Vespa-Ciao.NL
:: Polini 70cc tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Polini 70cc tunen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

masterman
    Topic starter

Hallo,

Ik heb een 70cc polini cilinder die wil ik waarschijnlijk tunen. Hier versta ik onder het vergroten van de poorten. hierbij heb ik een aantal vragen.
      Heeft dit veel voordeel?
      Welke poorten kan ik vergroten? en tot hoever.
      De uitlaatpoort is afgebroken dus dit is een mooie kans om de uitlaat poort te vergroten.
      Hieronder de foto’s van de cilinder.

barry
      Donateur

Niks aan tunen manneke.Zo te horen zijn deze NIET meer te krijgen,dus handjes eraf & mooi in de kast leggen.Dit is natuurlijk mijn opinie erover.
        Sorry voor de off-topic.

hansieb
        Moderator

Poorten zal wel iets helpen vooral de uitlaat poort helpt goed mee aan het vermogen.

Cilinder gaat door de poorten een beetje te bewerken niet opeens 5 km harder ofzo.

Maak gewoon een mooie geegaliseerde en grotere uitlaatpoort dat zou ik doen

G-no
          Donateur

je uitlaatpoort naar 30,5mm poortmapbreedte brengen. verder kun je aan je main poorten weinig doen, tenzij je beschikking over een haakse frees hebt. de flow naar de main poorten kan natuurlijk wel verbeterd worden. bijvoorbeeld het vergroten van de kanalen(zorg dat ze ongeveer dezelfde vorm behouden) en het scherpen van het stokje tussen de spoelpoorten. boosterpoorten zijn redelijk simpel met een dremel of vijl dieper te leggen of breder te maken. wel zorgen dat je de juiste hoek aanhoudt;)

AA-T
            Sleutelbeheerder

w-poort verbreden en verdiepen is mogelijk..
              kijk wel even goed dat je ze niet zo breed maakt dat je zuigerveer-opening over de w-poort gaat komen

volgens mij kun je zelfs wel het hele spijltje weghalen tussen de 2 mainspoelers..
              even een poortmapje maken en kijken hoe breed je poort mag zijn, ong. 66% van de boring
              absoluut niet de mainspoeler richting de uitlaatpoort verbreden..

als je door de uitlaatpoort kijkt, naar de cilinder, zie je een soort van heuveltje in de poort..
              deze “heuvel” kan je ook weghalen

tsjah, hoe extreem wil je het zelf hebben..
              heb zelf voor een tijd terug de kit racing versie ervan bewerkt..
              weet absoluut nog niet of het goed presteerd, dus kopiëren of extra poorten maken zou ik niet aanraden
              http://www.mijnalbum.nl/Album=JD38JOL7

masterman
              Topic starter

Oke bedankt voor de reacties!
                @AA-T; ziet er goed uit die w poort van je. en ik zal ff proberen een poortmap proberen te maken.
                @barry; Mijn uitlaatpoort is wel afgebroken. als hij nog heel was had ik hem ook niet getuned. (ga nog wel ff kijken of ik de uitlaat er nog op kan klemmen.
                @hansie; 5km/h is ook inderdaat niet echt de moeite maar word hij ook niet wat veller ervan?
                @gno; nee heb geen haakse frees helaas. dus zal wel blijven bij verdiepen en verbreden. alleen omdat de uitlaatpoort afgebroken is wil ik deze gelijk groter maken 27 of 30mm ofzo als dat kan. (ik heb ook wel eens gehoord op de wandelgangen dat de 70cc en 80cc polini te kleine uitlaadpoorten hebben voor het aantal cc’s

G-no
                Donateur

5 kilometer meer is er zeker uit te halen. omdat je de kleine main transfers houd aleen met grotere toevoer stijgt je gassnelheid en dat zorgt ervoor dat hij wat feller word. flens kun je zo groot maken als mogelijk. aleen hier geld ook de theorie van gassnelheid die word bevorderd door een kleinere poort. ik zou gewoon 27mm aanhouden, meer vlees om op te lassen zul je waarschijnlijk niet hebben

ik weet de spoeltiming van een 43polini niet, maar als blowdown zou ik rond de 25/27 nemen, je uitlaatpoorttiming kun je hiervan afleiden

kapot
                  Bijdrager

Het klopt dat de uitlaatpoort te klein is, in ieder geval voor de 46mm versie. Volgens ArvidW begrenst hij bij mij al vanaf 5400 rpm of iets in die richting. Doodzonde dus. Maar een 27mm flens erop moet prima lukken.
                    Je moet wel een haakse frees hebben om de uitlaatpoort een beetje aan te passen, het liefst alleen aan de bovenkant, maar met een dremel kom je er alleen an de linkerkant bij, dus de rechterkant is onbereikbaar vanwege de bocht in de uitlaatflens/poort. die bocht kun je er ook wel wat uit halen, volgens bell is alles zo recht toe recht aan mogelijk het beste voor tweetakt, maar kijk uit dat je niet te ver gaat.

ArvidW
                    Donateur

Maak eerst maar eens een poortmapje ervan voordat je zomaar in het wilde weg gaat hakken….

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

.-{2F4OV}-.

Dat lijkt me idd t slimste;) Anders kun je m voordat je begint eig al weggooie;)

masterman
                        Topic starter

ok ga ik vanmiddag ff doen.

Herr Flick
                          Sleutelbeheerder

Wat ik vroeger zelf met mijn 70polini heb gedaan is de uitlaatpoort wat beter afgewerkt (is best mooi std) en hem 1mm (zover dat kon) omhoog gebracht.

Dit was toen een van mijn eerste “tunings” werken.

Ook heb ik hapjes in het cilinderhemd en zuiger gedaan, zodat de flow daar toch wat beter is en hij wat “beter” gevoed moest worden.

Of ik vroeger echt verschil heb gemerkt kon ik niet zeggen, hij reed alsnog best wel rap. maar door een scheur in mijn cilinderhemd vond ik hem niet veilig.

Heeft bij Roel (groen witte vespa) wel 4.5pk op speedengine gescoort en std heeft hij 3.8 of 4.2 ? dus is er toch wat bij gekomen.

Hier wat fototjes van mijn werk :

Scheur..

Inham

lelijke poortmap

inhammetjes zuiger

hier kun je de uitlaatpoort bewerking een beetje zien, erg slordig.
                            ik weet ook niet of de poortmap van hierboven ook van de getunede poort is

nog een keer de leuke scheur.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                            Gele Racefrikandel

ArvidW
                            Donateur

Ik vind die boosterpoorten veel te ondiep, als je hem zo diep maakt als van de DR70evo is het veel bruikbaarder. Als die boosterpoorten echt 2mm lager zitten dan de spoelpoorten zou ik ze omhoog brengen, zou tot ong 0.5mm onder de spoelpoorten gaan zitten.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                              Home made engine dyno

Bluevespa
                              Bijdrager

wat hoor ik nou???, zijn deze niet meer te krijgen,:|, ik heb hem eronder zitten, maar bij jmpb zijn ze tohc nog gewoon te krijgen, na tenminste een half jaar geleden nog wel

Herr Flick
                                Sleutelbeheerder

zoiets hoort hier niet thuis, maar je kan even op de jmpb site kijken, en in het nieuws, en in het nieuws (forum) gedeelte.
                                  dan zal je lezen dat idd de 41 en 43mm uit de productie zijn.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                                  Gele Racefrikandel
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.