Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Problemen Vespa Si
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 1 maand geleden door bram0vitz.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 februari 2024 om 21:35 #823677
Hallo,
Ik heb een paar problemen met mijn Vespa Si.
Ik heb hem pas gekocht en een aantal dingen vallen mij op.Ten eerste kreeg ik hem heel slecht gestart, maar dat komt waarschijnlijk omdat de standaard te kort is waardoor de achterband op de grond rust. Hij valt te starten als je hem optilt, dat wel. maar niet top natuurlijk. Is hier iets op te vinden? Ik ga sowieso een keer iets onder de standaard zetten waardoor de brommer verder van de grond staat.
En als hij eenmaal loopt valt hij uit. Hiervoor had ik een Peugeot fox waar ik het gas vol mee open kon trekken, dus omdat ik dit gewend was deed ik dit ook bij de Vespa Si. Maar als ik vol gas geef dan neemt hij af in snelheid totdat hij er uiteindelijk mee stopt.
De verkoper zei dat bij vol gas de choke hevel terug er in gaat. Waardoor de brommer uitvalt, wat mij gebeurde.
Kan ik hier iets aan doen en heeft het met warm en koud blok te maken?Mijn vader reed in zijn jeugd met zulke brommertjes en hij rijd blijkbaar prima als je geen vol gas geeft. Maar dat vind ik wel jammer, is er echt geen mogelijkheid om vol gas te geven..?
Toen hij erop reed en geen vol gas geef reed de brommer de eerste 650 meter iets van 18km/h (ik kon hem inhalen met de fiets) en daarna trok hij uit het niets op naar 40 km/h zonder dat hij meer gas gaf. Hoe komt dit en kan ik er iets aan doen om ervoor te zorgen dat hij gewoon soepel optrekt?
Ik heb graag dat de Vespa Si snel optrekt, topsnelheid maakt me niet zoveel uit.
13 februari 2024 om 21:57 #823679Hoi,
Als je ons wat meer informatie geeft kunnen we wat meer. Wat foto’s zou ook handig zijn.
Is het een brom of een snor? Originele setup?
Als je een te grote sproeier hebt gaat je brommer 4 takten op topsnelheid, bij een erg grote sproeier misschien ook al wel bij volgas. Een goed afgestelde Vespa kan uiteraard prima volgas rijden. Kijk je carburateur en choke eens na, welke maat sproeier zit er in? Een filmpje zou ook handig zijn.Groeten Mischa
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.14 februari 2024 om 12:37 #823682Hallo, Ik heb een paar problemen met mijn Vespa Si. Ik heb hem pas gekocht en een aantal dingen vallen mij op. Ten eerste kreeg ik hem heel slecht gestart, maar dat komt waarschijnlijk omdat de standaard te kort is waardoor de achterband op de grond rust. Hij valt te starten als je hem optilt, dat wel. maar niet top natuurlijk. Is hier iets op te vinden? Ik ga sowieso een keer iets onder de standaard zetten waardoor de brommer verder van de grond staat. En als hij eenmaal loopt valt hij uit. Hiervoor had ik een Peugeot fox waar ik het gas vol mee open kon trekken, dus omdat ik dit gewend was deed ik dit ook bij de Vespa Si. Maar als ik vol gas geef dan neemt hij af in snelheid totdat hij er uiteindelijk mee stopt. De verkoper zei dat bij vol gas de choke hevel terug er in gaat. Waardoor de brommer uitvalt, wat mij gebeurde. Kan ik hier iets aan doen en heeft het met warm en koud blok te maken? Mijn vader reed in zijn jeugd met zulke brommertjes en hij rijd blijkbaar prima als je geen vol gas geeft. Maar dat vind ik wel jammer, is er echt geen mogelijkheid om vol gas te geven..? Toen hij erop reed en geen vol gas geef reed de brommer de eerste 650 meter iets van 18km/h (ik kon hem inhalen met de fiets) en daarna trok hij uit het niets op naar 40 km/h zonder dat hij meer gas gaf. Hoe komt dit en kan ik er iets aan doen om ervoor te zorgen dat hij gewoon soepel optrekt? Ik heb graag dat de Vespa Si snel optrekt, topsnelheid maakt me niet zoveel uit.
Hallo ….?
Een Piaggio Si trekt nooit snel op.
Dat onthouden, mits je een vario hebt, zoek uit wat dat is, en check het
achter je linker zijkap. Je brommer trekt plots naar de 40, dat betekend dat het
waarschijnlijk geen snorder is.
Ieder geval pakt ie de 40km/u dat lijkt me voldoende gezien je verhaal.Ja, een koude motor wil choke, maar indien bij deze brommers tijdens
de chokeperiode volgas wordt gegeven springt de choke er af en is er kans
op jouw klachten. Probeer de eerste 20 meter volgas te vermijden.
Het is ook een gewenning.
Je kan wel even kort volgas geven om de choke er af te doen, je hoort de klik.
Dan nog even volgas vermijden tot het blokje wel lekker loopt.
Het is weersafhankelijk, dus iedere dag is een nieuwe “choke studiedag” 😉Zorg voor verse benzine, meng niet vetter dan 1:50, E5 benzine met 2taktolie.
Ga niet steeds korte stukjes rijden, zo’n brommertje moet ook even een aantal
keer lekker warm worden, loskomen, als deze een langere tijd heeft stil gestaan.
Zorg voor harde banden, gespannen snaar en goed onderhoud.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.15 februari 2024 om 15:03 #823695Hoi Mischa,
Heel erg bedankt voor je antwoord. 😀
Waar zou je foto’s van willen?Ik ga op youtube zoeken naar filmpjes over de sproeier, carburateur en choke. Dat moet wel goed komen denk ik.
15 februari 2024 om 15:11 #823696Hoi Wim,
Bedankt voor je antwoord 😀
Ik zal de kap eens losschroeven en kijken, de verkoper zei dat er een vario inzit.
Vanmiddag zal ik een eindje op gaan rijden en ff wat uitproberen. Gelukkig is het lekker weer 😉PS: hoe reageer je direct op iemand zoals jij doet?
15 februari 2024 om 15:48 #823697hoe reageer je direct op iemand zoals jij doet?
Eerst op quote drukken bovenin het desbetreffende bericht.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.15 februari 2024 om 17:20 #823698Hoi en welkom op het forum!
Zelf laat ik mijn brommertje altijd even pruttelen op de choke voordat ik ga rijden, zodra je hoort dat die wat terug valt in de toeren doe ik de choke eraf en ga ik rijden. Verstandig is dat je een straat of wat rijdt voordat je hem vol gas open trekt, zelf zou je het ook niet lekker vinden om meteen aan het werk te moeten als je net wakker bent.
Net wat Wim zegt elke dag is een choke studie dag, je moet er een beetje gevoel voor krijgen.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.