- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 maanden, 2 weken geleden door Frank.j.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 april 2025 om 10:40 #828484

Hallo forumleden!
ik heb gister een nieuwe aanwinst opgehaald. Dit betreft een Vespa Ciao een van de nieuwste types. Mijn plan is op hiervan een mooie tourbrommer van te maken. Dit project wil ik ook graag met jullie delen. Hij word geheel aangepakt. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de orginele look wil behouden of er een soort van caferacer van wil maken. Hij moet iniedergeval rijklaar zijn voor de brommertourtocht op 28 juni in Bontebok!mvg Frank
10 april 2025 om 20:45 #828504Hallo,
Bij het demonteren van de voorvork begon de brommer opeens te lekken. Het lekken begon een beetje en werd steeds meer tot het op een gegeven moment zoveel werd dat ik ging kijken waar het vandaan kwam.
En ja, helaas kwam het uit de tank, bij het bovenste bruine stipje kwam het vandaan. Helaas een flinke domper. Weet iemand toevallig wat de beste manier is om dit op te lossen? ik heb op het forum al gelezen over lassen of solderen maar dat doe ik het liefst niet. Zijn er ook pasta’s ofzo die ik op het gat kan smeren?mvg, Frank
11 april 2025 om 08:18 #828508Een gaatje in de tank, dat is inderdaad niet handig!
De beste manier is toch lassen. Dit hoeft niet moeilijk te zijn maar je moet wel de juiste tools hebben. Het oppervlak rondom de las iets kaal schuren. Alle brandstof moet er natuurlijk uit zijn. Dichtlassen en daarna weer vlak schuren.
Alle andere manieren zijn quick-fixes en komen vroeg of laat weer terug.
12 april 2025 om 09:35 #828515Lassen aan een lege benzine tank is altijd leuk als je toeschouwer bent op 20 meter afstand.
Maar zo met je neus er boven is het toch wel een andere ervaring.Ik heb toen ik 15 was een keer aan een Puch tank gelast die leeg was. Daar kwam met toch een knal en een steekvlam uit, het leek wel een raket, Elon musk zou er jaloers op zijn. Hij vloog zo uit de garage de straat op. Ja spectaculair. 😎
Maar die garage was van een vriend van mij en zijn vader was brandweerman. We kregen eerst een flinke uitbrander en daarna een preek van een halve zaterdag en we mochten nooit meer zijn gereedschap gebruiken. Hij was niet altijd thuis, maar die autogeen lasset was spoorloos verdwenen.
Benzinedamp is hardnekkig. Als er een beetje benzine tussen de naden zit is de tank zo weer gevuld met een explosief mengsel.
Als je een stofzuiger hebt die blaast en je stop de slang in de tank tijdens het lassen is dat voldoende. Als je een oude co2 blusser hebt liggen en je doet wat co2 sneeuw in de tank ben je ook redelijk veilig.
Maar een brandweer man zou nog steeds scheef kijken denk ik.Heb je dat allemaal niet dan is een plaatje aluminium plakken met JB Weld ook een oplossing. Wel goed de metalen opruwen en met aceton ontvetten en 24 uur laten uitharden.
- Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
14 april 2025 om 08:01 #828530Tank Cure epoxy coating dicht ook kleine gaatjes in je brandstoftank. Werkt makkelijk en iedereen kan het doen
2 dagen werk (droogtijd) en €60,-
voordeel is dat je brandstoftank vanbinnen weer als nieuw is en jaren is beschermd
nog wel even een kleine voetnoot: een klein gaatje aan de buitenkant is vaak een grotere plek aan de binnenkant, een grote plek aan de binnenkant is vaak een erg verroeste brandstoftank.
17 april 2025 om 16:31 #828548Hallo, dank voor jullie tips. Ondanks dat alles behalve lassen een tijdelijke oplossing is wil ik het toch proberen met JB weld. Lassen is voor mij nu geen optie, mocht het voor de tweede keer gebeuren ga ik de tank wel lassen. Al helemaal na het verhaal van Zevenenergie lijkt het mij geen goed plan 😉
die tank cure epoxy coating lijkt mij ook wel goed maar ik heb toch meer vertrouwen in combi metaal of JD weld omdat je dat goed op de buitenkant van de tank kan smeren. Met de epoxy coating is het toch bijna onmogelijk om bij de juiste plek te komen?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.