- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 10 maanden geleden door just1991.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 april 2010 om 22:20 #212580
Hey,
ik heb sinds vandaag mijn vario set geheel compleet.
maar mijn V-snaar staat heel erg slap (????)
Terwijl ik 13×1025 heb met 90mm achterschijven (citta met citta achterbrug)
tevens trekt hij hem niet die de achterpoulie in, dit is echt minimaal ik heb al 4,7 grams, 5,0 gram, 5,5 gram, 6,0 gram 7,0 grams rollen geprobeerd, en heirbij nog allemaal de gele drukveer geprobeerd…
niets helpt. hij trekt wel af en toe goed op maar totaal niet door….Tevens als ik de achterkoppeling goed aandraai zit hij geheel vast en draait hij niet meer, hoe kan dit?
11 april 2010 om 10:23 #216268Het kan zijn dat je een oude snaar gebruikt die uitgelubberd is.
Probeer het eens met een verse v-snaar op de juiste maat.Verder is de gele drukveer te veel van het goede voor op een 50cc.
Je zou eventueel een beetje kunnen kloten met de trekveertjes.Je hebt al aardig wat rollen geprobeerd, maar denk persoonlijk dat je wel hoger moet.
Met de volgende setup had ik 13 grams rollen:
– std 50cc
– std bromblok + 13.13
– malossi circuit uitlaat
– malossi vario + 90mm schijven
Ondanks dat je een SE met bewerkte 50cc rijdt, kan dit je wel een beetje een beeld geven.Over je achterkoppeling die vast komt te zitten na het aandraaien:
Haal even je achtervario los en kijk of die aan slijpt op het frame.
Als dit het geval is moet je de borgring en grote moer die de drukveer vasthoudt weer even goed, heel goed aandraaien.Succes
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 april 2010 om 11:05 #216136AA-T :
Het kan zijn dat je een oude snaar gebruikt die uitgelubberd is.
Probeer het eens met een verse v-snaar op de juiste maat.Verder is de gele drukveer te veel van het goede voor op een 50cc.
Je zou eventueel een beetje kunnen kloten met de trekveertjes.Je hebt al aardig wat rollen geprobeerd, maar denk persoonlijk dat je wel hoger moet.
Met de volgende setup had ik 13 grams rollen:
– std 50cc
– std bromblok + 13.13
– malossi circuit uitlaat
– malossi vario + 90mm schijven
Ondanks dat je een SE met bewerkte 50cc rijdt, kan dit je wel een beetje een beeld geven.Over je achterkoppeling die vast komt te zitten na het aandraaien:
Haal even je achtervario los en kijk of die aan slijpt op het frame.
Als dit het geval is moet je de borgring en grote moer die de drukveer vasthoudt weer even goed, heel goed aandraaien.Succes
Kijk dit is nu een reactie waar je echt iets aan hebt! Bedankt hiervoor!
Maar mijn V-snaar heb ik gisteren nieuw gekocht… Volgens mij hangt hij wel al een heel tijdje in de winkel maar is wel geheel nieuw… Ik had hem net nagemeten en kwam op 1045 uit i.p.v. 1025 (?)
Ik heb net het motorblok helemaal naar voren gezet en nu was de V-snaar iets strakker maar nog niet zoals bij de poulie..
Misschien is dit ook de rede waarom hij hem niet goed in de poulies trekt.Dan ga ik eens 9 gram proberen (heb ik toevallig nog vandaar 9)
en anders 10…
Maar met std blok, trok hij toen dus wel echt goed of geen verschil met poulie?want ik merk weinig verschil
11 april 2010 om 11:16 #216270Hmmm, ik begin nou even te twijfelen hoor, dus iemand als ik het fout heb, verbeter me!
Maar de snaar-maten van citta en bravo zijn toch hetzelfde?
Heb je dan niet een veel te grote v-snaar als je hier vanuit gaat:Snaren voor vario
– Bravo met standaard vario: 13×1050
– Bravo met 90mm vario koppeling: 13×950
– Bravo met 100mm vario koppeling: 13×975Dit heb ik hieruit: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=222
Als je snaar te slap is, trekt hij inderdaad niet goed in de poelies.Voor de rest is het echt niet goed als je achterkoppeling niet meer wil draaien na het aandraaien.
Kijk hier eens echt goed naar voordat je verder gaat met test-rijden.
Het zou zonde zijn als je je frame (lak) of achtervario vernagelt.Ohja.. Kijk ook nog even in je special, heb ik nog wat gepost 😉
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 april 2010 om 11:24 #216271hmm, alweer bedankt..
maar ik ben nu ook erg in twijfel getrokken.
Op deze zelfde site staat dus dit:
Citta snaren
Snaren voor vario
– Citta met 100mm vario koppeling: 13×1050Bravo snaren
Snaren voor vario
– Bravo met standaard vario: 13×1050
– Bravo met 90mm vario koppeling: 13×950
– Bravo met 100mm vario koppeling: 13×975
Dit klopt dus niet helemaal dat die gelijk zijn, al heb ik dat wel altijd begrepen…
ik had dus op deze manier gedacht, het verschil van 90mm en 100mm is altijd bij de vsnaren 0025mm
dus i.p.v. de 13×1050 bij een citta maak ik ervan 13×1025.
Deze 1025 was ook de enige 13 die we bij Q-parts op voorraad hadden, gelukkig…
Maar deze is dus echt niet strak.
Ja het vreemde is, ik heb al alle uitstekende stukjes gelijk gemaakt en een opvulring achter de koppeling gelegd,
hij loopt nu nergens meer tegenaan en toch draait hij niet goed.
Hierdoor heb ik bij het test rijden de moer iets losser dan draait hij soepel11 april 2010 om 11:50 #216272VespaChopper :
Ik heb net het motorblok helemaal naar voren gezet en nu was de V-snaar iets strakker maar nog niet zoals bij de poulie..
Misschien is dit ook de rede waarom hij hem niet goed in de poulies trekt.Dan ga ik eens 9 gram proberen (heb ik toevallig nog vandaar 9)
en anders 10…
Maar met std blok, trok hij toen dus wel echt goed of geen verschil met poulie?want ik merk weinig verschil
Hij kan en moet ook niet zo strak als bij poelie! De snaar moet achter zo hoog mogelijk tussen de schijven komen, en verder ‘strak’.
Citta en bravo brug zijn hetzelfde, daar is geen twijfel over. De getallen vergeet ik altijd maar ik ga ervan uit dat het rijtje klopt.
11 april 2010 om 12:10 #216273…
Product Informatie
Malossi V-Snaar, alleen in combinatie met een Variateur.Passend voor Gilera citta / Vespa Bravo / Superbravo.
Breedte ( Maat A ) = 13.4MM
…Volgens JMPB zijn de v-snaar maten voor een citta en bravo dus ook gelijk.
Ik weet trouwens niet wat wij op de site aanhouden, buiten of binnenomtrek, m
En in feite bevestigd onze site het ook, immers:
– Citta met 100mm vario koppeling: 13×1050.
– Bravo met standaard vario: 13×1050.De maat van de benodigde snaar voor een std voorvario en een voorvario van malossi of polini verschilt.
Denk dus wel dat jij voor je citta met 90mm schijven een 13×950 snaar nodig hebt.
Meet dit anders zelf eens na met een touwtje of met behulp van dit programma:
http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=225
Of met behulp van iemand anders op het forum die dit vast wel weet of kan controleren bij zijn eigen citta.
Edit: Wat Edjuh zojuist dus heeft gedaan.Verder; haal je achterkoppeling eens uit elkaar.
Wil niet meteen van het ergste uit gaan maar het kan maar zo dat je schijf of de segmenthouder kapot is.
Controleer je schijf even op hun “piefjes” die je hier ook ziet net boven de P (van jmpb).
En controleer bij de segmenthouder de baan waar deze “piefjes” in vallen en het schroefdraad.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 april 2010 om 12:44 #216274ik geloof ook dat citta en bravo gelijk zijn, maar waarom staat er dan op de site verschillende gegevens over bravo en citta? zie mijn rijtje bij de vorige post 🙂
Dus als de V-snaar achter OP de schijven ligt moet hij wel redelijk strak staan?
Ik heb hem achter op de schijven (motorblok helemaal naar voren)
en dan kan ik in de midden de V-snaar tot op elkaar duwen, verder niet….EDIT:
ik heb zojuist alles opgemeten:
van hart tot hart met meetlint 43.2cm (432mm)
variobus is 20mm en achterkoppeling 90mm
uitkomst: 1040
maar mijn blok staat nu geheel naar voren…
als deze naar achteren zou staan denk ik dat het wel een cm minder is..
dan kom ik op 1020 uit…
mijn V-snaar is (staat erop) 13×1015/1025
Dit zou dus eigenlijk ideaal moeten zijn. Ik denk dat dit dus aan de V-snaar ligt12 april 2010 om 09:23 #216276Zit je vario niet vast???
12 april 2010 om 09:34 #216277barry :
Zit je vario niet vast???hoe bedoel je vast?
12 april 2010 om 09:43 #216278VespaChopper :
Tevens als ik de achterkoppeling goed aandraai zit hij geheel vast en draait hij niet meer, hoe kan dit?Denk dat hij dit bedoelt, daarom bleef ik er ook zo op hameren dat je je achtervario even uit elkaar moet halen.
Hij kan ook de vertanding bedoelen, controleer dus even of deze wel soepel draait.
Vaak vergeet men bijvoorbeeld een shimringetje waardoor de boel niet meer echt lekker draaitWelkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.12 april 2010 om 14:54 #216279Mijn bericht ui een ander forum:
Hey,
zoals sommige al weten heb ik nu ook maar eens een vario gekocht…
Ik rijd hierbij met 90mm IMMITATIE achterkoppeling.
Nu is er het volgende probleem…
Ik zette de koppeling op de as en zag dat die tegen het frame aankwam. Vandaar dat ik er een schijfje tussen had gelegd.
Dit is geen slim plan omdat dit afschuurt blijkbaar:

Voor de rest ziet mijn koppeling er zo uit:

Moet hier niet nog een bus bij? want als je de koppeling nu aandaaid draai je de schaal tegen de koppeling en draaid hij niet meer.
Graag hulp!20 mei 2010 om 15:57 #216374oke hey ik heb ook een vraag !
Er zit dus zo’n grote moer op de achterkoppeling maar hoe krijg je die er af ? :S ik had het al geprobeerd met het stuk hout uit de how to maar dat hielp niet !
moet ik links of rechts om draaien ? (misschien vanwege linkse draad ofzo)
en dat ringetje met opstaande rand moet je die zeg maar mee grijpen of moet je alleen die moer pakken ?
want ik MOET mijn groenen polini veren erin doen !iemand tips ?
EDIT: Me vader ging even kijken en zei: ooh dat is een Engelse maat 1¼ *pakt doppenset*
en ja hoor KABOEM open… gelukkig heb ik nog alles 😀maar toen ik de veertjes verwisselde schoten er andere veertjes weg zonder haakjes en vrij slap:S er schoten er iets van 5 of 6 weg zou dat kunnen ? of maakt dat niet uit als ik ze niet terug doe ookal zou ik niet weten waar ze moeten…
ooh en hoe krijg ik alles weer in elkaar ? want die veer is vrij sterk 😛 (std.) iemand tips hiervoor
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.