- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 7 maanden geleden door wiggert.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
20 augustus 2007 om 21:18 #183581
Hallo,
Ik heb een motor met een probleem 65cc polini
De motor heb ik zo gekocht, het volgende probleem is er:
– zodra de motor in elkaar word gezet en als we hem starten draaid hij een paar slagen en dan knapt de spie op de krukas.We hebben de krukas laten meten of deze krom is dit is niet het geval. Wat kan het zijn ?:?:?:?:?
20 augustus 2007 om 21:20 #194667spiebaan van je vliegwiel in orde? blijft t vliegwiel hangen?
20 augustus 2007 om 21:26 #194668ja ziet er allemaal nog keurig uit en het vliegwiel draaid ook helemaal vrij, slaat nergens tegen aan…
20 augustus 2007 om 21:27 #194669maar gaat egt je spietje kapot? vind dat wel raar dat hoort niet zo:P
20 augustus 2007 om 21:31 #194671spie baan in je kruk in orde?
in feite hoorde de spie niet zoveel belast te worden omdat je je vliegwiel ook op je kruk klemt. dus misschien je koppeling dus is strakker zetten, of je spie is de verkeerde?
ook niet die ring die tussen je vliegwiel en de koppelijng vergeten waardoor de vliegwiel niet goed klemt?20 augustus 2007 om 21:57 #194672kansloos :
ook niet die ring die tussen je vliegwiel en de koppelijng vergeten waardoor de vliegwiel niet goed klemt?dit was idd het probleem bij nigel’s speedengine 😉
symptomen: starten, kort lopen, spie kapot.dus iig de ring er (goed om) tussen hebben (y)
20 augustus 2007 om 22:01 #194673ok bedankt voor de tip zal binnen kort eens opnieuw proberen.
20 augustus 2007 om 22:24 #194674het probleem zit dan waarschijnlijk niet in de spie of de krukas, maar in de koppeling zelf of de ring zit verkeerd om. De ring moet met de opstaande rand richting koppeling. Werkt dit niet of had je dat al goed, probeer eens een andere koppeling (soms is het koppelinghuis dusdanig ingesleten dat de boel bij stevig aandraaien aanloopt).
I came, I saw, and I forgot what I was doing...20 augustus 2007 om 22:25 #194675is dit meestal het probleem van spiebreuk ?
als je krukas gewoon recht is je spiebaan en vielwielspeibaan goed zijn!?
ik heb dit namelijk nu al 9 keer gehad met een blok van een maatje van me , maar dat ik m openhaalde zat die ring er ook ni tussen …btw : wat is de dikte van die ring , weet ni zo dik maar anders pak ik ff stelijzerplaat van me werk om te proberen
20 augustus 2007 om 23:42 #194677Zonder ring is het bijna garantie op een kapotte spie..
Gewone ring kan niet, dan heb je de opstaande rand niet. En die zorgt er dus voor dat je koppeling vrijloopt.Van buiten naar binnen zorgt de moer via de segmentplaat voor dat de lager geleidebus tegen de opstaande kant van de ring wordt geduwd, en die duwt met de vlakke kant dan weer het vliegwiel vast op zijn conische passing. De spie is dan alleen voor de positionering van je vliegwiel en de ontstekingsnok.
Tussen de ring en de bus zitten drie ringen (achter een borgveer aan de achterkant v.d. koppelingsschaal), die zorgen er dan weer voor dat het huis op zijn plaats blijft en toch kan draaien. De ringen moeten dus ook : ring waar bus doorheen valt, ring waar alleen krukas door past, ring waar opstaande bus doorvalt. De middelste ring is dus het enige deel dat de schaal op zijn plaats houdt.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...20 augustus 2007 om 23:52 #194678probeer eens voordat je het blok eronder draaid al een keer de koppeling erop te zetten stevig aandraaien.
werkte bij mij ook.
als dat niet werkt moet je eens een andere koppeling proberen.22 augustus 2007 om 12:16 #194689beste Geert,
Met mijn Pol. Evo. had ik precies hetzelfde! De handelaar heeft toen een spie van een motor op maat gefreesd en die erin gezet! Uiteindelijk haalde ik de motor nog een keer uit elkaar en de spie was verbrijzeld.. Als je echt wil dat ie goed loopt, zou ik een nieuw vliegwiel nemen en een nieuw koppelingshuis.
Het oude vliegwiel is altijd wel iets uitgehoond aan de zijkanten en het koppelingshuis moet goed aan de krukas bevestigd zitten, anders krijgt de krukas tikken te voorduren,
Alles goed aandraaien!!!! Ook zoals hierboven is gezegd eerst het koppelingshuis aandraaien, dan eraf en alles in elkaar zetten. Beetje geluk hebben.
Wiggert Kalis
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.