Vespa-Ciao.NL
:: Polini cilinder

Home Forums Techniek Motorisch Polini cilinder

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mikevdburgt
    Topic starter

Ik rijd met een speed engine en rijd nu met een 80 cc polini gietijzeren cilinder. (jmpb)

Ik heb ook nog een alu polini liggen
      Weet niet hoeveel cc dit is15474900150557438497005972681689
      Welke cilinder is het beste voor op mijn se Carter?
      Ik rijd met 13 mm carburateur
      Vario en proma circuit

SuperSi
      Bijdrager

Definieer “het beste” eens?

Volgens mij is het een 42mm cilinder

Jelle
        Moderator

het is inderdaad 42mm. Wil je power onderin dan zeg ik altijd polini 46mm. De 42mm polini is een heerlijk rijdend cillindertje, niet de snelste en niet de krachtigste.

Martino
          Moderator

Inderdaad wat bedoel je met beste? De 46mm Polini presteerd over het geheel wat beter dan de 42mm EVG wat een 60cc cilinder is. De 46mm Polini cilinder welke vaak als 80cc wordt genoemd is eigenlijk ook maar 72cc.

mikevdburgt
            Topic starter

Hij trekt nu super goed op (autowheelie) maar topsnelheid is maar 55.
              wil wel iets harder maar niet teveel inleveren op trekkracht

SuperSi
              Bijdrager

Dan denk ik dat je het beter kan zoeken in een ander vertanding set en je afstelling dan in een andere cilinder.

Daarnaast misschien een grotere carurateur.

mikevdburgt
                Topic starter

Morgen komt er een andere vertanding binnen. 1:10,5
                  Maar daar win ik waarschijnlijk ook maar 5a 10 km mee.

Ik heb nu een 13 mm carburateur.
                  Heb nog een 16 mm liggen.
                  Zou dit wel veel schelen dan?

Op de alu polini cilinder kan een 27 mm uitlaat , zou ik hier ook nog iets mee kunnen winnen?
                  Er zit nu een 22 mm proma circuit onder

mikevdburgt
                  Topic starter

En wat bedoel je precies met ‘de afstelling  ‘
                    Hij loopt nu goed, dus neem aan dat de afstelling dan goed is.

Martino
                    Moderator

Denk ook aan bijvoorbeeld 90mm schijven ipv 100mm. Een aanpassing aan je koppeling waardoor deze verder kan variëren. Racevario ipv Piaggio etc. Hier op het forum staat wel het 1 en ander over beschreven.
                      De uitlaatflens gaat niks uitmaken gezien je uitlaatkanaal in de cilinder al kleiner is dan het standaard flensje er bij zit. Ook is bij de uitlaattest gebleken dat een grotere uitlaat niets beter presteert.
                      Een grotere carburateur heeft wel wat nut, maar zal je dit vooral bij het optrekken gaan merken op een standaard SE.

mikevdburgt
                      Topic starter

Ik rijd al met 90 mm schijven en een polini vario.
                        En wat versta je onder een aanpassing aan de koppeling ?

SuperSi
                        Bijdrager

En wat bedoel je precies met ‘de afstelling ‘ Hij loopt nu goed, dus neem aan dat de afstelling dan goed is.

Je wilt meer snelheid maar weinig inleveren op trekkracht.
                          Helaas geld het bij onze brommers nou eenmaal dat het, gezien de overbrenging, het 1 of het ander is.

Met een zwaardere vertanding ga je trekkracht inleveren maar als je de vario goed afstelt met rollen, druk en trekveren kan je dit misschien goed opvangen.

De koppeling kan je aanpassen door de koppelings segmenten iets af te vijlen aan de bovenkant. Hierdoor kan je vario iets verder varieren.

mikevdburgt
                          Topic starter

Segmenten af vijlen heb ik al vaker gehoord ja.
                            Maar wat en hoeveel vijl je er precies af dan?
                            Als je er teveel afvijlt lijkt mij dat de snaar te diep komt liggen.
                            Dus op het platte stuk van De schijven.
                            Lijkt me dat hij dan niet goed meer terug varieert.
                            Of heb ik het helemaal mis?

Strikert
                            Bijdrager

9D3F1685-9A12-4D25-8D39-D0FA0A36A6EB57AD4C81-08DA-447A-A515-520F9DFE091A

ritze
                              Bijdrager

Misschien een rare vraag van mij hé, maar kan het zijn dat je schijven dan gaan wiebelen als je de schoenen niet perfect gelijk hebt qua vijlen?
                                Het enige wat ik weet is als je richting de 90 gaat met Malo var en 100mm koppeling op een 1op 10.5 vert dat je iets over de 10.000 rpm gaat draaien op de krukas, en zoals supersi zegt je kan veel weg regelen met rollen en drukveer

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                Link naar Mijn collectie / Projecten.
                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.