Vespa-Ciao.NL
:: polini vs. simonini

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden polini vs. simonini

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daan777
    Topic starter

Hey mensen.

Ik zit te denken over een vet tuning blok voor m’n ciao.
      Maar ik kom er maar niet uit.

1.
      Polini speedengine + simo inlaat + 19mm carb.
      46mm Polini giet
      Simonini Calibrata
      Elek ontsteking

2. (de oude simo motor: 12pk)
      Simo carterset
      Simo cilinder
      Simo calibrata? of 100cc? Hint?
      21mm carb
      Elek ontsteking

Ik wilde in eerste instantie de polini omdat ik daar een vreugdevol gevoel bij krijg als ik er aan denk om die lekkere polini onderdelen in elkaar te zetten:)
      Maar ik lees heel veel dat dit soort setups, en net als malossi reedvalve blokken qua prestaties enorm teleurstellend zijn voor die prijs.
      Maar hoeveel pk zou dat polini blok hierboven nou hebben?
      Ik wil dus een TREK setup. Autowheelys lijkt me supergaaf!:) Er komt in beide gevallen een polini voorvario op met 100mm schijven en malossi vertanding.

De sets zijn ongeveer even duur.
      Op een euro of 50 kijk ik echt niet neer.
      Maar wat zal ik nou nemen?
      De simo is niet speciaal.
      De polini is vet!
      Maar de simo gaat gegarandeerd hard!
      Maar als ik ooit eens een ander merk cilinder wil is die polini weer chill.

Wat is het vermogen van de polini?
      Zal het veel schelen met de simo?
      Wat is het verschil in benzine verbruik? <- ik ga er aardig wat mee rijden, af en toe naar school.. rondje dorp met vrienden.. Wat gaat langer mee? Wat trekt beter? Snelheid... 90 vind ik al snel genoeg eigenlijk. Maar als het moet mag 100 ook. Maar vooral trekken! Wat gaat sneller? En hoe snel gaan beide blokken? (volgens mij is de simo sneller 😛 een vermoeden) Ik zou het liefst willen: geen super abnormaal verbruik, autowheely's 85+km/h dat het aardig wat km meegaat dat onderdelen vervangbaar zijn. (misschien dat sommige simo onderdelen uit de verkoop gaan ofzo? het is tenslotte het oude blok dat ik wil.. want ik heb geen zin om m'n frame aan te passen voor de 16pk simo) dat ik mijn vriend z'n aprillia sr met ixil twinner uitlaat die 85 rijd er makkelijk uit trek 😀 Ik zou heel blij zijn als jullie hier voor mij nuttige posts op kunnen antwoorden. Ik zit echt met een groot vraagteken boven m'n kop. Momenteel verwacht ik veel van het polini blok en als ik NU zou moeten beslissen wordt het de polini. !

ArvidW
      Donateur

Polini 80cc giet levert net 5.5pk volgens polini zelf, sommige mensen hebben spijt van de aankoop ervan…

Frame aanpassen voor simo 2007blok is op een citta goed te doen hoor, voor mij was het 30minuutjes werk !

Ik zou voor het oude simo 11pk blok gaan, al ben ik niet zo’n enorme fan van de cilinder.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

Daan777
        Topic starter

Ey bedankt voor je reactie maar hij komt op een ciao he? niet op een citta.
          en ehm.. ik denk wel dat die hele polini setup wel meer dan 5.5pk levert toch?
          Lijkt me wel eeeerrggg weinig!

Edjuh
          Bijdrager

Voor trekken kan je beter een polini 46 nemen, simo is echt een hoge toeren blok, trekt niet erg hard.

Neem dan meteen een vario set met polini of malossi voorvario en zware vertanding.

Daan777
            Topic starter

Maar met strakke trekveren en shit afstellen in variateur kun je die hoge toeren toch ook voor trekkracht gebruiken?
              En ik zei al dat in een polini met malossi vertanding nam:)
              Maar bedankt voor je reactie.
              Edjuh jij hebt de simo die ik bedoel. Hoeveel slurpt ie?
              En trek jij autowheelys met een variateur?

TimoO_
              Donateur

of ooit aan een 80 pinasco gedacht? misschien dat dat ook wel een leuk cilindertje voor er op is, en dat met een mazzu krukas trek je volgens mij lekkere autowheelies én ga je aardig hard.

Edjuh
                Bijdrager

Nog niet mee gereden. Reken maar dat het slurpt, hoogtoerige 80cc en 26mm.

ArvidW
                  Donateur

TimoO_ :
                    of ooit aan een 80 pinasco gedacht? misschien dat dat ook wel een leuk cilindertje voor er op is, en dat met een mazzu krukas trek je volgens mij lekkere autowheelies én ga je aardig hard.

Pinasco 80 is netzo tam (mischien zelfs tammer) dan een polini 80, schiet je niet zo heel veel mee op als je hem niet tuned.

@Daan, ik weet niet waar polini het op getest heeft, maar als het op een speedengine was met een SP dan is er vast nog wel wat vermogens winst te behalen. Bij Jelle liep een polini 80 met een zij-inlaat echt goed, maar de 100 heeft hij alsnog niet gehaald tot nu toe.

Ik heb bij mijn 50cc en DR626 gemerkt dat alleen maar de uitlaatpoort groter fresen + groter kanaal + grotere flens echt al een grote vermogenswinst opleverd. Dat is ook nog een optie;)

Home made engine dyno

Daan777
                    Topic starter

maar arvid..
                      Als ik de uitlaat poort verbreed met die 80polini, denk je dat ik daarmee autowheely’s maak?
                      Want hij moet echt hard trekken! Anders vind ik het geen awar voor m’n geld.

Edjuh
                      Bijdrager

Niks autowheelied zonder vario of poelie 105(4 taps blokken daargelaten).

ArvidW
                        Donateur

Om hard op te trekken met een vario heb je veel vermogen nodig en een vario die afgesteld is op dat toerental.

De polini 80 levert std een heel groot koppel op een laag toerental, dit is leuk voor pully maar met vario heb je d’r geen ruk aan, daar telt alleen het vermogen (= koppel * toerental (in Radialen per seconde)) Het koppel kun je niet zo heel gemakkenlijk goed vergroten, het toerental kun je wel gemakkenlijk omhoog schroeven.

Maar de vario die jij gaat gebruiken zal het toerental niet pecies constant kunnen houden, dus je moet de vermogenscurve niet te piekerig maken aangezien je dan wel eens buiten je powerband kan vallen. Een mooie ovale uitlaatpoort is dus aan te raden.

Home made engine dyno

Daan777
                          Topic starter

Dus arvid welke setups raad jij nou aan?
                            Wat je eigenlijk zegt is dat die polini met variateur gewoon een poep combinatie is.
                            Ballz…

ArvidW
                            Donateur

Nee, ik zeg niet dat het een poep combinatie is:P, maar ik zeg wel dat het stukke beter kan. Thomas reed met 80polini op een goed afgesteld MHR met moeite 80km/uur met malossi vertanding. Dit is voor jou niet hard genoeg aangezien jij toch wel 90wilde halen.

Dus uit de 2 setups die je aandraagt zou ik de simo kiezen.

Home made engine dyno

hansieb
                              Moderator

Een polini 46mm + speedengine op ciao met vario rijd best leuk hoor.

In combinatie met malossi vertanding zul je gewoon nog goed hard trekken en zo rond de 70-75km/h gaan.

Leuk dat je wat research hebt gedaan , een malossi engine bied inderdaad gewoon te weinig prestaties voor die amount of money.Je moet ook goed nadenken wat ga ik in de toekomst ermee doen en wil ik opvallend rijden.
                                Een simo zijinlaat met calibrata is niet echt voor dagelijks gebruik zeg maar.

Aangezien je het toch op de ciao gooit zou ik voor een simo zijinlaat gaan! barry zijn ciao liep met een 16mm carb en 46,5 malossi al kneiters hard.

Dus dan zou het iets zoals dit worden:
                                – Simo zijinlaat
                                – 19mm carb ( mee beginnen )
                                – 48mm simonini slag 43 vinden ? of anders een leuke 46mm en eerst STOCK mee beginnen en later laten tunen.
                                – Variomatic met malossi voorvario
                                – Malossi vario vertanding

Uitlaat tja…. eigenlijk moet je er een paar testen racing, calibrata , fabrizi

.-{2F4OV}-.

Gwoon simonini setupje idd.. De rest is allemaal tog veel te sloom! Denk zelfs dat je met simo blokje nog wel stuk harder wilt;)

48mm Simo Alu
                                  Simo krukas
                                  Simo carters
                                  Zij-inlaat 19-21mm
                                  21mm Dell’orto carb erop! Moet goed te doen zijn en dan haal je er iig al meer vermoge uit als met 19mm.
                                  Variomatic (compleet malossi; vario, drukveer geel, 4,9gr rollen, zwarte trekveren, vertanding)
                                  Uitlaat: CALIBRATA 30mm! Dit zal cker blazen! Simo racing is niet zo tof en fabrizi niet aan te komen..

Succes!:thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.