Vespa-Ciao.NL
:: PXV 25 houdt in bij volgas

Home Forums Techniek Mechanisch PXV 25 houdt in bij volgas

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimBoomBam
    Topic starter

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het oplossen van een probleem met mijn Vespa Ciao PX V25 (snor, 25 km/u origineel). Misschien herkent iemand het of kan er nog eens met me meegekeken worden. De situatie:

Setup
      – Vespa Ciao PX V25 (klok D16)
      – 12/12 carburateur met 48 sproeier
      – Origineel 3-gaats luchtfilter (Malossi racefilter geprobeerd → liep slechter)
      – Standaard uitlaat (ook zonder getest → geen verschil)
      – Geen varioring
      – Nieuwe bougie: Champion L86C
      – Geen bougiedop: kabel direct op bougie
      – Nieuwe onbegrensde CDI: DMP 3-polig (UNI-31659)

Het Probleem
      Bij volgas houdt de brommer in rond de 30 km/u. Als ik net iets gas terugneem, trekt hij ineens verder door tot ±35 km/u. Met een grotere sproeier (50) loopt hij meteen te rijk. Met de 48 loopt hij op half gas perfect. De motor slaat dus niet af, maar stagneert alleen bij volgas.

Dit heb ik al uitgesloten:

– CDI: oude (blauwe Ducati) vervangen door onbegrensde DMP → geen verschil
      – Sproeier: 48 is optimaal, 50 = te rijk
      – Uitlaat: standaard & open getest
      – Bougie + kabel: nieuw en goed contact
      – Varioring: niet aanwezig
      – Luchtfilter: originele 3-gaats werkt goed, racefilter maakt ‘m te arm

Wat ik nog ga testen

– Valse lucht: remreiniger-test bij spruitstuk, pakkingen en carternaden
      – Visuele check motorblok op sluiting en scheurtjes
      – Brandstoftoevoer: slang, kraantje, vlotternaald
      – Foto van klok/vario volgt nog voor extra check

Huidige vermoeden

– Lichte valse lucht bij hoge flow
      – Membraan dat net niet goed afsluit
      – Benzinetoevoer die bij volgas net tekortschiet
      – Snorklok?

Iemand nog suggesties of herkenning? Of andere dingen die ik zeker zou moeten nalopen? Elke input is welkom!

Groeten,

Tim

Member of the Bored

Mischa
      Bijdrager

Hallo Tim,

Klinkt als viertakten, oftewel een te grote sproeier. Probeer eens sproeier 46, kijken wat die dan doet. Dan weet je meer. En waarom zou je zonder bougiedop willen rijden?

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
        Link naar Mijn collectie / Projecten.
        1

TimBoomBam
        Topic starter

Hoi Mischa,

Dankjewel voor je bericht. Ik zal vanavond meteen een 46 erin gooien, kijken of dat helpt.

Wat de bougiedop betreft, die zag er wat geoxideerd uit aan de binnenkant en ik dacht het op die manier uit te sluiten dat deze misschien voor een bepaalde weerstand zou zorgen wat het vonken betreft. Had ergens gelezen dat je dit zo eens kon proberen, maar geen idee of het daadwerkelijk iets uitmaakt.

Ik meldt me zodra ik er een sproeier 46 in heb gezet.

Groeten,

Tim

Member of the Bored

TimBoomBam
          Topic starter

Nou…..46 erin, geef ik gas en valt hij meteen stil. 42 erin zelfde verhaal. Kijk ik de bougie na, zwart en nat, alsof hij nog steeds teveel benzine krijgt.

Als ik de choke gebruik loopt hij na het starten wel iets langer door, maar je merkt dat hij het niet lang vol gaat houden.

Heb ook het filter eraf gelaten, mischien hielp dat, maar maakt ook niets uit verder. Er zat nota bene een 48 in, daar hield hij uiteindelijk wel mee in, maar je kon ermee wegrijden en op 25-30 constant cruisen.

Member of the Bored
            1

zevenenergie
            Donateur

Eerst maar eens een bougie dop nemen en zorg ervoor dat als je bougie ontstoord is, je een bougie dop neemt zonder ontstoring of andersom. Dus niet dubbel op.

Een wat betreft de vage klachten; het kan zijn dat je keerring los zit.

TimBoomBam
              Topic starter

Bedankt voor het meedenken.

Er zit een bougiedop op een NGK LB50F in combinatie met een Champion L86C bougie. Maar ik kan eens een nieuwe bougie en dop proberen om het uit te sluiten.

Wat de keerringen betreft, als leek vermoed ik dat ik hier wel antwoorden op vindt op het forum. Hoop niet dat het dat is, maar ik ga verder op onderzoek uit.

Member of the Bored
              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.