Vespa-Ciao.NL
:: Overtoeren met malossi vario

Home Forums Techniek Vario Overtoeren met malossi vario

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

hansieb
    Moderator

MAAK ER EEN FOTO VAN!!!!!! en idd je reed toch altijd met een 10mm snaar dat is echt niet de bedoeling.

.-{2F4OV}-.

woe :

.-{2F4OV}-. :
        [
        Kwil niks zeggen, maar als je std drukveer hebt moete de rollen juist LICHTER zijn dan wanneer je een malo drukveer hebt!

@kay: Wat jij zegt klopt dus ook niet…

waar baseer je dat op?

als je een gele veer erin hebt gepropt word t toch moeilijker om de vario te varieeren.
        met zwaardere rollen komt ie moeilijker op zn toeren, en ligt ook aan de setup wat voor rollen je erin propt

maar hoe zwaarder de drukveer hoe lichter de rollen

Het heeft niet met het op toeren komen te maken. Het ligt eraan dat de voorvario grotere kracht moet uitoefenen om de riem omhoog te late klimmer omdat het zwaarder is de riem in de schijven te trekken door de sterkere drukveer.
        De voorvario oefent deze kracht uit door de rollen. Hoe zwaarder de rollen hoe groter de middelpuntvliedende kracht (ook wel centrifugale kracht genoemd).
        De formule van centrifugale kracht is:
        Fc = (m * v^2) / r

Oftewel massa maal snelheid kwadraat gedeeld door de straal. Om de centrifugale kracht groter te maken en hem dus makkelijker in de schijven te laten trekken moet je dus de massa (in dit geval de massa vd rollen) vergroten.

Dus hoe zwaarder de drukveer, hoe zwaarder de rollen in verhouding.

Khoop dat ik je heb geholpen.

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

is niet helemaal waar, als je een zwaardere drukveer hebt moet je lichtere rollen doen anders trekt hij hem niet door de drukveer heen.

ik geef je wel een beetje gelijk maar je kunt het meer stellen als afstellen 😉 je moet hem zo afstellen dat de rollen niet te licht en niet te zwaar zijn, zodat hij wel gewoon varieert 🙂

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

.-{2F4OV}-.

Herr FlicK :
            is niet helemaal waar, als je een zwaardere drukveer hebt moet je lichtere rollen doen anders trekt hij hem niet door de drukveer heen.

ik geef je wel een beetje gelijk maar je kunt het meer stellen als afstellen 😉 je moet hem zo afstellen dat de rollen niet te licht en niet te zwaar zijn, zodat hij wel gewoon varieert 🙂

Klopt. Ma kheb in mn verhaal staan; in verhouding!

Dus het klopt niet altijd. Als je blok niet sterk zat is om de op toere te komen door de zware rolle lukt het niet. Kijk ma weer in mn formule. Niet genoeg toere kunne make betekent dat de snelheid (v) afneemt en dus de centrifugale kracht gelijk blijft of afneemt.

Maar wat je zegt dat je lichtere rolle erin moet omdat ie hem anders niet door de drukveer heen trekt is onzin. Als het toerental gelijk blijft, dan trekt ie hem dieper in de schijven met zwaardere rollen.

Hoe beargumenteer je dat van jou eig? Hoe zwaarder de drukveer, hoe lichter de rolle, hoe kleiner de centrifugale kracht (mits toerental hetzelfde) en trekt hij hem makkelijker de schijve in? Klinkt niet egt logisch he..

ArvidW
            Donateur

Hahahah, Zie je nou wel Herrflickie dat ik gelijk heb;) Dus mijn theorie klopt.

Hoe strakker je drukveer.
              Hoe harder hij achter de schijven naar elkaar drukt
              Hoe harder hij de schijven voor uit elkaar trekt
              Hoe meer kracht er voor nodig is om die schijven naar elkaar toe te drukken.
              Hoe hoger de centrifugale kracht moet zijn

De centrifugale kracht kun je vergroten door het volgende:
              – Hoger toerental
              – Zwaardere rollen

Dus met strakkere drukveer gaat je brommer dus hoger in de toeren optrekken. Wil je bij hetzelfde toerental als met de standaard drukveer optrekken; dan zul je zwaardere rollen moeten monteren.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

.-{2F4OV}-.

ArvidW :
                Hahahah, Zie je nou wel Herrflickie dat ik gelijk heb;) Dus mijn theorie klopt.

Hoe strakker je drukveer.
                Hoe harder hij achter de schijven naar elkaar drukt
                Hoe harder hij de schijven voor uit elkaar trekt
                Hoe meer kracht er voor nodig is om die schijven naar elkaar toe te drukken.
                Hoe hoger de centrifugale kracht moet zijn

De centrifugale kracht kun je vergroten door het volgende:
                – Hoger toerental
                – Zwaardere rollen

Dus met strakkere drukveer gaat je brommer dus hoger in de toeren optrekken. Wil je bij hetzelfde toerental als met de standaard drukveer optrekken; dan zul je zwaardere rollen moeten monteren.

Klopt helemaal behalve het laatste;)

Als je std drukveer met zwaardere rollen gebruikt trekt ie hem meteen in de schijven en trekt dus niet goed op…

Dice
                Topic starter

Euh om te beginnen, ik rijd met 13mm brede malossi snaar dus daar ligt het zeker niet aan. En ik heb ook 4.6 rollen en bij deze trek ik even snel op maar blijf ik al op 35 km/u hangen. Het probleem is dat ik eindelijk wel eens +60 wil rijden en HEEL mijn setup is er nu voor klaar en ik rijd maar 40…

Nu wat ik uit de uitleg van de mannen heb kunnen destilleren was dat ik met lichte drukveer (standaard dus) ook lichtere rollen moest gebruiken. Wel dat heb ik dus gedaan met de 4.6 en dat werkt dus niet, moet ik nu zwaardere proberen, of is het echt NODIG om de drukveer te veranderen, zoja heeft iemand die nog op overschot?

Groeten,
                  Jasper

Edjuh
                  Bijdrager

Op zich past een gele malossi veer wel bij je setup, maar ik denk dat je de ori veer ook wel kan houden. Maakt hij nu heel veel toeren op top? Dan moet je zwaardere rollen nemen.

Op zich raar dat hij met 7 gram nog zoveel toeren maakt.

Tonni
                    Moderator

Herr FlicK :

Bij een zwaardere drukveer moet je juist ook iets zwaardere rollen bebruiken. Anders maakt ie alleen maar meer toeren, en als je de pech hebt dat je blokkie niet sterk genoeg is, krijg je m niet eens op z’n top.

De kunst is om hem goed afgsteld te krijgen met zo’n licht mogelijke drukveer, het schakel toerental in de powerband te leggen en dan het optrek toerental net onder het ‘schakel’ toerental te krijgen.

Probleem hierbij is dat je voor je Vespa niet zoveel keuze hebt in drukveren, en je dus moet roeien met de riemen die je hebt.

Terwijl je bij de scooterboel de drukveren echt per 3 of 5 procent zwaarder kunt krijgen, kan je bij Vespa globaal kiezen tussen:(weet ze niet allemaal 100% zeker, maar zoiets zal het zijn)

ori.
                      zilveren Polini (+10 %)
                      gouden Polini (+15%)
                      gele Malossi (+20%)
                      rode Malossi (heb ik niet, denk zo rond de 25%)
                      rode Pinasco (+25%)

Bij mijn setup merk ik dat de zilveren echt te licht is. De gouden zit op de grens (heb dan last van een doorschietende v.v. en krijg dat er niet uit) De gele is bij mij goed (schiet soms door als ie nog koud is)
                      De rode is te zwaar, deze trekt wel goed, maar haalt de topsnelheid niet meer vanwege zijn te grote weerstand.

Je zult het gewoon moeten testen, vooral de power van je blok en bij welk toerental ie dat levert is van belang. Er zijn er zat die met de gele drukveer rijden, terwijl die misschien te zwaar is en ze met een iets lichtere betere resultaten kunnen halen.

Je kunt het echt goed zien bij de Malossi set: bijna iedereen die het monteert zoals geleverd (gele drukveer en de 4.8 grams rollen) trekt mooi op, maar komt niet op snelheid. Toch is dit een goed op elkaar afgesteld setje, alleen trekt het gemiddelde blokje het niet vanwege het gebrek aan power/ toeren (ofwel het gebrek aan power op hogere toeren)
                      Gemiddeld komt men met de gele drukveer uit op 5.5/6/7 gram. (meer gewicht in de v.v., dus meer middelpunt vliegende kracht bij lagere toerentallen waardoor de vario het toch kan ‘winnen’ van de tegendruk van de drukveer).

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

.-{2F4OV}-.

Kijk es aan:D

Dat is nou wat ik ook uitlegde;)

Eindelijk iemand die er verstand van heeft!:thumb

ArvidW
                        Donateur

.-{2F4OV}-. :

ArvidW :
                          ……….

Klopt helemaal behalve het laatste;)

Als je std drukveer met zwaardere rollen gebruikt trekt ie hem meteen in de schijven en trekt dus niet goed op…

Wat jij zegt heb ik nooit gezegt:P, je hebt het waarschijnlijk verkeerd gelezen.

Dit staat er:
                          “Wil je bij hetzelfde toerental als met de standaard drukveer optrekken; dan zul je zwaardere rollen moeten monteren.”

Ik zeg dus niets over zaardere rollen met een standaard drukveer, ik heb het over zwaardere rollen bij een strakkere drukveer.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                          Home made engine dyno

Tonni
                          Moderator

Met een strakkere drukveer gaat hij dus niet perse met meer toeren optrekken, het is meer dat hij eerst meer toeren gaat maken bij het doortrekken voordat hij uiteindelijk gaat ‘opschakelen’. Dit kan je dan compenseren door zwaardere rollen te moteren. Het optrekken zelf regel je verder af met de trekveren sterkte uiteraard…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

.-{2F4OV}-.

Sorry:D

Klopt:thumb

Thijs_DR_Evo
                              Bijdrager

Veerspanning achter heeft ook veel met de klemkracht van de riem te maken. Het lijkt erop alsof de riem gewoon slipt op het end. Zou eens de gele drukveer met 6,5 of 7 grams rollen proberen, die 43mm DR’s zijn best wel koppelbeestjes.

grz Thijs

Stephan
                                Bijdrager

neem gewoon een koppeling met een poulie ben je ook van het gezeur af8)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.