Vespa-Ciao.NL
:: Project Boxer 2 van HaroldPot

Home Forums Perso’s Projecten Project Boxer 2 van HaroldPot

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 69)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

HaroldPot
    Topic starter

Afgelopen week heb ik een Vespa Boxer gekocht, ik zie er een mooi project in voor dit voorjaar. Ik wil de Boxer in originele kleuren laten. Nadat ik de tank had gespoeld, carburateur compleet schoongemaakt, nieuwe sproeier in gezet, bougie vernieuwd, schoon luchtfilter en benzinefilter de Boxer gestart. Tot mijn grote vreugde startte het machientje tijdens de eerste trap.

De staat van de lak is niet echt best, dus (bijna) alles gaat binnenkort uit elkaar.

Nu de Boxer goed loopt ga ik verder met de rest, het kapje van de voorvork zat met tape aan elkaar, daaronder zaten 3 stukken en er miste ook nog een stukje. Een nieuwe kopen is voor zo’n oud model niet echt een optie dus. Dus maar de knutselkast open getrokken, 2K lijm, schuurpapier, primer en vandaag nog even een spuitbus Antraciet Metallic gekocht.

De Bagagedrage ziet er echt belabberd uit, gelukkig stond er toevallig één op Marktplaats deze week, wel wat lakschade maar geen barsten of scheuren.

Het resultaat van de bagagedrager komt in een volgende post.

zevenenergie
      Donateur

Gaaf, hoe je dat kapje restaureert hebt:)
        Maar…
        Ik vind dat gelijmde kapje er authentieker uitzien, dan na dat je hem gespoten hebt.

Restaureren is eigenlijk een kunst, en het gevaar zit hem in over restaureren. Dan ziet de oldtimer er als nieuw uit en is de oude vintage look er af.
        Ik vind de kleur van je brommer namelijk ontzettend mooi, dat bagagedragertje wat je gekocht hebt is lichter van kleur en vind ik minder mooi.

Wilk1985
        Moderator

Leuke Boxer Harold, en een mooi begin van je perso!

Net werk met dat kapje, zoiets ga inderdaad heel lastig gebruikt vinden. Mijn ervaring is dat als je veel van dat soort onderdelen moet vervangen het goedkoper is om er een hele donor bij te zoeken. Maar als je iets zo netjes kan repareren is dat inderdaad niet nodig.

Succes met de verdere restauratie, ik ga het zeker volgen :thumb

IvanSaab
          Bijdrager

netjes gelijmd hoor ik zou daar geen geduld voor hebben :haha

zo’n boxer wil ik ook nog eens een keer hebben, mooie brommer…

ga je de setup ook origineel laten?

Bas23
            Bijdrager

Gave boxer:thumb Dat kapje kun je vast nog wel ergens krijgen hoor, even zoeken in binnen en buitenland:thumb
              Ik zou persoonlijk hem laten stralen, en laten spuiten, heb je later veeeeeel meer plezier van als dat de boel door rot,
              ga je je eigen later toch aan irriteren,Je legt toch ook geen nieuwe banden op door gerotte velgen:pest Maak hem zoals je het zelf mooi vind!

speedbuxy
              Bijdrager

Dat heb je netjes opgeknapt:thumb
                Ik kwam toen ik 14 was ook niet verder dan wat ducktape.
                Succes met het verdere opknappen:thumb

HaroldPot
                Topic starter

Leuke reacties, Het is een keus die je maakt om je brommer vintage te laten of om deze te restaureren, ik heb er voor gekozen om de Boxer opnieuw te spuiten in de kleur groen, de originele kleur is een mooie kleur groen maar om de exacte kleur te krijgen is lastig en duur, ik heb ervoor gekozen een standaard RAL kleur te nemen, de Boxer wordt RAL 6009, deze kleur ligt het dichtst bij het origineel. De zijkappen zien er nog goed uit, hebben wel was krasjes en deukjes maar dat laat ik zo. Eigenlijk valt het me erg mee hoe de staat van deze Boxer is, eigenlijk is tanken genoeg om er mee te gaan rijden. Ik laat de Boxer motorisch standaard met een 12/10 carburateur, momenteel loopt ie ongeveer 45Km/uur en het lekker originele Vespa geluid is duidelijk aanwezig.

HaroldPot
                  Topic starter

Afgelopen week ben ik de voorzijde van de Boxer begonnen, eerlijk gezegd heeft de uitspraak van Zevenenergie me wel aan het denken gezet. Niet dat ik mijn Boxer helemaal authentiek laat, de lak is zo slecht en verroest dat dit wel MOET. zoals ik er nu over denk laat ik de zijkappen, koplamp en velgen zoals ze zijn, de kleur RAL6009 komt veel overeen met de originele. Afgelopen week heb ik bij JMPB een doosje vol materiaal besteld, stickers, kabels, geel spatbord plaatje, trappers e.d, lekker voordelig ook, vergeleken met de lokale brommerboer kost het me bij JMPB iets meer dan de helft.. de voorvork is klaar…

Wilk1985
                    Moderator

Wat gaaf, gewoon weer in nieuwstaat!! Mooi werk Harold :thumb

DinoH
                      Donateur

Eindelijk weer een boxer! Gaaf want veel vinden ze niet mooi, ik heb precies de zelfde in de zelfde kleur.
                        De nieuwe kleur, is ook bijna een originele kleur, bosgroen was dat, die vooral te vinden was op de wat oudere boxers.

HaroldPot
                        Topic starter

Zo, het was toch nog wel even een klusje om het voorwiel goed gemonteerd te krijgen, wel raar want ik heb deze op precies dezelfde manier weer in elkaar gebouwd, Tijdens het rijden vorige week vond ik ook al dat de vering voor stug was, er zat ongeveer 8 mm verschil tussen de hartmaat van de veren en de as van het voorwiel waardoor ik de veren naar binnen trok, gisteren heb ik zowel links als rechts een plaatje van 4 mm op de vooras bij gedaan waarna het geheel weer beter veert.

Daarna ben ik begonnen met het uit elkaar halen van het frame, achter zit behoorlijk wat roest, de boutjes braken dan ook allemaal af, das op zich niet erg want ik heb al nieuwe.

Nu is het een kwestie van schuren, plamuren, schuren, plamuren en als laatst alles polijsten waarna de groene laklaag er weer op kan

To be continued..

HaroldPot
                          Topic starter

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken, stickers voor een Boxer 2 uit 1978. Na een paar uur zoeken ben ik maar gestopt, hooguit 1 of 2 stickers ben ik tegen gekomen en dan alleen met tekst “Boxer”, verder alleen Hondekoppen, BMW’s en Alfa’s.

Dus maar zelf aan het creabea-en gegaan met papier, pen plakband, kleeffolie en scherp hobbymes, het resultaat ziet er volgens mij best aardig uit ook al zal een originele sticker het mooist zijn.

In ieder geval zal het beter staan dan helemaal niets.

speedbuxy
                            Bijdrager

Die voorvork lijkt wel als nieuw8):thumb
                              Misschien dat je de originele stickers ooit via ebay kan scoren.
                              Maar deze zelf gemaakte heeft natuurlijk ook wel wat.

Wilk1985
                              Moderator

Knap werk hoor, creatief ook en niemand zal het verschil zien :).

Ik ben best veel op oldtimerbeurzen geweest en daar stonden altijd opatjes met allemaal verschillende stickers, grote kans dat je bij hun meer succes hebt als op internet. Daar zoeken naar onderdelen is echter wel erg tijdrovend :).

Je hebt de snelheid er lekker inzitten en verblijd ons steeds weer met mooie foto’s, ga zo door :thumb

zevenenergie
                                Donateur

Die voorvork ziet er perfect uit, en gaaf die stikkers, dat vind ik echt heel leuk.
                                  Daar herken ik mezelf een beetje in.
                                  Ik heb ook precies zo,n groen rolmaatje liggen 😉

leuke perso om te zien en te lezen.:thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 69)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.