Vespa-Ciao.NL
:: Probleem met koppeling

Home Forums Techniek Problemen oplossen Probleem met koppeling

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

stannie79
    Topic starter

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum dus zal me eerst even voorstellen. Ik ben Stan, 18 jaar en sinds kort nieuw in het vespa wereldje. Nu heb ik een probleem met mijn brommer, misschien dat jullie raad weten.

Kort geleden een ciao gekocht, uit elkaar gehaald en opgeknapt. Nu heb ik hem helemaal in elkaar staan en nu is het zo dat ik bij het optrekken een heel gek schurend geluid hoor. Lijkt of de koppeling ergens aan loopt. Er zit geen speling op poeli en ook nauwelijks op de koppeling. Ook slijt de v-snaar heel erg zoals te zien is op de foto.

Er is een nieuwe pouli en v-snaar opgekomen. Koppeling is in orde en niets mis mee. Misschien hebben jullie enig idee.

Bedank voor de moeite alvast.

Stan

arvid13690
      Bijdrager

Ring met opstaande rand goed gemonteerd?.
        Dus met de opstaande rand naar de koppeling toe.

En betreft de v snaar, die mag ook wel vervangen worden. 😉

Tis altied moar eem!

stannie79
        Topic starter

Dat is het hele probleem. De v-snaar is er vorige dus nieuw opgekomen (gates snaar). Is dus al zo erg afgesleten wat niet zou moeten kunnen.

De ring met opstaande rand zit goed gemonteerd.

eidos
          Donateur

Misschien zit er een braam op de poulie of op het deel van de koppeling zelf?

Kijk ook op punten in je frame/brug die tegen de v-snaar aan kunnen komen.

Crullie
            Donateur

Die V-snaren worden duidelijk door iets opgevreten, dus even goed kijken of de V-snaar niet ergens bijlangs loopt of dat de poelie van het koppeling huis ruw/beschadigt is.
              V-snaar veel te strak of de verkeerde maat V-snaar kan ook nog mogelijk zijn.

TICKLING BARN

SpeedyVespa
              Donateur

Kijk ook even of je je poulie as op en neer kan bewegen, als dit kan zou de v-snaar kunnen varieren tijdens het rijden,waardoor de snaar dan zegmaar schuin staat en dan dubbel zo hars slijt.
                Succes.

ritze
                Bijdrager

die snaar hoort daar ook helemaal niet op he 😉
                  bij 9 van de 10 snaren met tanden gaat de brommer hefig schokken tijdens het rijden.
                  de kunst is om een normale originelli zonder tandjes v-snaartje te scoren.

en bij de meeste van deze koppeling hoor je wel rare geluiden als de brommer stationair loopt.
                  dat is zoon soort shieng shieng geluidje, dat is meestal geen probleem

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

stannie79
                  Topic starter

Bedankt voor de reacties.
                    Bleek dat het blok ietwat scheef in het frame lag waardoor de koppeling niet helemaal recht draaide.
                    Probleem is inmiddels verholpen.

Stan

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.