Vespa-Ciao.NL
:: Probleem met vario

Home Forums Techniek Vario Probleem met vario

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Bartjee
    Topic starter

Heey. Ik heb al een lange tijd geleden een vario gekocht, maar nou wilde da ding voor geen meter werken. Eerst kreeg ik mijn citta niet eens gestart doordat de achterkoppeling tegen de achterbrug aan liep. Toen zag ik dat de poelies scheef waren, dus nieuwe gekocht en toen wilde die wel startte. Ik natuurlijk helemaal blij, maar toen ik op mijn citta zat en weg wilde rijde ging die wel vooruit, maar als ik dan vol gas deed stopte die er na 1 meter mee.. de achterkoppeling liep alweer tegen de achterbrug aan >< Toen had ik t dus maar opgegeven, omda ik nie nog meer geld wilde verklote. Maar nou zat ik net op di forum beetje rond te kijke, zie ik opeens dit topic: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=6408&n=last#bottom
      Over welke ring hebbe jullie het?? Want bij mij zit er niet eens een ring achter die grote moer ofzo:S Kan het dus daar aan liggen dat ie het niet doet? Als dat inderdaad de reden is hoop ik dat jullie me dat snel even laten weten en gelijk even laten weten hoe ik het op moet lossen. Heb namelijk op t moment tog allebei de banden en de klok eruit, en wil men citta morgen weer in elkaar gaan zetten dus dan zou ik eventueel gelijk die vario en weer op kunne beune!

Alvast bedankt:D Bart

Mike
      Bijdrager

achterkoppeling borg ring.. te koop op jmpb, onder de vario delen

die meot je wel hebben ja anders jast het hele zaakje los als je rijd;)

Mike

Bartjee
        Topic starter

LooL die heb ik niet eens:P En moet dat ding achter die grote moer of wat? En als die erop zit, lopen de poelies dan niet meer tegen de achterbrug aan en kan ik dan gewoon weer lekker rijden?:)

hansieb
          Moderator

Schiet er eens wat foto’s van dat zegt veel meer dan woorden, van misschien heb je een koppeling zonder borgmoer ( die van jmpb 90mm achtervario heeft geen borgmoer )

Bartjee
            Topic starter

Nee maar ik heb 100mm schijven.. maar ik zal morgen fzo wel even wat foto’s maken ja. Waar wil je da ik allemaal foto’s van maak? Gewoon van de achterkant dus waar die moer zit?

Bartjee
              Topic starter

Hier zijn dan de foto’s:

Thomasc
                Bijdrager

Deze ring zit er niet tussen..
                  http://www.jmpb.nl/shop/view_product.php?product=VE3307
                  Die moet tussen je moer en schijf
                  volgens mij mag ie er ook wat strakker op gedraaid dan dat ie nu is.

Bartjee
                  Topic starter

Oke dankjewel:D Dan ga ik t nog eens even met die moer proberen en dan hoop ik dat ie t dan wel doet! Moest ik die moer nou nog ombuigen ofzoiets las ik ergens of kan die gewoon zo erop?

EDIT: wat is eigenlijk de precieze reden dat die ring eromheen moet?

FonS
                    Bijdrager

moer zou er inderdaad verder op moeten, borgring is niet noodzakelijk, maar natuurlijk wel beter.
                      je kunt de moer ook vastzetten met LocTite 😉

(moer moet je niet ombuigen :lol je moet, als de borgring eronder zit, een stukje ervan ombuigen, tegen de moer aan, dan gaat ie niet meer los 😉 )

Bartjee
                      Topic starter

Ja oke maar is het de moeite waard om t te proberen? Want ik heb al zooo verschrikkelijk lang met die vario zitte klote da ik t allemaal een beetje zat ben:P Lopen die achterpoelies denk je nog steeds tegen de achterbrug aan als ik met vol gas ga rijden als die borgring erachter zit of zou ie t dan wel gewoon goed gaan doen?

FonS
                        Bijdrager

met borgring blijft het natuurlijk perfect zitten 😉 vooral als je de ring op 2 plaatsen omslaat

iig proberen de moer er verder op te draaien 😉

Bartjee
                          Topic starter

Ja maar de moer aan draaien had ik de vorige keer wel gewoon hoor;) Alleen zittie nou gewoon weer ietsjes losser.. Maar toen die er gewoon heel strak omheen zat liep die nog steeds tegen de achterbrug aan?:S weet iemand dan wat de reden hiervan had kunnen zijn?

Thomasc
                            Bijdrager

Als je die ring ertussen doet en dan die moer er goed strak opzet dan moet ie niet meer dan je achterbrug aanlopen.

Bartjee
                              Topic starter

oke dan ga ik t nog eens even met die moer proberen:) Is het verder eigenlijk wel de moeite waard, die vario op mijn setup? En moet ik dat ding nog gaan afstellen of zou t gewoon wel goed rijden? De vario set is (volgens mij) gewoon geheel standaard.
                                En nog 1 vraagje:P In mijn voorvario zitten rolletjes die je open kan maken en waar dan dus de gewichtjes in zitten. Is dit normaal of heb ik een hoop rotzooi bij elkaar gekregen?

FonS
                                Bijdrager

nee hoor, dat klopt 😉 in de originele voorvario, die jij blijkbaar hebt, zitten rollen die bestaan uit 3 delen:

metalen gewichtje en 2 witte kunststof ‘schaaltjes’ die om het metalen gewichtje zitten.

niks aan de hand :p

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.