Home › Forums › Mening & ervaring › Krukassen › Pinasco krukas
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 december 2025 om 10:31 #830807
Ik schrijf het nog maar eens op want ik weet dat Pinasco mee kijkt op de forums.
Ik denk toch echt dat je al die inspanningen zoals dat lager niet nodig zijn als je een losse lange tap maakt uit een uitmuntende staalsoort.
En de halve maan spie zou weg gelaten kunnen worden als men er een vliegwiel bij leverd dat naukeurig past, op het conische gedeelte met een klein streepje op de as en het wiel om het ontstekingtijdstip te bepalen.
En als Pinasco dan ook het vliegwiel zo uitvoerd dat de buitenkant ten opzichte van de binnenkant kan draaien en er een graden schaal verdeling op aan bengt. dan hebben we gelijkt een onsteking waar van je het tijdstip kan eenvoudig zelf kan verstellen zonder dat je blok er uit moet.
Principe:

Lo scrivo ancora una volta perché so che Pinasco segue i forum.Penso davvero che tutti quegli interventi, come quel cuscinetto, non siano necessari se si realizza una lunga filettatura indipendente in un acciaio di qualità eccellente.
E la mezzaluna (la chiavetta Woodruff) potrebbe essere eliminata se si fornisse un volano che si adatti con precisione al cono dell’albero, con una piccola tacca sull’albero e sul volano per determinare il punto d’accensione. Vuoi tradurre quanto sopra in italiano?
E se Pinasco realizzasse anche il volano in modo che la parte esterna possa ruotare rispetto alla parte interna, applicando una scala graduata, avremmo immediatamente un’accensione il cui anticipo si può regolare facilmente senza dover smontare il motore.
En in het Duits voor ProParts:
Ich glaube wirklich, dass all diese Maßnahmen, wie zum Beispiel das Lager, nicht notwendig sind, wenn man eine einzelne, lange Welle aus einer hervorragenden Stahlqualität herstellt.
Und der Halbmondkeil könnte weggelassen werden, wenn man ein Schwungrad mitliefert, das genau auf den konischen Teil passt, mit einem kleinen Strich auf der Welle und dem Rad, um den Zündzeitpunkt zu bestimmen.
Und wenn Pinasco das Schwungrad dann auch so ausführt, dass die Außenseite relativ zur Innenseite verdreht werden kann und eine Gradskala anbringt, dann hätten wir gleich eine Zündung, bei der man den Zündzeitpunkt ganz einfach selbst verstellen kann, ohne dass der Motor ausgebaut werden muss.
- Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
1 december 2025 om 14:27 #830810Ik heb mail terug gehad van pinasco en ze willen me krukas bij hun onderzoeken of de fout bij mij ligt in montage of het toch echt aan hun krukas ligt als het niet mijn fout is dan zou ik geld terug kunnen krijgen het is dus nog afwachten
Mvg
Burn rubber not your soul1 december 2025 om 19:35 #830830Het zou fijn zijn als ze erbij zouden vertellen wat je montagefout precies is, als ze dat als reden opgeven.
Ik snap dat ze de krukas van dichtbij willen bekijken, want dit geeft waardevolle informatie voor een fabrikant.
Van een foto is het lastig beoordelen, maar ik doe even een amateuristische poging.
Als ik naar een breuk kijk, zoek ik eerst naar de plek waar de breuk begonnen is. Daarbij gebruik ik de jaarringen als indicatie: Normaal zitten die dicht op elkaar waar de breuk start, en verder uit elkaar waar de breuk zich heeft voortgezet. Ik zie geen grote verschillen in dikte tussen de lijntjes, maar bij punt A zie ik wel een soort lus, en dat is een duidelijke aanwijzing voor een beginpunt.
Ik zie geen materiaalvermoeidheid, want daarbij is er meestal sprake van een breukinitiatie, een voortgang en een eindbreukvlak. Dat lijkt hier niet het geval. De breuk is volgens mij ontstaan vanuit de spiegleuf.
Ik zie vervorming van de spiegleuf, wat kan duiden op een montagefout.
Maar… ik heb veel ernstig beschadigde spiegleuven gezien waarbij de tap nog heel was. Dus dat hoeft zeker niet de oorzaak te zijn.Ik verdenk dat het speciale lager de schuldige kan zijn. Kijk maar naar de verkleuring op het big-end: de buitenste ring van het lager heeft erop aangelopen. B
Het smalle contakt vlak C maakt dat de binnenring moeilijker recht op de as te monteren is.Bovendien kan het sneller een versleten lagerpassing veroorzaken.

Bovendien lijkt het big-end uit te steken. Dit wijst op een fout van de fabrikant. Hierdoor kan het lager scheef hebben gezeten, wat puntbelasting op de krukastap kan hebben veroorzaakt. Een lager dat scheef staat en wisselend belast wordt, heeft een enorme impact op het materiaal.Door de hitteverkleuring denk ik dat de breuk is ontstaan door spanningen in het materiaal, veroorzaakt door een combinatie van een constructiefout (de ronde overgang en het speciale lager) en een onjuiste montage van het big-end. Door de ronde overgang in de krukas is er geen afstandsring mogelijk, en het is duidelijk te zien dat Pinasco hier ergens de fout is ingegaan: het speciale lager met de ronde kant ligt overduidelijk met de buitenring tegen de krukas aan.
Mijn conclusie: Ik zie een forse constructiefout van Pinasco.
In mijn ogen kan dit heel goed de breuk in gang gezet hebben.
Maar nogmaals: ik zou het pas echt goed kunnen beoordelen als ik de krukas in mijn handen had.
3 december 2025 om 06:53 #830854Gezien het startpunt van de breuk en hoe het vlak niet vlak is gebroken ben ik er redelijk zeker van dat de kruk niet van het juiste materiaal is, of niet juist nabehandeld. Het is een “race” krukas, daar mag je van verwachten dat die niet zo snel en niet op deze manier stuk gaat.
3 december 2025 om 12:29 #830857Dear Customer,
Unfortunately, it is not easy to determine the cause remotely, and the break at the keyway is quite unusual.
All we can do is offer a commercial gesture: a new crankshaft at the special price of €121.00, VAT and shipping included, upon return of the damaged crankshaft.
We look forward to your kind feedback.
Best regards.Pinasco Staff
Das Wat ik als laaste bericht terug heb gekregen
Burn rubber not your soul3 december 2025 om 13:29 #830858Lijkt me een oudere, gebruikte krukas.
Klopt dat?
Kocht je m nieuw?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.4 december 2025 om 06:22 #830936@WIM
heb de krukas nieuw gekocht vanuit Italië op 6 maart dit jaar en heeft nog geen 3 maand in me blok gezeten voordat die kapot brakMvg daniël
Burn rubber not your soul4 december 2025 om 11:59 #830957Wat was de nieuwprijs?
Ik vraag het even want die van mallosie die kost bijna 240 euro en die loopt aan tegen je inlaatvlak?
Zolang mensen zoveel geld bijven betalen voor krukassen die niet passen of stuk gaan door een slechte construktie gaan de italianen gewoon door met het maken van dit soort Troep.

Sowizo, €240,- voor een krukas????

Voor dat geld mag je echt verwachten dat je Topkwalteit krijgt en dat bij breuk je promt een nieuwe krukas geleverd krijgt.Het is typisch Italiaans om op je klanten te s******n.

Ik zou in dit geval de link sturen naar pinasco van dit topic en daarbij zeggen dat je een nieuwe kruk wilt en anders de link van dit topic naar alle ciao en citta forums en gemeenschappen gaat over de hele wereld. En ik zou de moeite nemen om alle webadressen erbij te zetten die ik kon vinden.
En als ze de krukas graag in handen hebben voor onderzoek dat ze dan minimaal de verzendkosten betalen!
Wat heb je te verliezen? Je wilt toch niet weer met die kruk rijden?Serieus jonges, die krankzinnige hoge prijzen worden pas weer nomaal als we stoppen met kopen.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en die krukasjes zijn echt niet highend.

4 december 2025 om 13:10 #830962@zevenenergie ik heb 173 betaald voor een nieuwe krukas van pinasco. En ja ben het helemaal met je eens en dan moet ik ook nog een kopen en krijg je ma 40 euro korting van wat die nieuw kost en moet het zelf opsturen
Ja das wel een idee want ze hadden me gwn een nieuwe moeten opsturen en de oude kostenloos na hun opsturen Maja daar denken ze anders over
Ik ga er nog overna denken wat ik ga doen ze zijn nog niet klaar met meMvg daniël
Burn rubber not your soul4 december 2025 om 13:39 #830965Wat ik vind van mijn krukas het eerste was dat lagerpassing van lange kant niet goed was kon lager er zo op drukken zonder warm te stoken. In begin toen het blok er net onder zat koppeling schoot aldoor Los maakte niet uit hoevast ik de moer ook aan draai. Dat heeft me 5 spie’s gekost(Dat Kan de schade aan spie aan al veroorzaakt hebben) en 3 Koppeling schaaltjes verschillende moeren gebruikt met en zonder teflon borg ring er in. Had een gevonden die niet los sloeg totdat de krukas kapot ging. Speedengine liep heel mooi met het krukje er in
Mvg daniël
Burn rubber not your soul4 december 2025 om 14:03 #830966Zo dat is een lijst met klachten, dit is echt een wanprestatie van Pinasco.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.