ik heb liggen komen van marktplaats en soms is het te goed om waar te zijn , maar om nu te zeggen dat je alleen blokken moet kopen van een bouwer die je kent is niet waar.
                              Ik koop dingen op en trek ze zelf wel uit elkaar.
                              Je eigen ogen/handen liegen niet.
                              Op sommige momenten heb ik ook een “harde” leerschool gehad en leergeld betaald.
                              Thats life.
                              Nu alles zelf uit elkaar halen en zelf reviseren, is nog leuk ook vind ik en leerzaam.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.