Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Polini speed engine timing
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 1 maand geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 januari 2024 om 09:21 #823389
Beste leden,
Ik ben een polini blok aan het bouwen met een polini 46mm cilinder en een speed engine carter.
Nu wil ik hier een 19 mm carburateur op zetten( ik weet dat dit overkill is maar ik ga het toch proberen) dus moet ik mijn inlaat best ver uitveilen waardoor mijn timing veranderd. Is het dan beter om mijn brom kruk te blijven gebruiken of om weer terug te gaan naar een snor kruk. Of heeft iemand de inlaat timing voor een semi race brommer? Hij word hoogtoerig met een simonini calibrata en met vario dus ik wil mijn powerband rond de 8.000 toeren. hebben maar iets lager mag ook.Of heb je andere tips laat het mij weten.
M.v.g.
Harmen16 januari 2024 om 12:44 #823394Hoi Harmen,
Wat wil je bereiken met die 19mm?
Behalve dat het zonder lang spruitstuk niet gaat passen, heeft niemand dit goed rijdend gekregen.Als je toch perse een 19 mm wil, koop dan bij Fredzzz een zij-inlaat carter voor op je speedengine.
Maar weet wel, dat ik alleen een 13/13 op mn polini 46mm heb en dat iemand met een grotere 17mm carburatur niet harder gaat.
Overigens vind ik een 46mm Polini zonder aanpassingen geen vario cilinder, maar een echte poelie cilinder.
Maargoed wil je 19mm, koop een zijlinlaat carter voor op je speedengine .
16 januari 2024 om 13:03 #823396Aha, Harmen gaat het toch (ook) proberen

Houd je ook een topic bij over je tuningwerkzaamheden?
Kunnen we het volgen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.16 januari 2024 om 14:40 #823397Zoek ff hier op de site over krukas berekenen. Daar staat alles wat je wil weten
16 januari 2024 om 14:44 #823398Ik heb van andere op dit forum gehoord dat een speed engine met een phbg carburateur gewoon in een ciao frame moet passen. Zoals dit:
maar Ik hoef niet persee een 19 mm maar in ieder wel iets van een phbg omdat dan de carburateur door het hele toerenbereik goed is af te stellen. Of zouden jullie gewoon een sha 16mm adviseren?Ik zat er ook nog aan te denken onder andere de boosterpoorten te verbreden(ongeveer zoals de polini extreme van sniper racing). En uiteraard houd ik jullie op de hoogte.
16 januari 2024 om 15:35 #823401Ja daarom zijn al die spruitstukjes her en der te koop.
Enne, met verder tunen, steeds één ding tegelijk aanpassen.
Dus nu eerst alles std monteren, wel alle opstakels vloeiend vijlen.
Eventueel met de juiste sproeier zo proberen in te rijden.
Rijdt je gietijzeren cilinder wel zeer goed in! Belangrijk.Volgens mij is de inlaatopening in het inlaatvlakje toch wel 280mm2?
Dat is wel minimaal nodig voor een 19mm.
Anders iets vergroten, maar liever niet in de lengte(timing-area)
Spruitstukje ook, geen randen, alles moet vloeiend overlopen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.16 januari 2024 om 15:46 #823402Beste wim,
Ik ga inderdaad eerst beginnen met de inlaat op maat maken en daarna later de cilinder goed tunen. En over de timing daarom vroeg ik me ook af of het beter is om terug te gaan naar een snorkruk dan compenseer je weer voor de langere openingstijd. ik moet het zelf allemaal ook nog uitvinden maar ik hoopte alvast wat anwoorden te krijgen.7 februari 2024 om 18:37 #823606beste forumleden,
ik heb ondertussen alle onderdelen voor het blok besteld en zijn onderweg. alleen heb ik nog steeds niet kunnen beslissen over welke krukas ik zou kunnen gebruiken, momenteel hang ik tussen een mazzuchelli standaard en race. het liefst zou ik de standaard kruk van mazzuchelli gebruiken maar ik weet niet of deze gemaakt is voor de krachten die hij te voorduren heeft. als ik de race kruk neem zal hij zeker te weten sterk genoeg zijn, alleen is de timing dan waarschijnlijk verkeerd, dus als iemand de knoop voor mij wilt doorhakken zou dat erg fijn zijn.
m.v.g.
Harmen7 februari 2024 om 23:22 #823608Als je die 19mm op je speed engine gaat zetten en dus het inlaat vlak groter gaat maken zou ik zeker geen race krukas nemen. En wie zegt jouw dat die sterker is dan een standaard krukas? De standaard brom en snor zijn namelijk hele sterke krukassen, als je een nette kan vinden.
Ik vind een snorkrukas een goed uitgangs punt, zeker als je zonder vario gaat rijden.Heb je dit topic al gelezen?
Tis niet voor niets dat daar een leidraad wordt gegeven en geen exacte timingen in specifieke situaties.Ik zou overigens niet zomaar raad in de wind slaan van mensen met een postcount van heb ik jouw daar, die echt alles uitgeprobeerd hebben.
En dan bedoel ik Jelle.
Maar waar een wil is is een weg. En ik denk dat het kan. Maar ik zou zeggen, het is niet gemakkelijk of leuk. Een zij inlaat is wel leuk.
En kan ook echt heel snel zijn. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.