Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Problemen met oppompen banden
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 november 2025 om 18:00 #830508
Beste mede vespa-ciao enthousiastelingen,
Allereerst wil ik even een disclaimer geven dat ik nog al een leek ben wat betreft scooters.
Dat gezegd hebbende; Ik wilde laatst, zoals ik vaker doe, mijn band oppompen bij de locale fietsenstalling met zo een automatische fietspomp. Normaliter gaat dit zonder slag of stoot, maar tot mijn verbazing lukte dit niet meer. Ik ben naar meerdere fietsenmakers gegaan om daar de pomp uit te proberen maar ook daar lukte dit niet. Het geld voor zowel de voor als achterband terwijl deze het dus normaal gesproken wel altijd doen. Ik heb al geprobeerd de ventiel verder uit de binnenband te krijgen om contact te maken met de pomp, maar dit werkte helaas niet.
Hierbij voeg ik een foto van het ventiel toe. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groet,
Marnix
6 november 2025 om 09:28 #830517Band laten leeglopen, ventiel dmv de band in te drukkenverder naar boven krijgen en dan het moertje wat meer aandraaien. En anders even je buitenband eraf en je binnenband juist plaatsen.
6 november 2025 om 09:55 #830518Het tweede moertje(indien aanwezig) ook weglaten tussen velg en binnenband.
Daar alleen het ringetje laten zitten. Daar kan het “korte ventiel” wel eens door komen.Sommige binnenbanden zijn zo grof en dik voor de smalle wieltjes van brommers dat je vaak geen kant op kunt met het rubber. Ze lijken vaak ook echt te groot. Als ik 2.75 banden bestel doe ik er daardoor
al 2.00 – 2.25 binnenbanden bij uit angst voor veel te dikke en aanwezige binnenbanden. Ook worden binnenbanden tegenwoordig verkocht met nog ruimere maatvoering, lekker simpel. Dus bijv. 2.50 – 3.00. Als je dat in een 2.50 buitenband wilt proppen. Pfff.
Deze maat zou wel goed in een 3.25 gaan, probeer maar eens, is gewoon een verademing met monteren. Dus aan de kleine kant blijven qua binnenband. 😉
Tegenwoordig heb je vaak ook bij binnenbanden de dikke en vooral grote hoeveelheid rubber rond het ventiel. Dat past hiet eens tussen de hielen van de buitenband indien deze tussen de randen van een velgje met bijv 1.45″ – 1.5″ binnenmaat. Dan ga je die “prop” eerst tegen de velg aantrekken door het ventiel al wat aan te draaien, maar dan zakt die hiel van de band weer niet mooi in de velg vanwege die prop die daar nu zit, dus heb je een bobbel buitenband
Ga je die “prop” boven de hiel van de buitenband doen krijg je weer een superkort ventiel aan de buitenzijde.Trouwens. Zouden de sterwielen niet gewoon tubeless kunnen?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.7 november 2025 om 23:32 #830532Trouwens. Zouden de sterwielen niet gewoon tubeless kunnen?
Ik ben hier toevallig laatst mee bezig geweest, want wilde graag iets zoals de M29S qua looks (Continental ContiStreet is het geworden in 2.50 17″) Ik heb in een oude 5-spaaks eerst M10 getapt in de aluminium velg, daarna een M10 naar M8 draadadapter erin gedraaid. Daar kan vervolgens weer deze in. Ventiel komt met een ring waarmee je het ventiel luchtdicht krijg.
Het lastigste vond ik zorgen dat de band goed kan afdichten. Een tubeless velg heeft altijd een opstaande rand waar de lip van de band altijd wel tegenaan rust (en zo dus druk op kan bouwen). Daarom hoor je ook vaak zo’n “pang” als ze bij je auto een nieuwe band monteren.
Die rand zit er dus om druk te kunnen opbouwen bij het monteren, maar ook zodat de band tijdens het rijden niet naar het midden van de velg kan verplaatsen mocht deze leeg lopen. Dat wil je namelijk niet, want dan zit je band erg los & kan je de controle over de brommer verliezen.
ik kreeg de band uiteindelijk niet luchtdicht, maar dat lag meer aan de gebruikte velg. Was gepoedercoat en op twee plekken kwam de aluminium corosie door de coating heen. Gevolg is dat hij hier hele kleine luchtbellen ontstonden bij de rand. Ik had geen zin om dat speciale melk in m’n band te pompen dat deze gaatjes dicht.
9 november 2025 om 21:25 #830547Je zou ook nog bead-sealer kunnen gebruiken als de velg ruw of geoxideert is.
Ik gebruik deze.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.