Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Paggio start niet
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 7 maanden geleden door snirkum.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 augustus 2013 om 18:51 #210350
Beste,
Ik zit met een probleem met onze paggio. Hij wilt niet starten. Bougie heb ik vervangen was B6HS nu een B8HS van het merk NGK.
Heeft daarna 3km gelopen, toen begon de uitlaat te knallen en deed niks meer.
Heel soms als hij een tijd stil heeft gestaan dan wilt hij even starten en valt dan uit, hij is daarna niet meer aan te krijgen. De bougie ziet er zwart uit.Als ik de bougie er uit haal en tegen het blok houd dan vonkt hij niet, houd ik hem iets van het blok dan vonkt het wel.
Nu zit ik eigenlijk met een hoop vragen.
1) is nu de bougie kapot?
2) is het wel de juiste bougie? is een ander merk beter?
3) waarom gaat de bougie stuk?
4) is het verstandig om gelijk condensator, bobine of zelfs ontsteking te vervangen? Kan de bougie hier van stuk gaan?Er zit een 13/13 carburateur in met een 66 sproeier, deze wil ik naar 60-58 brengen.
Luchtfilter lijkt me de originele, en uitlaat is een imitatie (city heet zo’n ding dacht ik).Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want het is wat lang geleden dat ik aan een brommer gesleuteld heb.
Alvast bedankt,
Snirkum
21 augustus 2013 om 19:20 #236046Als jij een originele carb hebt, lijkt mij dat 66 een beetje te veel van het goede is. Bougie ziet er zwart uit, duid op te veel benzine lijkt mij. Probeer eerst eens te kijken op je carb wat voor maat het is, want vroeger zat er in de 13/13 standaard 66
22 augustus 2013 om 05:17 #239602Er zit inderdaad een 13/13 carburateur op.
Dit veranderd natuurlijk het een en ander.Maar nu snap ik nog steeds niet waarom de bougie zo snel stuk gaat.
Openings-post ook gelijk aangepast.
22 augustus 2013 om 06:52 #239540Een 13/13 lijkt mij eerlijk gezegd een beetje overdreven op een standaard set up. Ik zou eerder voor een 12-10 gaan i.c.m. je city power. Dit loopt ook een stuk zuiniger en veel prestaties zul je niet verliezen.
Verder wat je bougie betreft, ik zou deze eens licht opschuren. Verwacht niet dat de bougie zo snel kapot gaat. De zwarte kleur geeft aan dat je te veel benzine krijgt. Probeer eens een kleinere sproeier en kleinere carb.22 augustus 2013 om 09:57 #239615Straks dan maar even naar de shop, eens kijken wat een carburateur 12/10 kost.
22 augustus 2013 om 10:03 #239616Niet zo snel een 12/10 kopen.
Stel eerst je ontsteking opnieuw af volgens mij staan je punten niet meer in de range: (0,45-0,50).
Dat is een paar minuten werk en kan je paar tientjes schelen ;).22 augustus 2013 om 10:10 #239617Dat zou alleen het niet stationair/slecht lopen verklaren toch?
Knallen uit de uitlaat duit er op dat er benzine in de uitlaat is gekomen, wat weer gelinkt staat met te veel benzine in je cilinder/slechte ontbranding waardoor je bougie ook zwart kan zijn. Magoed, kan geen kwaad om er naar te kijken, is zo gebeurd.22 augustus 2013 om 10:14 #239618Als jij een ontsteking bent die op het verkeerde moment de vloeistof ontsteekt kan het zo zijn dat je wat vloeistof laat vloeien naar plekken waar het niet hoort.
22 augustus 2013 om 14:17 #239598Hij heeft wel een tijdje stil gestaan. Dus ontsteking zou idd wel eens niet meer goed kunnen zijn.
Zal dan toch even naar de shop moeten om voelermaatjes te kopen, want die heb ik niet meer.
Ik ga er dan gelijk een nieuwe condensator in zetten, voor het geval dat.Maar even over de bougie, als je hem toch tegen je blok houd met het kromme deel, en hij vonkt dan niet
tussen kromming en puntje, dan is de bougie toch stuk? Want houd ik hem er van af dan slaat de vonk wel over.[edit]
Net nieuwe CP, condensator, 60 spoeier en bougie B6HS gehaald, zo meteen even knutselen.
[/edit]22 augustus 2013 om 15:55 #235967Ben het met Lennaert eens zou eerst de puntjes eens bekijken, want als deze door slijtage naar elkaar toe kruipen dan begint het blokje in de wat hogere toeren over te slaan of te tokkelen.
En ook de sproeier verlagen want die is way to big voor een originele getinte setup en daar kan ie ook slecht van gaan lopen.En als je een andere carb wil zou ik deze 2e hand hier op het forum of op marktplaat proberen te scoren, want in de brom shop word zoiets vrij duur.
(duurt dan heel lang voordat je hem met die kleine brandstof besparing eruit hebt gereden:lol)
Andere carb hoeft overigens niet want de 13/13 voldoet ook prima, en het verbruik zal niet heel veel meer zijn tov een 12/10 of 12/12.Edit
Je bent al op de goeie weg zie ik
22 augustus 2013 om 18:31 #239622Zooo, net klaar en gaat goed. Hij lijkt nog wat te spruttelen bij hoge toeren.
De contact punten stonden scheef tegen elkaar, deze opnieuw afgesteld.
De nieuwe er nog niet op gezet, kreeg dat wiel er niet af 🙁 (moet ik even uit zoeken, en dan gaan ze toch er op)Dus nieuwe bougie en 60 sproeier er in, en alles schoon gemaakt. Bobine contact met frame even opgeschuurd voor goede aarde.
En nu het spannende verhaal, even een stukje gereden en ging prima. Terug thuis even matriaal opruimen
en dacht nog even kijken of het goed blijft, starten en rijden … ik blij …. prut prut prr en viel hij uit.… grrr wat nu … toch weer bougie? … paar meter lopen en broem aan … 3 tellen later weer uit … verdorie
wat nu?Denkje …? benzine kraantje dicht staan!!
Voelde als een echte amateur 🙂
In ieder geval bedankt voor jullie hulp en advies!!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.