Vespa-Ciao.NL
:: Opvoeren maar wel rollerbanktest slagen

Home Forums Techniek Opvoeren Opvoeren maar wel rollerbanktest slagen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vespasibrom1986
    Topic starter

Beste si/ciao en alles ertussenin fanaat,

Ik rijd nu op een si met een 105 poelie standaard uitlaat en niks uitgevijld ofzo, gewoon betrouwbaar en netjes wel met 13/13 carb (ik weet dat het geen zin heeft maar als je toch een nieuwe koopt beter de optie openlaten om hem uit te vijlen) en een uitgeboord luchtfilter, loopt nu +-40 kmu, heel hoog in toeren; hij is op brom kenteken. Nu wil ik graag wat harder en ook wat sneller optrekken en dat kan natuurlijk door een andere zuiger + cilinder erop te zetten. Ik zat te denken aan een polini 65cc (slijtvast?) met een giannelli fire en een poelie 80, als ik niks uitvijl zou ik dan nog langzaam genoeg gaan om de rollerbank test te slagen of gaat dit te hard? En als het te hard gaat hoe kan je dit begrenzen? Als je zon kleine poelie en een grotere cilinder erop zet, is dan een trekstart een must?
      Het is een lap tekst maar alle hulp wordt gewaardeerd!
      Mvg, Hein

1

zevenenergie
      Donateur

Hoi Hein,
        Je bent van harte welkom.
        Maar er moet me even iets van het hart.
        Dat is zeker een lap text en ook verwarrend geschreven en vol met vragen die je hier post. Ik vind dat niet leuk.En dan reist bij mij de vraag:
        Kom je mee doen met de community?

Ik snap dat nieuwe members vol vragen zitten
        Maar zorg dan ook dat je makkelijk te helpen bent.
        Als je komt met foto,s van waar je mee bezig bent in een perso bijvoorbeeld, dat vind iedereen gezellig.
        Al zien we maar de brommer waar je aan werkt bij je vragen. Dat geeft een heel ander beeld.

Dus steek er eerst maar wat in, als je er wat uit wilt halen, als je snapt wat ik bedoel.

Tanks, Jaap.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
        1

FonS
        Bijdrager

Trekstart is geen must, naar mijn mening alleen maar lelijk en onhandig bij het sleutelen. Dat geld kun je beter aan andere dingen uitgeven.

Je huidige snelheid kun je gemakkelijk verhogen door een wat kleinere poelie en een betere uitlaat te monteren. Wil je meer trekkracht, is de 43mm Polini cilinder inderdaad een goede optie.

Ik rij momenteel met dit:

43mm Creco cilinder
          Citta carter waarvan de inlaat geboord en gevijld is
          Brom krukas
          13/13 carburateur met origineel brom luchtfilter
          Giannelli Original Power uitlaat
          85mm poelie

Dat trekt lekker op, komt elke heuvel op en loopt zo’n 58 km/h. Ik schat dat de Polini wat sneller is, dan zou je ruim 60 halen.

Belangrijk is om te weten hoe groot je huidige inlaat is en of je een snor of brom krukas hebt.
          Bij een snor krukas kun je best wat aan je inlaat doen, bij een brom krukas ga je dan al snel meer dan 55 km/h en kom je dus in de problemen bij een controle.

Een expansie uitlaat raad ik in elk geval af, de Original Power is snel zat en trekt minder aandacht van oom agent.

1

Vespasibrom1986
          Topic starter

Beste FonS,
            Dank voor uw reactie! Mijn si is op geel kenteken en heeft zo’n geel plaatje op het voorspatbord, ik denk dus een brom krukas. Qua uitlaat ben ik het met u eens, zo’n expansie uitlaatje wekt inderdaad wel wat aandacht op bij de blauwe rakkers.
            Als ik dus het volgende doe:

• Geen uitgevijlde carters, brom blok dus grootte inlaat denk ik 12mm, of is het 10mm?
            • 65cc polini
            • Giannelli original power
            • 85mm (is de CNC HQ op jmpb de goede?)
            • en een 1135 polini speedbelt (denk ik de goede maat voor mijn vespa si)

Als ik dit doe kom ik dan boven de 55 of gaat ie dan traag genoeg voor de rollerbank? Nogmaals enorm bedankt voor de reactie!
            Mvg, Hein
            20250613_164835

FonS
            Bijdrager

Het lijkt me dat je met de voorgestelde setup rond de 55 moet uitkomen, maar elke brommer is anders dus het blijft een kwestie van proberen.
              Ik heb zelf inderdaad de 85mm cnc poelie. Maar ook dat is een kwestie van proberen, wat het fijnste rijdt. Wellicht verstandig om een gewone (goedkope) 80mm en 95mm poelie te bestellen en daarmee testen wat voor jou de beste trekkracht/snelheid verhouding geeft.

Wim
              Bijdrager

Ah, de Creco cilinder. Leuk.
                Is die weer terug? Of je had m nog.
                Zo kwamen een jaar of 10-15 geleden o.a. deze chinese 43mm cilinders op de markt.
                Met de boosterpoorten die niet werken omdat er geen poorten in de zuiger zitten.
                Deze cilinders worden nu onder allerlei namen verkocht.
                (de chinezen doen elke naam op de doos die je wilt 😉 )
                Wel een betrouwbaar cilindertje hoor, maar heeft wel wat voorbewerking nodig in mijn ogen.
                Scherpe randen van de poorten, slotspeling, en wat je nog meer vind.
                Dat vereist wel wat technische ervaring/aanleg.
                En secuur inrijden. Ik heb nog wel eens drie jaar met zo’n cilinder gereden. Geen problemen.
                Dat was met de boosterpoorten niet werkend, ik had de zuiger dus zo gelaten.
                Niet heel spannend snel toen, met 13/13, blok ook 13mm gemaakt,
                Gianelli original power, zo’n 52km/u, toch 10km/u sneller dan std.
                met een klein beetje meer trekkracht dat wel, wat gewoon net iets beter voelt dan std.
                Later, toen ik vond dat de zuiger wel een keer op zou zijn, nam ik een
                nieuwe zuiger met L-veer en heb daar de boosterpoortjes in geboord/gefreest
                en de twee in de cilinder net aan een cm langer gemaakt, dat was een verbetering.
                Duidelijk meer trekkracht, de snelheid ging niet veel omhoog, nog net geen 55km/u.
                Leuke goedkope cilinders om mee te experimenteren.
                Waren toen 8,- inkoop ex. bij veel afname, en een naam naar wens kwam op de doos.
                Konden ze mooi voor 29,95 incl. over de toonbank, en dat gebeurde ook.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

FonS
                Bijdrager

Volgens mij verwar je een en ander… De Creco cilinder is een heel andere dan de Chinese cilinder die momenteel verkrijgbaar is. De Creco was rechtstreeks uit de doos een top cilindertje, de huidige Chinees is van waardeloze kwaliteit.
                  Helaas is de Creco een eenmalige partij geweest.

Maar daar gaat dit topic niet over. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de voorgestelde setup.

Vespasibrom1986
                  Topic starter

Ik zit te twijfelen tussen een 90mm en een 85mm poelie, het zijn alleen allebei dure dingen in deze maten, al die goedkope 90mm’s online zijn toch feitelijk 94mm als ik me niet vergis? De 90mm van CNC is wel echt 90mm toch want dan wordt dat hem in combinatie met een 1140 v snaar.

Vespasibrom1986
                    Topic starter

sorry ik bedoel de 1135mm v snaar van bando op q parts.

FonS
                      Bijdrager

De cnc 90mm is daadwerkelijk die maat inderdaad.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.