Vespa-Ciao.NL
:: Prestaties 46mm Polini Speedengine

Home Forums Techniek Problemen oplossen Prestaties 46mm Polini Speedengine

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jaffabaffa
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik heb het idee dat de topsnelheid van mijn Ciao wat aan de lage kant is voor mijn setup.

Mijn setup is:
      – 46mm Polini cilinder
      – 46mm Polini kop
      – Polini Speedengine carters (contactpunten)
      – Standaard brom krukas
      – 13/13 carburateur met sproeier 70
      – Malossi luchtfilter
      – Simonini Racing uitlaat
      – Standaard koppeling
      – Groene Polini trekeveren
      – Getande V-snaar
      – Bromfiets cardan (1:7)

Met poelie 65 rijd ik vrij hoogtoerig 60km/h GPS gemeten.

Met poelie 55 rijd ik redelijk laagtoerig 65km/h GPS gemeten.

Zijn deze snelheden normaal voor mijn setup? Zo niet, wat zou ik er dan nog aan kunnen doen om de Ciao sneller te laten lopen?

Ik zie op het forum dat mensen met soortgelijke setup met poelie 80 gewoon de 80km/h halen.
      Ik zou met mijn setup toch wel graag de 75km/h willen halen.

Ik wil van de zomer graag meedoen aan de ZZT tour en dan wil ik wel een beetje mee kunnen komen met de andere 46mm blokjes.

Ik zie graag reacties tegemoet!
      Alvast bedankt!

Dennis

speedbuxy
      Bijdrager

Heb je de puntjes wel wat ruimer gezet? (rond 0,50 a 0,55)
        Want dit maakt bij een speed engine erg veel verschil.

Jelle
        Moderator

60 kmu is inderdaad veelste laag voor deze setup. Ik rijd met een vergelijkbare setup op mn superbravo 80 kmu met 70 poelie en 85 met met 65 poelie.
          Kijk inderdaad even naar je cp’s heb je het idee dat hij wel op toeren komt?

jaffabaffa
          Topic starter

Met poelie 55 heb ik inderdaad niet het idee dat hij echt goed op touren komt. Met poelie 65 maakt hij juist heel erg veel toeren op top en trillen de handvaten ook heel erg waardoor mijn handen bijna van het stuur trillen.

Mijn koppakking is er gisteren uit geknald dus ik moet eerst even wachten tot de nieuwe koppakking binnen is. Dan Ik zal mijn contactpunten nakijken en deze op 0,55mm zetten.

Jelle
            Moderator

Sowieso moet je jouw cilinder en cilinderkop even goed afvlakken, zodat de koppakking er niet steeds uitknalt….

Staat je v snaar wel strak genoeg? Want als hij wel op toeren komt en je gaat maar 60 zou ik denken dat je jouw probleem moet zoeken in de overbrenging.

speedbuxy
              Bijdrager

Die poelies zijn voor op een Ciao met brom klok echt wel aan de zware kant.
                Ik rijd zelfs met mijn Citta en 1:7,5 klok maar met poeli 65.
                Dus met de grote wielen van een Ciao en een 1:7 klok zou je eerder richting poeli 70 moeten gaan.

IJskonijn
                Bijdrager

Weet je wel zeker dat het een 1:7 klok is?
                  Klinkt eigenlijk gewoon als een slippende snaar, misschien is de snaar wel gewoon versleten?

No replacement for displacement

jaffabaffa
                  Topic starter

Ik heb de klok/cardan net getest en die heeft 100% zeker een 1:7 verhouding.

Met poelie 65 en V-snaar 912 slipt de snaar inderdaad bij het optrekken.
                    Met poelie 55 en V-snaar 900 heb ik daar weer geen last van.
                    Beide snaren zijn nieuw, strak en goed ontzet met remreiniger.

Een slippende V-snaar kan toch geen gevolgen hebben voor de topsnelheid? Toch alleen bij het versnellen/optrekken? Uiteindelijk zal de snaar toch altijd stoppen met slippen als je niet meer versneld?

speedbuxy
                    Bijdrager

Een slippende snaar of slappe snaar begint bij het vrijkomen van de boost of koppel erg te slippen en dat gaat zeker ten koste van de snelheid.
                      Een Simo of belgen koppeling icm poeli 80 was daarom ook het beste geweest.
                      De grotere diameter van deze koppelingen voorkomt slippen.

jaffabaffa
                      Topic starter

Okee dan zal ik naast het controleren van de contactpunten poelie 65 nogmaals proberen en dan de snaar zo strak mogelijk zetten en nog eens goed ontvetten.

Ik vind een nieuwe Simonini koppeling een beetje prijzig. Als er binnenkort een Simonini- of belgenkoppeling wordt ongeboden op het forum zal ik deze graag overnemen om daar een beetje mee te experimenteren.

Jelle
                        Moderator

Simo of belg koppeling is bij je ciao echt niet nodig…

Gewoon standaard koppeling met 65/70 poelie…

Succes met strak zetten van je snaar.

jaffabaffa
                          Topic starter

Bedankt! Dat gaat wel goed komen:D

jaffabaffa
                            Topic starter

Ik heb de cilinder en cilderkop afgevlakt.

Ik heb toen ontdekt dat de vorige eigenaar van het blok een dubbele voetpakking had gemonteerd en dat het schroefdraad van de tapeinden stuk waren. Ik heb de afgevlakt cilinder en cilinderkop terug gemonteerd met een nieuwe enkele voetpakking en koppakking. Ook heb ik de tapeinden vervangen.

Ik reed daarna met poelie 65 en V-snaar 912 al 70km/h GPS gemeten!

Daarna heb ik poelie 60 en V-snaar 900 (Gates 6216mc) er op gezet (loeistrak) en daarmee haalde ik een topsnelheid van 77,51km/h GPS gemeten!

Het probleem lag uiteindelijk toch bij een slippende V-snaar!

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de hulp!

SuperSi
                              Bijdrager

let wel op met een erg strakke snaar.
                                Dit kan ook tegen gaan werken of je poelie in 2’en trekken

speedbuxy
                                Bijdrager

Daarom raad ik ook altijd een Simo of belgen koppeling aan.
                                  Want dit schilt een hele hoop slip en je hoeft dan de snaar ook niet zo strak te zetten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.