Home › Forums › Techniek › Framedelen › Pinasco veren voorvork
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 7 maanden geleden door Jelle.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 juli 2023 om 23:43 #820926
Beste liefhebbers,
Heeft iemand al ervaring met de voorvorkveren van Pinasco (die gele) met 20% meer stijfheid?
Ik weeg tussen de 90 en 95kg (ligt aan voedselaanbod) en denk dat er bij het orginele ontwerp rekening is gehouden met Italiaanse dames van 50kg.
Op mijn zoektocht kwam ik ook nog 30 en 40% stijver tegen van een andere Italiaanse fabrikant dus ik zou graag willen weten of 20% genoeg is.
Alvast bedankt
Lekker kachelen...13 juli 2023 om 23:44 #820927Ps voor de Ciao
Lekker kachelen...14 juli 2023 om 09:08 #820932Ik heb geen ervaring met die Pinasco veren maar ik vind de standaard veren van een ciao behoorlijk slap, ook al weeg ik geen 90 kg.
Ik denk wel dat de pinasco,s stugger zijn en dus een prima aanschaf, maar ik denk wel dat je flink de mouwen moet opstropen bij het monteren, want dat is bij de standaard veren al een pittig karweitje.Er is maar 1 echt goed methode en dat is deze:
Van member Tonni.Koop ook gelijk nieuwe busjes.
14 juli 2023 om 12:04 #820938Dank voor de info, ik zal die oranje 40% eens bestellen.
Worden aangeboden in combinatie messing bussen.
Als ik ze heb zal ik de ervaring delen.De methode van Tonni is goed bedacht, zal het eens gaan proberen.
Lekker kachelen...14 juli 2023 om 16:15 #820941Het was mijn eerste klusje dat ik deed aan een Vespa Ciao. Ik deed het buiten. Ben er 2 dagen mee bezig geweest.
De hele straat heeft ongenadig diepe inkijk gekregen, in de diepste krochten en uithoeken van mijn ziel waarvan zelfs ik, het bestaan ervan niet durfde te vermoeden.
Ik heb nog steeds last van flashbacks.Sindsdien is er een vastbesloten belangstelling voor het ongeborene, het amper geborene en datgene wat onvoldoende belichaamd werd en nooit gementalliseerd.
Met andere woorden, Erg makkelijk was het niet.
Succes… 😉
14 juli 2023 om 19:07 #820951Alleen een man met gevoel voor detail kan zijn frustratie zo goed omschrijven 😎
Dat doet mij dan weer denken: Hoe deden ze dat in de fabriek? En: Waar stond die fabriek? En: Zou die man nog leven die 25 jaar lang de veren heeft gemonteerd aan de lopende band? 🤔
Lekker kachelen...Beste antwoord17 juli 2023 om 16:30 #820973Ik heb nooit zo’n probleem gehad met voorvork veertjes omwisselen, klusje van een paar minuutjes.
Mijn manier lijkt op die van Tonni, alleen span ik eerst de veren in een bankschroef en zet ik met koperdraad(elektradraad) de veer vast op spanning, dan wip je hem zo in je vork, boutje erdoorheen en voila. Kost je geen kracht en ook geen gevloek.

Echter de Pinasco veertjes waren wat gemener, die waren zo strak dat tot 2x toe het koperdraad brak.
Uiteindelijk met wat meer koperdraadjes het wel voor elkaar gekregen. Veer erin vast bouten en dan het koperdraad doorknippen en eruit halen.
13 augustus 2023 om 22:58 #821318Beste Jelle,
Hoe bevallen de veren? Merk je veel verschil qua vering? Zijn de rij-eigenschappen verbeterd? Zouden ze nog strakker mogen?
Bij Guidomoto in Italie kan je nog strakkere bestellen +30 en +40.Kortom, zijn ze het geld waard?
Lekker kachelen...14 augustus 2023 om 02:35 #821323Mwoa… Ja ’t veert iets beter. Maar verwacht er niet te veel van. Beter kun je er van die dempers opzetten, dat doet veel meer.
Nog strakker, dat wordt echt een probleem met het erop krijgen…
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.