- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 7 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 augustus 2023 om 17:49 #821512
Zojuist zag ik op facebook de volgende post voorbij komen:
https://www.facebook.com/groups/141846219242783/permalink/6466231336804208/
Hier is een Quattrini m-43 cilinder te zien voor onze brommers, met de uitlaatpoort bij de koelkap.
Weet iemand hier wat meer over te vertellen?
EDIT: Cilinder set €375, uitlaat €310
30 augustus 2023 om 18:26 #821514Grappig, maar vraag mij wel af hoe het met de koeling gaat.

30 augustus 2023 om 18:33 #821515Ok dan, bedankt voor het posten

Nog nooit eerder gezien maar hier is een filmpje.
De uitlaat is helemaal vrij om zo groot als mogelijk te kunnen maken bij deze cilinder. Zonder dat er een tapeind in de weg zit wat natuurlijk een goed idee is.
De uitlaat poort is altijd een een bottleneck geweest bij de drie taps blokjes.Echter het is ten kosten gegaan van de koeling want er zit een obstakel daar waar je hem juist niet wil hebben. en nog wel een loeiheet obstakel.

Maar van uit een ander invalshoek is dit weer ideaal want hij wordt nu gekoeld waar het het hardst nodig is: Bij de uitlaatpoort.
Dit kon wel eens een top cilinder zijn.Fraai is het in ieder geval wel !
30 augustus 2023 om 18:48 #821521Ik zie ook dat ze een 3d geprint koelkapje hebben.

Geen gek idee om zelf een koelkap te printen
Ik zou aan de andere kant een luchthapper maken die de rechter kant nog wat extra kan koelen.
En je zou de grote koelkap ook nog kunnen optimaliseren.
En als je dan nog wat gaatjes in de kop zou boren zodat de rijwind bij de cilinder kan komen, komt het volgen mij helemaal goed met deze cilinder.30 augustus 2023 om 18:54 #821525En dat open stukje tussen koelkap en carterkoelkap is om de warme lucht weg te blazen?
https://www.sip-scootershop.com/nl/product/racing-cilinder-quattrini-m-43_15067000
30 augustus 2023 om 19:06 #821527Bij een Si blaas je daardoor lucht over de kop heen.
Ik denk haast wel dat je de warme lucht wil laten ontsnappen.De prijs is behoorlijk zeg ..€462,-
ben benieuwt naar de uitlaatprijs.30 augustus 2023 om 19:21 #82152930 augustus 2023 om 20:23 #821530Even de foto’s

30 augustus 2023 om 21:11 #821531De spoelpoorten komen wel flink anders uit op het blok.
Of leveren ze soms ook een mooi blokje(carters).
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 augustus 2023 om 22:00 #821532Ik keek even naar de hoek van de spoelpoorten en zie toch wel iets.
Ik heb het even in paint wat lijntjes gezet om duidelijk te maken wat ik bedoel.
De zwarte lijntjes geven de hoek van de hoofd poorten weer.
De groene lijntjes geven de hoek weer zoals dat meestal toe gepast wordt.Wat dat betekent voor het Karakteristiek van de cilnder is voor de meeste niet duidelijk.
Echter hoe meer de groene lijntjes naar de boosters poorten hellen/wijzen, hoe meer trekkracht een cilinder onderin heeft. Hier kan je echt niet te veel van afwijken zonder het nadeel te voelen. Echter bij deze cilinder is de hoek de andere kant op.Deze cilinder zal heel veel benzine ongebruikt de uitlaat in laten stromen zonder dat het zelfs mee gewerkt heeft aan de spoeling. laat staan aan de verbranding. Het kan nog zijn dat de timing van de cilinder heel gunstig gekozen is en hij toch nog snel is in combinatie met een goed berekende uitlaat. En de grote uitlaat poort met fluit poorten geven ook vermogens winst.
Maar het ontwerp is matig omdat nu de tapeinden in de weg zitten.
Met andere woorden deze cilinder zuipt en hij heeft weinig vermogen onderin.
En zelf bij top toerentallen is de hoek niet goed te praten.Ik denk ook dat dit de rede is waarom niemand hier ooit aan begonnen is. Maar we moeten even in de praktijk kijken hoe het uit gaat pakken.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.