Home › Forums › Mening & ervaring › Ontstekingen › Pinasco Sparkpoint
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 maanden, 3 weken geleden door ritze.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 januari 2025 om 18:22 #827745
Nieuw op de markt van Pinasco de Sparkpoint. Een conversie om van je puntenontsteking een elektronische te maken.
Door het verwijderen van de condensator en hiervoor in de plaats parallel aan de ontstekingsspoel dit kastje te hangen zal je deze simpel hebben vervangen. De contactpunten blijven zitten en zullen als pick-up fungeren. Hierin verschilt de Pinasco ook met een Sparkevo of ander contactpuntvervanger. Of er nog een bepaalde mapping is meegegeven aan dit Pinasco kastje kom ik niet achter. Wel zijn er 2 versies, 1 voor de Vespa scooters en 1 voor onze brommertjes.

12 januari 2025 om 19:17 #827747Dit is wel interessant lijkt mij, door de jaren heen toch heel wat soorten en merken CP vervangers gezien en veelal werkte het net niet dacht ik.
Gaat iemand dit proberen?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.12 januari 2025 om 20:08 #827750Is toch geen cp vervanger.
Meer een condensator vervanger.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 januari 2025 om 07:39 #827751Het is dus gewoon een externe condensator in een pinasco kastje.
Toch zou ik de originele ook laten zitten vanwege het filtje.13 januari 2025 om 09:53 #827752Ja, iets meer dan dat. Er gaat nu alleen nog een minescule stuurspanning
door de punten waardoor er nooit meer een vonkje overspringt.
Er kan geen slijtage door inbranden meer plaatsvinden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 januari 2025 om 20:46 #827757Die Sparkevo van Martino eerste post lijkt mij interessant, jammer dat er niet ff een schema bij zit dan alleen via E-mail, altijd leuk om de schema/werking te zien voor aankoop.
TICKLING BARN21 januari 2025 om 08:57 #827817Interessant! Ook relatief betaalbaar
No replacement for displacement21 januari 2025 om 14:58 #827820Die Sparkevo is eigenlijk een binnen rotor, maar had toch liever gezien dat de nok en rotor uit één stuk zou bestaan en dat de pick-up een grond plaatje zou hebben om voor en na ontsteking mogelijk te maken.
Maar zo als het lijkt heeft het al een voorontsteking ten opzichte van de spie maar dat kan ook zijn omdat het moment van oppikken/ontsteking punt iets verschoven ligt dan de normale contact punten.Zou het graag een keer van dichtbij willen bekijken en testen
TICKLING BARN29 januari 2025 om 12:03 #827867Oh dat is interessant ja. Ik heb zelf al een condensator mod gedaan, door simpelweg met een ander type condensator te werken. Maar dit lijkt me nog beter.
En als ik het goed begrijp, maakt het dan ook weinig uit of de puntjes nu op 0,3 of 0,6 staan? Alleen het exacte moment van openen bepaalt de vonk, het opladen van de spoel gaat toch door.Maar eh, gezien het losse Pinasco stickerje, wat niet eens netjes past op de foto, zijn dit niet gewoon universele setjes met een pinasco stickertje erop?
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door Shark.
3 september 2025 om 08:29 #829856Lost toch niet het probleem van de punten op ?
Boven de 7k rpm breekt de nok en sta je alsnog stil,Hoezo kunnen ze niet de spanning van de spoel pakken en dan een een magneetje plaatsen met een hall sensor en signaal versterken voor een cdi te laten vonken ?
Het lijkt mij een vrij onzinnig iets eigenlijk
Al is het wel slim om de stroom te beperken door de punten Ivb inbrandenDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.