- Dit onderwerp bevat 740 reacties, 114 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 8 maanden geleden door Fredzzz.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 maart 2008 om 21:54 #261833
Hallo allemaal,
Dit topic is een verslag van de ombouw van mijn allereerste brommetje. Een echt Vespa Ciao.
Deze heb ik in 1995 gekocht toen ik net 16 jaar geworden was voor 900 gulden. De ciao was in die tijd erg populair, en erg moeilijk te vinden voor een goede prijs. De Ciao is van 1992 en is oorspronkelijk rose geweest.Ik ben nu zelf al weer 31 jaar en de brommer is nu 16 jaar in mijn bezit, mijn halve leven dus:D Ik zal hem ook nooit verkopen.
Voor de rest heb ik diverse vespa’s gehad. Een aantal ciao’s en een si met dubbele carburateur.Ik heb uiteindelijk de vespa’s en onderdelen verkocht behalve deze.
Februari 2008
Ik zal de ciao die ik nog steeds heb eens voorstellen.
-Bouwjaar 1992
-55 cc polini l.c. met radiateur.
-gepolijste race krukas (DR)
-13/13
-polini filter
-70 poelie
-proma circuit uitlaat met leovincie demper
-dempertjes op de voorvering.(niet op foto)
-overal rvs bouten
-voorvering verlaagd
-rvs gepolijste spatborden.Verder is het blok licht bewerkt.(carter doorgetrokken etc)
In de tijd dat ik nog dagelijks hier op reed had je nog geen vario en elektronische onsteking. Nu dit er tegenwoordig wel is ben ik van plan dit er op te maken.
Hier wat foto’s zoals die er eind februari 2008 bij stond.

De plannen:
-overspuiten kleur mat wit,
-alle roest verwijderen,
-frame verstevigen,
-voorvork verstevigen,
-andere velgjes,
-een hele hoop nieuwe onderdelen,
-Alles wat van aluminium is polijsten,
-Overal rvs gepolijste inbusbouten,
-variomatic monteren,
-voorvering instelbaar maken,
-uiteindelijk nog een superblok erbij.Update
Mei 2008
Hieronder een foto zoals ik hem de afgelopen tijd veranderd heb. Hij is overigens nog niet klaar. Alle veranderingen heb ik in deze topic bijgehouden met foto’s en tekst.Het resultaat tot dusver:

update voorjaar 2009
Na de eerste aanpassingen was ik nog niet echt tevreden over bepaalde dingetjes. De lak was niet mooi genoeg en ik wou nog wat kleine dingen anders doen.
Ten opzichte van de eerste restauratie heb ik het volgende veranderd:
-inlaat van de reedvalve verlaagd
-achterschijfrem gemaakt (home made)
-tankdop verplaatst
-hier en daar verborgen bouten
-malossi reedvalve blok gepolijst
-80 polini watergekoeld er op gemaakt (home made)
-frame verder doorgelast en alle overbodige gaten weg gewerkt. Blokbouten iets naar voren getrokken en achter de kappen alles mooi strak
-chromen voorvork
-en nog veel details zoals een accu geplaatst etchier een plaatje van september 2009

Laat maar eens weten wat jullie er van vinden.Update juni 2011
Afgelopen periode weer een aantal dingen aangepakt aan de ciao
De volgende dingen zijn veranderd:
-andere velgen geplaatst 5 spakers
-voorvork ingekort met 3 cm
-Voorvorkbusjes uitgevoerd in koper ipv van kunststof
-Nieuwe achterband 80-60-17 michelin sporty
-diverse onderdelen overgespoten: begagedrager, zijkappen en voorvork
-balhoofdkapje geplaatst
-Nu aan de linkerkant mijn hydraulische achterrem ipv rechts (zoals standaard)
-snelgas van domino geplaatst
-nieuwe diditale km teller
-remlicht in achterlicht gebouwd (achterlicht model ciao px)
-Spatbord aan de voorkant van binnen helemaal glad zonder bevestigingbouten voor extreme verlaging
-Blok opnieuw bijgepolijst
-De 46mm polini cilinder aangepast (nieuwe bevestigingbussen gelast)
-Remklauw achter volledig gepolijst
-Nieuwe bedrading
Voor de rest heb ik nog een hele hoop kleine dingen aangepast verbeterdnu een plaatje van juni 2011

en 2 filmpjes:
Plannen? Vast wel maar het zal niet veel meer zijn aangezien de ciao nu aardig perfect is.
In dit topic is alles te vinden met tekst en uitleg / filmpjes
Ik wil met name JMPB heel erg bedanken voor alle onderdelen en goede service!! 85% van de nieuwe onderdelen komt hier vandaan.
Voor de rest wil ik Erik Bloemenberg heel erg bedanken, want hij heeft me aan veel ondedeeltjes geholpen!Mvg peter
13 maart 2008 om 22:04 #263730best een leuk ding, ander kleurtje zou inderdaad geen slecht idee zijn, beetje eentonig zo 😉
hij is wel van de oude stempel, met die bagagedrager zo omhoog :p zag je idd “vroeger” veel.
en uiteraard, leuke cilinder
zuinig op zijn he(ik verplaats hem wel naar perso’s, voor een special moet je toch iets meer uit de kast halen)
13 maart 2008 om 22:19 #263731leuk dingetje, je moet er van houden;) en juist vario’s had je in jouw tijd al;)
Mike13 maart 2008 om 22:23 #263732Hey Peter. Grappig dat je de site ook gevonden hebt. Kan ik je Ciao ook eens zien. Nu nog een keer in het echt. Hij is echt begin jaren 90 stijl he?
Heb je hem wel op kenteken? Blokje eventjes weer fris maken, kan je er met mooi weer even oude tijden mee herleven.
Heb je de cilinder ook ooit zelf nieuw gekocht?
I came, I saw, and I forgot what I was doing...13 maart 2008 om 22:32 #263733Hallo en welkom
Aan je achtertuin kan ik niet zien 😛 of je nu de stad woont.
Btw 95km/h dat lijkt me wel een beetje te hehe
13 maart 2008 om 23:02 #263734ik woon idd niet in de stad.
95 had ik niet genoemd volgens mij.
pakjesdrager is idd jaren 90 style. Het polini setje heb ik toendertijd voor rond de 450 gulden gekocht. Ze waren toen behoorlijk zeldzaam maar als ik hier op de site kijk zijn er toch wel meer verkocht als ik ooit dacht.
Toch zijn er plannen om binnenkort het een en ander te veranderen.
Er zal geen buis tussen tank en achterspatbord komen. Ook de voorvork blijft zo. De lijnen wil ik houden. Ik ga binnekort beginnen met het verstevigen van mijn frame.ik heb ondertussen wat dingen besteld.
mvg peter
14 maart 2008 om 09:38 #263735welkom in ieder geval…
was zeker bij jullie in de jaren 90 in die bagagedrager, bij ons in alkmaar deden wij dat niet 😛
die polini LC set is nog steeds zeldzaam hoor, alleen hebben toevallig veel mensen hier op de site zo’n kit 😀
@mike in die tijd had je in NL echt bijna geen Vario hoor (toen ik 17 was heb ik 1 keer een vario op een citta gezien toendertijd).
14 maart 2008 om 13:04 #263737Super cilinder en LC kit

Frame zelf mag nog wat aan gebeuren maar het is een classic :lol14 maart 2008 om 16:48 #263742Velgen moeten wit is echt vet
en pakjes dragen meot gewoon normaalverder zeer leuk ding
20 maart 2008 om 16:37 #263866heb de afgelopen dagen niet stil gezeten.
plan is:
-verstevigen
-blok polijsten
-polini waterpomp aansluiten
-overal nieuwe pakkingen, keerringen lagers etc
-overspuiten kleur is nog geheim:)heb nieuwe voor en achterremkabels gekocht. Extra dik en extra sterk en voorzien van een teflon binnenlaag
ik heb wat nieuwe foto’s voor julie
oud frame gekocht om de zwarte ciao te vertevigen

bedoeling is de 2 zijkanten op mijn eigen frame te lassen. Heb ondertussen het frame uitelkaar geflext (10 slijpschijven verder)
plaatje van mijn cilinder (me hobbygolf op de achtergrond)

leker aan het vrezen geweest.

me carter aangepast en gestraald

begonnen met schuren van het blok (ben ondertussen een stuk verder

mijn voorvorkdempers ontroest en behandeld. Dit heb ik gedaan door ze roodgloeiend te verhitten en in oude motorolie snel af te koelen. Roest nooit weer

vliegwiel wordt nu afgedraait ivb met me polini waterpomp. binnenkort weer een update
gr peter
20 maart 2008 om 16:44 #263867ziet er leuk uit:)
ooit plannen gehad voor een deps blok?(kleine carterhelft)
20 maart 2008 om 17:07 #263869Goed werk verricht
20 maart 2008 om 17:19 #263870zeer goed werk en mooi gedaan!
je ziet toch wel dat je er al wat jaartjes hebt ingestoken.
daar kunnen we nog wat van leren, die oude garde:P22 maart 2008 om 20:25 #263915Bedankt voor de positieve reacties
Vandaag even lekker aan de gang geweest
eerst even schuren

toen bezig geweest met verstevigen.
Ik kwam erachter dat de donorciao nieuwer was dan de mijne. (2x klikken voor groter en duidelijker beeld)

De stukken die niet goed pasten heb ik er toen maar uit geslepen.
verstevigingplaat past voor de rest gelukkig wel(2x klikken voor groter en duidelijker beeld)

Ik denk dat ik dit gat en het gat in het frame uiteindelijk toch helemaal dicht wil hebben. Dinsdag van me werk maar even een stukje 3mm plaat meenemen(2x klikken voor groter en duidelijker beeld)

vervolgens heb ik hier en daar gaten geboord in de verstevigingsplaat om straks een goed verbindng tussen de plaat en het frame te krijgen. Ik heb vervolgens de plaat en het frame gedeeltelik gespoten omdat ik er straks na het lassen niet meer bij kan.
Ik ben voor vandaag wel weer uitgeflext.
gr peter22 maart 2008 om 21:42 #263917nog meer foto’s…
hier nog wat nieuwe spulletjes

extra dikke rem kabels teflon gevoerd voor minder weerstand (en goed terugveren van de remhendels)

racekrukas gepolijst

slangen klemmen

gebruiks aapolini waterpompje (in het italiaans, geen idee wat er staat)

gelukkig een pakkingset gevonden zijn moeilijk te krijgen. De aluminium pakking gaat gelijk de afvalbak in.(troep) 😉

ik heb even een ‘inlaat kartonnetje’ gemaakt zodat je het verschil kunt zien tussen race en origineel
links de race rechts origineel

vervolgens heb ik het kartonnetje op de racekrukas gelegd …..toch wel redelijk verschil. Een originele vijlen is eigenlijk precies hetzelfde

en nog 2 plaatjes van mijn radiateur
Alle giet oneffenheden eruit gehaald. radiateur moet nog even met de polijstborstel bewerkt worden

En als laatste heb ik de radiateur voorzien van rvs inbusjes. Alleen de laatste wou niet(rechtsboven). Iemand een goed idee om deze te verwijderen zonder het aluminium te beschadigen?

gr peter
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.