Vespa-Ciao.NL
:: Problemen met ontsteking

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Problemen met ontsteking

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jannie’s
    Topic starter

Beste iedereen,

Ten eerste leuk dat ik hier mag zijn. Ik ben Jannie, kom uit het zonnige Alkmaar en heb een fantastisch mooie Vespa Ciao gekocht. In het verleden heb ik een aantal citta’s gehad dus had al wat ervaring met deze motorblokjes. Helaas heb ik nu iets wat ik in het verleden nooit ben tegengekomen. De ciao die ik heb gekocht heeft erg lang stil gestaan. Dus bij het verkrijgen heb ik direct even wat nieuwe onderdeeltjes besteld en de boel weer schoongemaakt… Al die vieze bio ethanol zat overal op aangekoekt. Ik dacht ook dat dit het probleem zou zijn maar helaas mocht het niet baten. Na het schoonmaken van de carbu & het vervangen van de contactpunten/ condensator (punten op +/- 0,45) heb ik even een tijdelijke start gehad van ca. 10 Seconden waarna er geen licht meer te krijgen was. Bougie eruit gedraaid en gekeken of deze nat was. Dit zag er goed uit maar na het testen van de vonk (Schroefmachine op de koppeling rechtsom gedraait.) Was er geen vonk. Maar zodra ik linksom draaide schoten de vonken om mijn oren…. Het klinkt alsof dat niet geheel juist is….. Helaas gisteren van alles geprobeerd het mocht alleen niet baten…. Ik ben out of idea’s. Vandaar dat ik bij jullie neerstrijk voor ideen. Wellicht dat iemand van jullie dit al eens vaker heeft ondervonden en mij in de juiste richting kan sturen.

Wim
      Bijdrager

Gewoon alles qua ontsteking en bedrading nog eens nalopen.
        Komt er een vonk van de bougiekabel zonder de dop?
        Tank goed schoon, benzinefilter in de slang.
        carburateur nogmaals schoonmaken.
        Kraan loopt goed door?
        Ik ga er uiteraard van uit dat het ding volledig std. is én dat je kan sleutelen dus weet waar je over praat. Getunede en door 16jarige techneuten verprutste zooi daar weet ik niets van. Stel/controleer je punten nogmaals.
        Ga even met een opgevouwen zeer fijn schuurpapiertje tussen de punten door en daarna met een opgevouwen kartonnetje met de ruwe kanten buiten om te ontvetten.
        Bougie een NGK 6, zonder “R”
        Gebruik een bougiedop zonder weerstand.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jannie’s
        Topic starter

Hoi Wim,

Bedankt voor je antwoord. ik heb van het weekend het een en ander lopen onderzoeken en ben uitgekomen op een condensator die inderdaad tegen het vliegwiel aan liep. Deze heb ik weer vervangen voor de oude die eruit is gekomen. Hierna heb ik alles weer afgesteld en loopt alles weer als een zonnetje. nu heb ik het volgende probleem… Stationair… hij wil gewoon niet. Enige tips?

Alvast bedankt!

Mischa
          Bijdrager

Hallo Jannie, in de spraybar van je carburateur zitten 3 gaatjes, de onderste is voor het stationair lopen, die wil nog wel eens verstopt raken. Ga met een klein ijzerdraadje, adertje van je remkabel bijvoorbeeld, door dat gaatje en probeer het dan nog eens.

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

Jannie’s
            Topic starter

Hoi,

Inderdaad ik had al een vermoede dat het zoiets zou zijn. Het probleem begon namelijk na het herhaaldelijk schoonmaken. Ik ga het even proberen schoon te maken. Wellicht in een samenstelling laten weken? 1 van jullie ideen?

Eric_Mark_X
              Bijdrager

Wat bij mijn, met vernis beslagen carburateur werkte, was volledig gedemonteerd een uurtje of 2 in de wasbenzine laten liggen en daarna alle gaatjes met een strengeltje van een remkabel doorprikken.

Kijk direct even welke sproeier erin zit en of dat een beetje overeenkomt met de setup. Loopt ie wel stationair met de choke uit?

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
                Link naar Mijn collectie / Projecten.
              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.