Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Probleem Ciao PX 25
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 maanden, 3 weken geleden door TimBoomBam.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 augustus 2025 om 17:41 #829575
Beste,
Ik ben nieuw in de groep. Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn probleem op te lossen.
Ik heb onlangs een tweedehands aankoop gedaan. Vespa Ciao PX 25 BJ 1993.
Volgens mij heeft de brommer enkel originele onderdelen.
De carburateur heb ik al 10 keer moeten proper maken omdat er telkens vuil in vastzit afkomstig van de naft bak. Momenteel is dat probleem redelijk onder controle maar soms blijft de vlotternaald nog hangen en loopt de naft uit de carburateur.Onderstaand is een groter probleem.
Als ik een nieuwe boogie steek dan rijdt mijn Vespa +- 1 dag probleemloos, daarna start hij niet meer.
De boogie vonkt nog wel maar de vonk is toch anders dan voorheen én mijn brommer start dus niet meer tot ik weer een nieuwe boogie steek dan gaat hij terug, enz…De gebruikte boogies zuiver maken heeft geen tot weinig nut. Ben ik die nieuwe boogies kapot aan’t maken? Wat is het probleem en hoe kan ik dit best oplossen?
RG5 augustus 2025 om 08:44 #829592Hoi Raoul,
Probleem 1:
DE BENZINETANK EN BENZINE TOEVOER
- Ik zou al eens beginnen met het schoonmaken van je benzinetank. Heb zelf een modelletje met roest gehad en de tank kun je met allerlei middelen schoonmaken. Van speciale tankreinigers tot een paar flessen azijn van de Aldi. (dat laatste heb ik gedaan, werkte prima)
- Kijk ook naar je benzinekraantje onderin de tank. Daar zitten ook filters in die defect kunnen zijn, of vol zitten met troep. Wanneer je de tank gaat reinigen, kun je die er meteen uithalen en nakijken.
- Dan heb ik zelf nog een filter op de benzineslang zitten tussen de benzinetank en de carburateur. Mocht er nog vuil meekomen, is het makkelijker om dat filtertje schoon te maken, dan een hele carburateur uit elkaar draaien.
DE CARBURATEUR
- Je zegt dat je vlotternaald vaker blijft hangen en dat de carburateur lekt. Wanneer je door blijft rijden met een ”vieze” tank en geen filter op de benzineslang kan die rommel in je carburateur komen wat het probleem kan veroorzaken.
- Is het al een oude carburateur die een tijdje stil heeft gestaan? Zat er nog oude en vieze (kleverige) benzine in? Dan is het goed om alles een keer heel goed na te kijken, zoals de bewegingsvrijheid van je vlotter en vlotternaald bijvoorbeeld. Maak die onderdelen extra goed schoon en misschien als je denkt dat het nodig is online een revisie setje bestellen voor je carburateur. Daar zitten ook pakkingen bij, altijd goed om die na een paar decennia eens te vernieuwen.
- Misschien zou je een paar foto’s van de carburateur kunnen maken, vooral van de binnenkant, dat zegt vaak al meer.
Probleem 2:
DE BOUGIES
- Welk type bougie gebruik je nu? Eerste waar ik aan dacht ”Zijn het wel de juiste bougies en zijn ze niet te zwak” Ik heb zelf een PXV 25 en daarin gebruik ik een Champion L86C.
- Heb je een Bobine (de blauwe) of een CDI (de rode) op je Vespa zitten?

Hoor het wel, dan kijken we eens verder. Ben ook gene expert, maar meestal werkt het ”proces of elimination” wel
Member of the BoredDag Tim, bedankt voor je reactie.
Probleem 2
Ik heb een standaard setup met een carborateur 12/10 Dellorto, sproeier 42.
Er is een bobine (blauwe) aanwezig. Uitwendig ziet deze bobine er nog goed uit en ik heb een Ohmse meting gedaan, dacht iets van 11 kOhm gemeten te hebben. Deze lijkt me in orde?
Inmiddels heb ik de condensator ook gevonden die zit aan de buitenkant van de carter. hoe kan ik die best testen? Ik heb enkel een simpele multimeter. Ik dacht een hele hoge weerstand gemeten te hebben over de condensator?
Ik wist niet dat er verschil zat in boogies dus ik heb er al verschillende geprobeerd, de electrode van de gebruikte bougies zijn steeds Zwart en nat. De motor rijdt steeds even met een nieuwe bougie en daarna valt hij uit en dan start hij niet meer. Ik heb nu NGK B6HS en NGK B5HS besteld die moet ik nog testen.RG5 augustus 2025 om 11:54 #829600Hoi Raoul,
Als je bougie zwart en nat is, betekent dat meestal:
– Er komt te veel benzine (of te weinig lucht) het mengsel in.
– De verbranding is daardoor onvolledig.
– Restanten van onverbrande benzine en roet blijven op de bougie achter → zwarte, natte bougie.Zie dit topic voor meer uitleg:
https://vespa-ciao.nl/how-tos/motorische-how-tos/Bougies-aflezen/
Kijk ook hiernaar om even te checken dat je sproeier maat ok is. Ik denk het wel met een 42 in een 12/10 op een snorbrommer, maar dan heb je deze informatie ook meteen:
https://vespa-ciao.nl/sproeier-database/
Welk filter gebruik je en heb je misschien al een keer getest met een ander/zonder filter?
Member of the BoredAls je benzinetank vuil is, komt dat dat vuil ook in de benzine. Vervuilde benzine vervuilt je bougie.
Want als je benzine verdampt blijft het roest en vuil achter in de motor en dat wil je niet.
Schoonmaken die tank.5 augustus 2025 om 16:06 #829602Er is een standaard luchtfilter voorzien maar ipv het metaal gaasroostertje dat normaal in de filter zit is er iets anders gebruikt. Een soort wit filtermateriaal wat je ook in de meeste dampkappen tegenkomt. Ik heb dat filtertje eens verwijdert maar ik merk weinig verschil. Ik heb zo’n metalen filtertje besteld, ik zal dat deze week eens testen samen met een andere bougie & sproeiers.
RG5 augustus 2025 om 16:22 #829603……..En maak je tank schoon 😀
Hou ons maar op de hoogte Raoul en succes!
Member of the Bored -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.