Home › Forums › Mening & ervaring › Cilinders › Pinasco Evoten Big Bore Quadro vs Evoten Booster Quadro (46×46)
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 8 maanden geleden door RAV77.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 juli 2024 om 10:14 #825906
Wat zijn de meest benoemenswaardige verschillen tussen de onderstaande cilinders van Pinasco wat betreft prestaties, kwaliteit en passing (in het frame) — beide 46mm boor en 46mm slag (46×46):
- Pianasco Evoten Big Bore Quadro (Pinasco’s artikelnummer 26028503)
- Pianasco Evoten Booster Quadro (Pinasco’s artikelnummer 26028508)

Zo lees ik in de perso van @R_S dat van de Big Bore cilinder (26028503) de onderste drie koelribben ingekort dienen te worden om deze passend te krijgen in het frame.Is dit bij de (nieuwere?) Booster cilinder (26028508) ook het geval, of past deze wel “plug and play” in het frame?

Ook zou ik graag willen weten in hoeverre de Piansco Power Casing carters aangepast dienen te worden om de poorterij van beide cilinderes optimaal te kunnen benutten.
Zit hier ook nog een verschil in tussen de twee cilinders?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaring aangaande de verschillen tussen deze twee varianten!
Big Bore heeft 4 boost poorten en 1 uitlaatpoort
Booster heeft 6 boost poorten en 1 uitlaat poort
de laatste zal iets beter presteren en hoeveel dat het gaat schelen en in wat percies is mij niet bekent.
voor de rest zie ik ook geen verschilof je wat van de koel ribben af moet halen weet ik niet , maar aangezien de cilinder meestal een stukje in het frame valt is die kan wel groot dat er een beetje van de koel ribben af moet als dat al breder is dan je ophang punt van het blok zelf , wat een normaal cilindertje iheeft maar een breedte van +-80mm en die past er al net tussen met niet al te veel ruimte.
en als er wat af moet dan is het maar net kijken hoeveel er ingekort moet worden , voor het geval je blok helemaal naar achteren moet schuiven. ivm met het aftellen van de v-snaar later.maar goed dat is wat ik er uit kan halen met die gegeven info
Big Bore heeft 4 boost poorten en 1 uitlaatpoort Booster heeft 6 boost poorten en 1 uitlaat poort de laatste zal iets beter presteren en hoeveel dat het gaat schelen en in wat percies is mij niet bekent.
Reactie:
De Big Bore heeft 4 boost poorten en 1 uitlaatpoort, dat klopt.
Maar de Booster heeft 4 boost poorten en 2 extra uitlaatpoortjes.
Als die twee extra uitlaatpoortjes goed uitgevoerd zijn, zoals bij voorbeeld in scootercilinders het geval is, geven ze +/- 1 pk vermogens winst.In ciao cilinders stellen de extra uitlaatpoortjes nagenoeg niets voor bij drie taps cilinders en zijn nagenoeg verwaarloosbaar. Ze gaan dan ook snel dicht zitten.
Als er verschil in vermogen zit tussen de cilinders ligt dat aan de timing en aangezien dat niet zichtbaar is op de foto,s… vraag ik me af hoe je weet of dat de booster de snellere cilinder is?Ik vind deze cilinder slecht ontworpen. Booster poorten in het midden van de cilinder tegen over de uitlaatpoort geven vermogens winst maar zo aan de zijkant… dat kan veel beter een spoelpoort zitten.
De pinasco,s waren vroeger een goede keuze ten opzichte van de gietijzeren cilinders, vanwege de mogelijkheid een kleiner zuiger speling maar ik zou voor de malossie mp one 4taps cilinders gaan, als je echt snel wilt zijn. Dat zijn cilinders die goed ontworpen zijn en niet varen op het imago van veel poorten dus snel.De enige rede dat pinasco deze cilinders verkoopt is dat mensen niet door hebben wat ze kopen. Ik vind ze leuk maar matig.Het feit dat je er koel ribben van moet afslijpen is treurig.
Ook komt regelmatig voor dat het chroom zich ophoopt op het cilinderhemd waardoor de cilinder klemt in het blok, daar gaat je zuigerspeling… want een klemmend hemd veert zo een paar honderdste in.
oke misschien had ik het verkeerd begrepen uit deze text van een site:
https://www.lavespadue.it/
ook nog even bij pinasco site gekeken maar ze vertellen niet veel er over bij de cilinder zelf dan dit :
https://www.pinasco.com

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.