Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Poelie’s slijten te snel.
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 maart 2013 om 00:47 #210493
Soms wil het wel eens gebeuren dat poelie sneller slijt dan het verwachtingspatroon. Vreemd genoeg heb ik nu weer een Ciao waar dit ook weer gebeurt. Ben nu al aan mijn 4e poelie bezig. Na ongeveer 200km merk je dat de v-snaar gaat slippen en dit wordt steeds erger. Ik heb eerst 2 merkloze poelie’s gebruikt en toen maar naar Malossi overgestapt zonder succes. Dit is nu ook mijn 2e Malossi poelie welke snel slijt en uiteindelijk zal splijten mocht ik er te lang mee door rijden.
Omdat ik toch eens eens af wil van dit in mijn ogen sneller slijten en een tijdelijke oplossing wilde heb ik het volgende gedaan. Waar de binnenkant van de poelie bijna 10mm was heb ik de poelie in de bankschroef rondom samen geperst. Op deze manier blijft de poelie recht en heb ik de binnenkant weer tot onder 9mm geperst. Nou lijkt dit niet direct veel, maar het probleem van de slippende v-snaar is weg en ik kan weer 10km/h bij de topsnelheid optellen.
Ja, ik heb ook meerdere v-snaren getest en de overbrenging heb ik ook in een andere Ciao zonder problemen van snel slijten gereden. Hoe kan het toch dat in deze combinatie de poelie zo snel slijt? Ik heb nu 8 km gereden met succes, maar hoe lang duurt dit voordat de poeliehelften weer splitsen?.. Om nu elke keer de poelie weer terug te buigen, uiteindelijk zal het metaal ook moe worden.
Any thoughts?
16 maart 2013 om 01:32 #237304Als ik het goed begrijp heb je de pully samen geknepen zodat de omtrek diameter dus een beetje groter word en dus de V-snaar meer(grotere diameter)contact maakt dus meer grip.
Denk dat je beter een grotere pully kunt nemen met een zwaardere overbrenging in je klok zodat de krachten op de tandwielen komen te staan en wat minder op de pully met V-snaar.TICKLING BARN16 maart 2013 om 02:17 #220313Ik zou zeggen mail Willem jan:lol
Want ik rijd nog steeds met de poelie die ik van hem heb gekregen toen iets van 3jaar terug tijdens zijn toertje mijn poelie ook in 2en spleetBij mij lag dit toen eraan dat ik niet een dikke opvul wij erbij deed maar neem niet aan dat ik jou dit als tip hoef te geven;)
En een stroef draaiende klok waar ik ook nog aan dacht viel halverwege je verhaal ook af.
Dus erg vreemd:?16 maart 2013 om 07:47 #237862Kwestie van teveel vermogen lijkt mij ook niet echt het geval. Dit gaat momenteel om een SE + 43mm Polini.
De overbrenging is al de 6,75 zwaarste bromvertanding die er is. Dit in combinatie met een poelie 70mm.
Ik zal natuurlijk een belg of Simonini koppeling kunnen gebruiken, maar kwa overbrenging moet het niet veel zwaarder worden. Optrekken wordt dan een lang verhaal.@ Speedbuxy; Bedoel je dat Limburg toertje van destijds? Ik ben nu wel in staat om eens het naafje te gaan reviseren ook al heeft hij dit voelbaar nog niet nodig. En die dikke ring zit er idd al tussen. 😉
16 maart 2013 om 08:24 #237777Als je toch een hele berg kapotte pullies hebt liggen kun je 2 gesplitste delen op de zeikant van een goeie pully proplassen. De buigstijfheid neemt dan toe en zal dus niet snel uitbuigen. Een extra set proplassen in het midden (meestal zitten er maar 4 puntlassen) zal ongetwijfeld ook helpen.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.