- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 2 maanden geleden door Mathias Bruijninckx.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 januari 2022 om 18:40 #813995
Hallo allemaal, ik stel me even voor.
Mijn naam is Mathias, ik woon in Brussel en heb doorheen de jaren toch al een aardige collectie Piaggio stuff opgebouwd. Heb een stuk of 4 Ciao’s, een Citta, 2 Super Bravo’s en 1 Si. Mijn SI gebruik ik zo goed als dagelijks en dit al meer dan een jaar. (De SI is mijn enige vorm van vervoer, naast OV)Na de aankoop van mijn SI, heb ik hem meteen binnengebracht bij een kennis die de motor heeft gereviseerd(en wat minimale tuning;13.13, citypower,…).
Initieel werkte de knipperlichten alleen vanachter en knipperde ze niet maar ze gingen wel aan.
Na de motor revisie had ik nog altijd hetzelfde probleem maar nu gingen de knipperlichten vooraan aan, en die vanachter niet.Zodus, ik breng hem binnen in de garage om dit te laten maken. Nu heb ik hem terug, de knipperlichten werken zowel, vooraan als achteraan, en ze knipperen dus ook nu. Maar sinds deze reparatie springen mijn voorlamp en achterlamp wekelijks kapot. (Het remlicht is nog nooit gesprongen) Ik vermoed dat dit komt omdat mijn SI origineel een A klasse is en nu rijdt hij tegen de 50.
Maar wat ik niet snap is dat ik wel eerst een jaar kon rondrijden met dezelfde lampjes, toen hij al opgevoerd was, maar nu dat de knipperlichten gemaakt zijn niet meer.
Heb al verschillende lampjes geprobeerd maar ze blijven kapot springen. Kan iemand mij een oplossing bieden aub? ik zit met de handen in het haar…
Alvast bedankt, Mathias
17 januari 2022 om 18:44 #813996
17 januari 2022 om 18:46 #813997Een verklaring waarom ze nu opeens springen en vroeger niet heb ik zo direct niet, maar door het plaatsen van een spanningsregelaar zou het probleem wel eens snel opgelost kunnen zijn. Dit is vrij snel aan te sluiten op een stroomvoerende draad dat uit je blok komt en kan eenvoudig worden weggestoken in je koplamp.
https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-uni-6-volt.html
Je kan deze spanningsregelaar ook in 12v krijgen, naargelang welke lampen je gebruikt in je setup.
Mijn lampen gingen vroeger ook altijd kapot, nu heb ik een 12v regelaar zitten in mijn Bravo en blijven ze werken.Trouwens héél vet om eens een Si in Belgie te zien, je komt ze hier bijna niet tegen.
17 januari 2022 om 18:58 #813999Je zou de spanning op de lampen eens kunnen meten met gas geven.
Welke onderdelen hebben ze precies vervangen bij de garage?
En zoals Nick ook aangeeft is een spanningsregelaar een goede optie.Vespa si 92
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 januari 2022 om 01:37 #814039Yo guys,
Ik ben ermee naar een andere garage gegaan om een nieuwe onderstandaard te installeren, en het lampenprobleem op te lossen.
We hebben de stroomtoevoer gemeten en die bleek toch rond de 6V te blijven ( zelf vol gas). Bij nadere inspectie gezien dat een van de kabeltjes in de koplamp een stuk isolatie miste en dus kortsluiting veroorzaakte.
Voorlopig werken mn lampen, hopen dat ze het uithouden, anders toch maar die spanningsbegrenzer erop laten zetten.
@Jantje Ik denk een nieuw knipperlicht relay ofzoiets. Het onderdeel nodig om de lampjes te doen pinken?? 🙂
@Nick Jacobs Heb naast de mijne nooit een andere Si gezien in Belgie, wel een paar ciao’s en 1 of 2 bravo’s. Ik zal is kijken of ik een recentere foto heb.21 januari 2022 om 01:42 #814040
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.