Vespa-Ciao.NL
:: poging doen om een zip cilinder te gebruiken

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden poging doen om een zip cilinder te gebruiken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

JdBuild
    Topic starter

ik ga proberen om een andere cilinder te bouwen op mijn ciao, het gaat hier om een piagio polini evolution
      IMG_5405IMG_5406
      om dit allemaal passend te maken moet ik het volgende doen. de cilinder afdraaien naar 46mm. ook moet er een voetplaat van 7mm onder komen zodat de slag over een komt met de cilinder. ik heb hier een voetplaat voor getekend.
      Knipsel10019
      alleen de gaten voor de cilinder zullen getapt worden. en de poorten van de ciao zullen nog gematched moeten worden aan de piaggio cilinder. tot nu toe is alles nog testen kijken of het past en of mogelijk is. ik zal eerst een plaat 3d printen en de cilinder afdraaien. tot nu toe is dit allemaal nog in de test fase en zal het nog wel even duren voor het werkelijkheid is.

1

zevenenergie
      Donateur

Leuk projeckt :thumb Misschien kan je voor deze ideeën een Perso aanmaken. Dan kom je op het onderste rijtje te staan bij de recente perso,s en kan iedereen gemakkelijker volgen wat je doet.

Screenshot 2024-10-17 at 23-54-24 poging doen om een zip cilinder te gebruiken – Vespa-Ciao.nl
        Vroeger… Op de oude website, moest je een verzoek doen tot toelating, om in de rubriek opvoeren voor gevorderden te kunnen posten.
        Maar zo te zien heb je er ervaring mee, en ik ben dan ook benieuwt naar je resultaten.
        Het ziet er veel belovend uit.
        Succes!

1

Crullie
        Donateur

Ja ja, eindelijk weer iemand die eens wat anders durft te doen :thumb
          Zoals Zevenenergie vertelt, gouw een Perso aanmaken dan kunnen we je volgen 😉
          Succes en nog Welkom hier op het Forum.

TICKLING BARN

Wim
          Bijdrager

Dit lijkt mij zeker voor gevorderden toch?
            Kan gewoon hier blijven lijkt me.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
            Donateur

Absolute een gevalletje gevorderden…

Wim
              Bijdrager

Als de koelkapjes maar perfect zijn/worden  😉

Gr. Wim.

1

JdBuild
                Topic starter

Druk bezig met een uitlaat voor mijn huidige ciao. De polini evolution zal ook een uitlaat opmaat krijgen. Voor mijn huidige setup heb ik gekozen om een klein beetje performance in te leveren voor minder lawaai.IMG_5435
                  Het gaat redelijk snel met het opbouwen van de uitlaat. De cilinder is getuned naar een timing van 180-124. Niet heel hoog maar toch een stuk beter dan de 160-110.

Wim
                  Bijdrager

Om te onthouden,
                    Enne, hoe dikker je staal hoe beter de demping 😉
                    = minder resonantie.
                    Ieder maakt ze zo dun mogelijk, kosten, gewicht.
                    Vandaar.

Gr. Wim.

zevenenergie
                    Donateur

Kijk eens 😎 aan er zit shot in. :thumb

Of je nu tig last of met autogeen, je conussen moeten perfect aansluiten. Zit er maar en klein kiertje dan kan je het al niet meer dicht vloeien. En met een lasstaafje krijg je altijd doorzakking aan de binnenkant. Beter is het dan ook dat als je de bocht gaat maken, om conus voor conus te lassen, zodat je een las die door gezakt is nog weg kan slijpen. Hoe dichter je bij de cilinder komt hoe belangrijker het is, dat de pijp vrij is van obstakels en vloeiend loopt.
                      Welke software heb je gebruikt voor je berekeningen?

Ga zo door!

JdBuild
                      Topic starter

het plaat werk is 1mm dik, want je wil niet dat je uitlaat redelijk snel warm word en zijn temp houd. er zijn idd een paar kleine doorzakkingen. nu is het het beste om stuk voor stuk te doen idd, maar dan krijg je ze op den duur minder goed gemanipuleerd. ik gebruik de fos formule met wat aangepaste parameters die ik ondervonden heb uit andere uitlaten die ik gemaakt heb.

Martino
                        Moderator

Ik ben wel benieuwd welke krukas je gaat gebruiken om het slagverschil te compenseren?

zevenenergie
                          Donateur

Ik keek nog even naar de cilinder en het lijkt wel of de brug een gietfoutje heeft:
                            Screenshot 2024-10-27 at 10-34-23 xplyxz8h07hiy9i53ztmvdkua1s8ri3x.jpg (JPEG-afbeelding 3024 × 4032 pixels)
                            Je zuigerveren zouden dat niet zo leuk vinden.

JdBuild
                            Topic starter

ik gebruik een krukas met de orginele slag. vandaar dat ik de voetplaat kan maken. en dit is iets dat bij veel polini evolution. dit is zodat hij bij het uitzetten naar beneden de ruimte heeft. hier kun je het zien https://www.scooter-attack.com/de/kaufen/zylinder-polini-evolution-50cc,-minarelli-liegend-ac,-d-40,2,-12mm-20793

Martino
                              Moderator

De originele krukas heeft een slag van 43mm. De Polini Evo 39,3mm, dit verschil kan je niet door alleen een voetplaat te monteren oplossen. De 50cc Polini Evo is te herkennen aan de opening onder in de poort en deze ligt ook wat terug zodat de zuigerveer niet gaat happen. Bij de 70 Evo is de brug wel helemaal tot beneden, maar ook hier ligt hij iets terug zodat de veer niet zal happen.

JdBuild
                                Topic starter

dit kun je wel oplossen door alleen een voetplaat te monteren. ik heb dit namelijk al 2x gedaan bij een tomos. de eerste keer was een minarelli verticaal cilinder. slag 39,3 naar tomos 43mm slag. je hebt een 7mm voetplaat nodig om te zorgen dat de zuiger niet boven de cilinder uitkomt. als je een naar binnenvallende cilinder kop hebt is het nog makkelijker. dit had ik de 2de keer toen ik een stage 6 cilinder op een tomos heb gebouwd. bij de mxs staat de zuiger lager dan de spoelpoorten vanwege het slag verschil. dit zal ook gebeuren bij deze cilinder. ik heb de timing al gemeten en kom op een hele nette tiiming uit alleen moet de uitlaat iets omhoog zodat de blowdown niet te hoog is voor straat gebruik

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.