Vespa-Ciao.NL
:: Probleem vespa ciao!!

Home Forums Techniek Problemen oplossen Probleem vespa ciao!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

LucaJ
    Topic starter

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik rij al 3 jaar rond op mijn aerox, flink wat scooters opgeknapt en een sprinter gebouwd. Ik heb dus wel veel verstand van de minarelli scooter blokken maar ik heb nu een probleem met de vespa ciao waar ik echt niet uitkom en ik hoop dat iemand me hier kan helpen!
      Ik heb hem nu een weekje, reed een week lang lekker (gewoon een brommertje voor erbij)
      Maar maandag na een aantal minuten gereden te hebben stond ik voor het stoplicht en er kwam ineens een lawaai uit mijn blok. Echt KLING KLING KLING alsof de zuiger tegen de kop aan slaat. Toen viel hij uit. Ik kan er nu mee rennen met die decompressie knop ingedrukt dan is er geen probleem. Laat ik die los is het meteen KLING KLING en als ik dan ga rijden gaat het geluid wel weg maar hij rijdt voor geen meter door gehaper e.d. Ik het blok(je) uit elkaar gehaald blijkt er vanalles kapot/gesleten te zijn bij de krukas en die plaat van de koppeling kun je nu bijna rond draaien. Toen zag ik dat het vliegwiel los zat en de spie doormidden! Ik heb er toen een nieuwe spie in gezet, vliegwiel er weer op maar ik krijg die niet strak vast? Hoe moet dat want ik zie wel dat de krukas conisch is maar ik krijg die op geen manier vast of knijpt hij zich pas vast als je de koppelingsmoer vast draaid? Nou ik dus alles weer gemonteerd. Geen succes hij deed gewoon precies hetzelfde. Toen weer alles uit elkaar, weer spie kapot. Dus ik hele cilinder enalles gecontroleerd (alles zat goed e.d.) weer een nieuwe spie erin gedaan, contactpunten afgesteld en alles er weer op.
      Weer niks veranderd aan het rij gedrag..
      Er is dus iets wat even niet goed zit heb ik het idee en alles met geweld kapot zit te slaan. Ik heb echt het idee alsof het echt een klein ringetje is oid. Maar ik kan op internet verder niks vinden.
      Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
      Of misschien iemand die in de buurt van Venlo woont en even wil komen helpen?

Alvast bedankt!
      Gr. Luca

Bram Hanegraaf

Waarschijnlijk is je spiebaan van je krukas/vliegwiel niet meer goed, dus blijft hij het spietje breken. Kijk even naar je krukas en naar je vliegwiel.
        http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=20918&d=150
        Zo kan het eruit zien als je spie je krukas en je vliegwiel gesloopt heeft

Succes

0ldnick
        Bijdrager

Het vliegwiel trekt zich soms wel zelf vast, maar vaak zit ie inderdaad ook pas vast als je de koppeling erop gezet hebt.

LucaJ
          Topic starter

Bedankt voor de reactie maar de spiebaan is nog goed!
            Maar er valt me iets op aan die foto waar je de ruimte ziet voor de spie in je vliegwiel! Is dat 1 geheel? Want bij mij was het eerst een busje (met plaats voor de spie) wat je over de krukas schuift en dan het vliegwiel (ook die gleuf voor de spie)

Jarco
            Bijdrager

Dat klopt ook, bij CP ontsteking zit daar een busje op die er voor zorgt dat je CP’s open en dicht gaan. ( Je vliegwiel leunt hierop. )
              Hier hoort echter ook nog een dun ringetje op, mischien dat je deze mist?

Draai je de koppeling al een keer vast voordat je je blok monteerd?
              Als je dit namlijk niet doet, en pas doet als je blok al gemonteerd is in het frame heb je kde ans dat je vliegwiel niet lekker vast komt te zitten.

Misschien kan je wat foto’s maken dat maakt het oplossen van je probleem wel makkelijker.

Edjuh
              Bijdrager

Je moet de koppeling aandraaien om het vliegwiel vast te zetten. Als hij dan losgaat tijdens het rijden is de passing niet meer goed.

Heb je die plaat waar de koppelingsegmenten op zitten(die rond is geworden) wel vervangen?

LucaJ
                Topic starter

Het zit zegmaar zo:
                  eerste die bus
                  vliegwiel
                  Dan komt er een ringetje die voor een deel in het vliegwiel valt

Dat viel me ook al op trouwens. Ik had zaterdag namelijk het blok al eens los gehad en toen moest ik die ring die een deel in je vliegwiel valt er met een schroevendraaien uitwippen (zat best stevig). Toen kreeg ik mijn vliegwiel niet los. Maar nadat geklingel en kapotte spie krijg ik mijn vliegwiel echt niet meer vast en die ring valt nog wel in mijn vliegwiel maar totaal niet strak ofso..
                  Maar ik zal het straks eens vastdraaien zonder dat hij op het frame zit dit heb ik namelijk nog niet gedaan!
                  Die koppeling was pas bijna rond na de 3de x dat de spie kapot was en dat was dus gisteravond 12 uur 😛 die moet ik inderdaad nog nieuw kopen.

Het zit dus inderdaad bij het vliegwiel iets want als ik de koppeling dus aandraai (als die op het frame zit) dan (hoe vast ik hem ook aandraai) mijn vliegwiel gaat niet vast! je kunt hem niet draaien door die spie natuurlijk maar je kunt hem zo’n klein beetje van voor naar achter kiepen zegmaar…
                  Dus dat ringetje na het vliegwiel moet eigenlijk strak vast op de krukas komen en het vliegwiel ook strak vast draaien zodat je hem alleen nog los krijgt met een poulietrekker?

Ciao91
                  Bijdrager

LucaJ :
                    Het zit zegmaar zo:
                    eerste die bus
                    vliegwiel
                    Dan komt er een ringetje die voor een deel in het vliegwiel valt

Dat viel me ook al op trouwens. Ik had zaterdag namelijk het blok al eens los gehad en toen moest ik die ring die een deel in je vliegwiel valt er met een schroevendraaien uitwippen (zat best stevig). Toen kreeg ik mijn vliegwiel niet los. Maar nadat geklingel en kapotte spie krijg ik mijn vliegwiel echt niet meer vast en die ring valt nog wel in mijn vliegwiel maar totaal niet strak ofso..
                    Maar ik zal het straks eens vastdraaien zonder dat hij op het frame zit dit heb ik namelijk nog niet gedaan!
                    Die koppeling was pas bijna rond na de 3de x dat de spie kapot was en dat was dus gisteravond 12 uur 😛 die moet ik inderdaad nog nieuw kopen.

Het zit dus inderdaad bij het vliegwiel iets want als ik de koppeling dus aandraai (als die op het frame zit) dan (hoe vast ik hem ook aandraai) mijn vliegwiel gaat niet vast! je kunt hem niet draaien door die spie natuurlijk maar je kunt hem zo’n klein beetje van voor naar achter kiepen zegmaar…
                    Dus dat ringetje na het vliegwiel moet eigenlijk strak vast op de krukas komen en het vliegwiel ook strak vast draaien zodat je hem alleen nog los krijgt met een poulietrekker?

dat ringetje tussen je vliegwiel en koppeling moet andersom! hij moet deels in je koppeling vallen!
                    dit had ik ook en ik dacht ook dat hij in het vliegwiel moest vallen, maar de ruimte daar wat je hebt bij je vliegwiel is voor een vliegwieltrekker.

als je je koppeling vastdraait moet je even een schroevendraaier tussen de vinnen van je vliegwiel steken zodat je hem goed vast kan draaien!

Jarco
                    Bijdrager

Het ringetje wat in het vliegwiel valt moet dus andersom, als ik het goed begrijp.

Dat opstaande randje moet tegen je koppeling aankomen, en niet in je vliegwiel ookal past deze er mooi in.

Edit: Ik was net te laat. 😛

Ciao91
                      Bijdrager

Jarco :
                        Het ringetje wat in het vliegwiel valt moet dus andersom, als ik het goed begrijp.

Dat opstaande randje moet tegen je koppeling aankomen, en niet in je vliegwiel ookal past deze er mooi in.

Edit: Ik was net te laat. 😛

haha, beter 2 mensen die het vertellen, dan geen 1 😛

LucaJ
                        Topic starter

oké haha!! Heel erg bedankt! Maar zal dit het probleem zijn? denk het inderdaad wel want er zat dus teveel speling op de as aangezien er een stuk wegviel in het vliegwiel… Maar ik weet zeker dat hij zo om zat toen ik hem kocht 😛 in iedergeval nogmaals bedankt en vanavond weer verder proberen!

Ciao91
                          Bijdrager

LucaJ :
                            oké haha!! Heel erg bedankt! Maar zal dit het probleem zijn? denk het inderdaad wel want er zat dus teveel speling op de as aangezien er een stuk wegviel in het vliegwiel… Maar ik weet zeker dat hij zo om zat toen ik hem kocht 😛 in iedergeval nogmaals bedankt en vanavond weer verder proberen!

je bent niet de enige die dat denkt, want doen ik het blokje kocht – zat dat ringetje ook zo bij mij en ik wist dus eerst ook niet beter 😛
                            Hierdoor liep mijn koppeling aan. Het leek net alsof ie zo’n slijpend geluid maakte en dat was dus opgelost nadat ik het ringetje had omgedraaid.

LucaJ
                            Topic starter

Ja inderdaad ik snap het nu helemaal! Die speling op het vliegwiel is ook evengroot als de lengte van dat ringetje wat in het vliegwiel valt. Het zat dus al zo en is een redelijke tijd goed gegaan. Maar nu het 1x kapot is gelopen krijg ik het vliegwiel dus niet meer vast (door die speling) en loopt het steeds opnieuw kapot!
                              Echt ik ben zo blij! niet meer normaal ben er al 3 dagen mee bezig vanaf ik thuis ben van mijn werk tot snachts 😛 haha
                              Echt bedankt mensen!!

Ciao91
                              Bijdrager

LucaJ :
                                Ja inderdaad ik snap het nu helemaal! Die speling op het vliegwiel is ook evengroot als de lengte van dat ringetje wat in het vliegwiel valt. Het zat dus al zo en is een redelijke tijd goed gegaan. Maar nu het 1x kapot is gelopen krijg ik het vliegwiel dus niet meer vast (door die speling) en loopt het steeds opnieuw kapot!
                                Echt ik ben zo blij! niet meer normaal ben er al 3 dagen mee bezig vanaf ik thuis ben van mijn werk tot snachts 😛 haha
                                Echt bedankt mensen!!

net als wat de andere zeiden; als je de nieuwe spie erin heb en het vliegwiel erop; zet dan even de koppeling erop en draai hem goed vast voordat je het blok er weer onder gaat hangen.

ring met opstaande rand moet in de koppeling vallen, niet in het vliegwiel – niet vergeten! 😛

LucaJ
                                Topic starter

Jep! Komt goed..
                                  Alleen hoop ik dat mijn vliegwiel wel vast gaat daarlijk.. niet dat er iets weggesleten is ofso. Ik ga zo even naar de scooterdealer hier hopen dat hij ook onderdelen heeft van de vespa ciao. Wat denken jullie? Of moet je het echt bestellen bij jmpb bijv? Wil hem namelijk vanavond maken 😛

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.