Vespa-Ciao.NL
:: Problems met afstellen contactpuntjes ciao?! HELP NEEDED

Home Forums Techniek Problemen oplossen Problems met afstellen contactpuntjes ciao?! HELP NEEDED

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Durjee
    Topic starter

Hallo mensen,

Ik zit met een klein probleempje… Heb nieuwe contactpuntjes en nieuwe condensator op mijn vespa gezet, en de puntjes op 0,40 afgesteld (naar advies van de brommerzaak waar de contactpunten ben gaan halen). Als ik nou rij met de brommer blijft deze er een beetje ”naast ploffen” als het ware. Nou lees ik hier overal dat de afstand toch echt 0,45 moet zijn… Maar deze voelermaat zit niet op het setje wat ik bij de brommerzaak heb gekocht…?!

Hoe krijg ik dan nou de cp’s wel juist afgesteld? Toch andere voelermaatjes kopen gaan of iemand een beter idee?

Alvast bedankt !!! 😀

SuperSi
      Bijdrager

probeer maar eens .50 dan

Durjee
        Topic starter

Oke, thnx! die maat zit er wel op, zo dan maar weer is ff aan het klungelen gaan.

.40 is dus zwz te klein? Is dus geen teken van een slechte bougie o.i.d 😀

SuperSi
          Bijdrager

.40 is wel krap ja, aan je bougie zal het niet snle liggen en anders vervang je die ook lekker, kost maar 3 euro ofzo haha

Durjee
            Topic starter

Idd…

Ga het zo iig eens op .50 zetten kijken wat die dan doet.. iig bedankt alvast :thumb

kv050
              Bijdrager

Van wat ik weet is 0.45 toch de ideale afstel maat voor de CP’s ,
                als die niet op je voelermaat staan heb ik ook wel es gehoord en zo deed me vader het ook met een rizla of mascotte vloei boekje er tussen schuiven.
                maar probeer maar eens 0.50 misschien dat dit je zelfs al helpt, helpt het niet heb je achteraf toch nog een alternatieve mogelijkheid.

Durjee
                Topic starter

Oke ! Die truc met het vloeiboekje heb ik ook eerder horen vallen, misschien dat dit beter werkt. Had de puntjes opnieuw afgesteld op .45 (2 voelermaatjes op elkaar gedaan)…Ie loopt nu wel beter als toen die op .40 was afgesteld, Maar naar mijn idee nog steeds nie zoals t moet…
                  Ga het nog een keer proberen straks met een vloeiboekje en anders .50, mocht dat nog niet het gewenste resultaat opleveren denk ik dat ik m naar de brommerzaak breng dan moet die ma ff kijken… 🙁

Is het niet veel raadzamer om over te stappen op elektronische ontsteking??? Ik heb mij laten vertellen dat deze ingreep niks voorstelt en ook vrijwel niks kost… Klopt dit? Wie weet hier de prijzen van en is dit mogelijk om zo om te bouwen? Ik weet dat bij autos en motors dat geen probleem is maar hoe zit dat bij de vespa?

Wilk1985
                  Moderator

Als je over wil stappen op electrisch zal je een motorblok (carter) dat geschikt is voor electronische ontsteking en de ontstekingzelf moeten vinden, dus dat is best nog wel even werk hoor.

Als jij de contactpunten op 0.45 hebt afgesteld zou alles gewoon goed moeten werken, als dat niet zo is zou ik het ergens anders zoeken als in de contactpunten. Is het niet je bougiekabel die ergens contact met het frame maakt? Of een andere kabel?

Het zou ook nog de bougie zelf kunnen zijn bijvoorbeeld.

Durjee
                    Topic starter

Nou… Naar mijn mening staattie nou op .45 afgesteld zal het nog eens checken of ik t goed vastgezet heb, anders de oorzaak elders zoeken. Zijn een nieuwe condensator en contactpuntjes in gekomen. Kabels liggen niet bloot of niks en de bougie is volgens mij ook nog goed, maar zal deze sws eens vervangen voor de zekerheid. Mocht ie het dan nog niet goed doen dan ga ik toch maar met het blokje ff langs Daytona om hem na te laten kijken… Heb dan zover alles geprobeerd wat mij hier geadviseerd is en zie het niet zitten om dat blokje nog 5 keer er onder uit te halen enzovoort.

Maar dan het elektronische ontsteking verhaal: ik heb ergens iets gelezen dat er wel ”contactpunt vervangers” zijn?! Is dit geen optie en heeft iemand hier daar ervaring mee? Heb het namelijk langzaam wel gehad met die contactpuntjes zeg maar…

Iemand hier wijze raad over??? 😕

Martino
                      Moderator

Ik denk niet dat je moet beginnen aan een cp-vervanger. Dit zijn nou eenmaal erg gevoelige dingen gebleken en je zal hier op het forum ook al wel genoeg hierover kunnen lezen. Zeker wanneer cp’s niet willen lopen zal een cp-vervanger het niet beter doen. Mijn advies, niet aan beginnen.

Voor het stellen van je cp’s hoef je trouwens niet je blok er steeds onder vandaan te halen. Vaak is alleen de koppeling demonteren voldoende wanneer je het vliegwielrubber achterwege laat.

Een “echt” elektrisch blok gaan rijden zal wat meer moeite kosten zoals Wilk ook al beschrijft. Een andere optie kan een Berini setje zijn. Bestaande uit vliegwiel, spoelen en een blackbox. Deze vervangen je oude ontsteking. Nadeel is dat je dit soort ontstekingen steeds minder vaak tegen komt.

Durjee
                        Topic starter

Oke dankjewel voor het advies, zal het contactpunt afstellen nou eens door dat gat proberen! Ik ga eens op zoek naar zo een Berini setje wat je zegt maar word zeker niet meer nieuw gemaakt dan zal eens zoeken zo maar zal wel een prijzige ingreep zijn ben ik bang. Anders toch eens afstellen doen met een rizla vloeiboekje misschien dattie t daar wel goed op doet. Heb m nou zeker 4 keer nieuw afgesteld en krijg m zelf maar niet goed aan t lopen naar mijn idee… Ik kan ook zelf te kritisch zijn maar vond m voorheen toch beter lopen op constant toerental/gas zeg maar…

Ik ga morgen nog een keer kijken proberen met vloeiboek en voelermaat anders ga ik toch maar t blokje ff langs de brommerzaak brengen eens kijken wat die er van zegt misschien is ie toch goed afgesteld en is er iets anders toch niet goed ofzo..naar mijn mening wel maar toch maar is ff een kenner laten kijken dan ik weet t ook niet meer 😕

p.s. Kan het niet er aan liggen dat het snorblok is dat die anders afgesteld moet? :pest

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.