- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 maanden, 1 week geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 augustus 2025 om 19:17 #829671
Ben sinds kort weer met poelie gaan rijden en met poelie 80 komt ie mooi in de powerband.
Krijg dan een hele mooie boost ongeacht welke uitlaat ik erop heb.
Helaas wel met overtoeren op top.
Met poelie 70 rijdt ie wel een stuk rustiger maar de boost is nauwelijks waarneembaar, wat het rijden minder leuk maakt.
Voordat ik van alles ga aanschaffen (wat misschien niet werkt) wie heeft een idee?
Zwaarder vliegwiel? Nu 805 gr elec
Simonini koppeling met grote poelie achter?
Poelie 75? mocht ik die nog ergens kunnen vindenDr70 op speedengine 16mm carb
17 augustus 2025 om 22:22 #829672Ja, op top.
Je rijdt met een auto toch ook niet constant op top?
Technisch gezien is dit de bedoeling niet.
Topsnelheid is geen kruissnelheid. Dan gaat het stuk.
Kruissnelheid ligt altijd lager.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 augustus 2025 om 06:01 #829674Nee dat klopt. Maar mn brommert gaat ook niet zo hard als mn auto. Ben eerder op mn top.
Er zit wel wat in wat je zegt. Eens, maar iets minder toeren zonder de boost te verliezen is ook wel fijn18 augustus 2025 om 17:40 #829677Interessant, ik zit een beetje met hetzelfde.
Ik heb een Si met een 50cc Athena + bromklok en een
Ciao met een 43mm DR + snorklokDe ciao trekt harder op, maar maakt giga veel toeren op top, zoveel dat ik iets van het gas ga. M.a.w. ik rijd nooit echt de topsnelheid.
De Si is een stuk sneller op top, heeft dan ook geen overtoeren, maar trekt traag op. Die Si kan ik lange stukken gewoon volgas rijden, gaat prima.Ik denk dus dat je op zoek bent, net als ik, naar een sweetspot waarin je wel trekkracht hebt, maar geen overtoeren. Als je de combinatie in de setup niet kan vinden, dan zou ik gewoon afstellen naar meeste gebruik (korte stukjes door de stad, of vaak lange stukken).
https://www.zandri.nl/poelie-cnc-akoa-piaggio-ciao-bravo-boxer-si-75-mm.html
https://allesvoorscooters.nl/poulie-swiing-pully-cnc-75mm-mono-voor-piaggio-vespa-boss-bravo-ciao-grillo-si/JPMB heeft ‘m niet op voorraad
18 augustus 2025 om 17:55 #829681Inderdaa, denk ook dat ik deze Si ga afstellen voor de korte stukjes in de stad.
De boost is gewoon heerlijk en die wil ik niet missen.
Maar ik ken mezelf, waarschijnlijk dat ik de poelie 75 nog wel ga bestellen 😀
Wil toch weten of dit misschien de gulden middenweg is- Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door Marc.
18 augustus 2025 om 19:26 #829683Een boost maak je altijd minder merkbaar met een zwaardere overbrenging, zoals je ondervind. En een tussenmaat gaat dus een compromis worden die zou kunnen bevallen (of niet).
Ik denk dat de sleutel tot het ultieme genot er wel is, maar dat er meer nodig is.
Een boost is niets anders dan in je powerband komen en je zou het vermogen in die powerband kunnen verhogen. Het beste middel daar toe is de uitlaat in resonantie brengen dus moet je een uitlaat hebben die dat toelaat(expansie) en een uitlaat timing van effectief 180 graden open.
Op het moment dat de setup in resonantie komt, ervaar je een echte boost die echt zalig is om te voelen en horen.Als je het dan helemaal spectaculair wil maken dan kan je smokkelen en de snaar een beetje slapper zetten zodat hij ietsje gaat slippen als hij gaat boosten.
Dat versterkt het geluids-effect omdat de motor in eens meer toeren gaat maken. En omdat de motor meer toeren draait zit je in een keer op het toerental waar het meeste vermogen zit.
Je snaar en poelies slijten dan wel harder. Maar je leeft maar een keer. 😀Dus ietsje zwaardere poelie en het bovenstaande en je bent helemaal happy doe dan gelijk trekstart en haal je startsegmenten eruit, blauwe trekveertjes erin en gaan met die banaan. 😎
- Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.