- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 2 weken geleden door Rikus.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 juni 2018 om 19:16 #775564
Hoi,
Ik wilde graag mijn Citta iets harder laten gaan, wat is de makkelijkste manier?
Hij gaat nu op de teller 42 km/h en ik dacht zelf aan zo’n 55 á 60 km/hSetup:
- Standaard blok
- Standaard uitlaat
- Elektrische ontsteking
- 65 mm poelie
- Sproeier? geen idee waar ie zit, hoe te vervangen etc.
Ik dacht zelf aan een citypower of een techno circuit uitlaat, of maakt dat weinig verschil?
Een grotere cilinder dan misschien van 60/65 cc? Als het kan graag geen andere carburateur of uitvijlen.Alvast bedankt 😀
18 juni 2018 om 22:36 #775573Hallo naamgenoot, welkom op dit forum!
Een 65mm poelie is echt al erg klein voor een standaard Citta, trekt hij nog wel een beetje op? Anders zou ik er in ieder geval een set strakkere trekveren opzetten.
Als je echt zeker weet dat de standaard uitlaat een standaard uitlaat is kan een Citypower wel wat verschil maken, maar daar ga je de 55/60 niet mee halen.
JMPB verkoopt een 65cc DMP cilinder, hiermee haal je het wel en het is nog een goedkoop alternatief ook.
De vraag is of je electrische carter begrenst is, als het een Citta is van een van de latere bouwjaren die origineel een electrisch carter heeft heb je grote kans dat de cilinder niet past. In dat geval zou je nog voor de 41mm DMP kunnen gaan die past wel overal op.
18 juni 2018 om 23:00 #775575Ja dankje, Jos 😉
Mja hij trekt amper met deze poelie, maar ik moest er vorig jaar elke dag een lange afstand mee rijden dus was dat toen wel fijn. Ik kan ook wel teruggaan naar een 80mm poelie als mn top daar niet teveel onder lijdt.
Ja het lijkt mij wel dat er nu een originele uitlaat onder zit, als ik kijk naar mn top (42 km/h).
Ik denk dat m’n carter wel begrensd is. Deze Citta is voor het eerst uitgegeven in 2000, dus ik neem aan dat dat ook het bouwjaar is. Dus kan ik er het beste een 60cc DMP cilinder onder doen met een Citypower als ik het goed begrijp?
19 juni 2018 om 21:32 #775599Helemaal goed, besteld dan gelijk een setje Polini trekveren erbij dan weet je ook zeker dat het lekker gaat trekken. Als je met een standaard filter rijdt zou ik qua sproeier ergens rond de 52 gaan zitten en van daar naar beneden afbouwen.
19 juni 2018 om 21:38 #775601Okee dankjewel!
Dan nu maar eens opzoeken hoe ik m’n blok onder de brommer vandaan haal en hoe alles werkt qua cilinders vervangen. 🙂
19 juni 2018 om 21:43 #775603Hier vindt je in principe alles dat je moet weten: https://vespa-ciao.nl/how-tos/motorische-how-tos/Complete-blok-revisie-Vespa-blok-+-afstelling-ontsteking/
Niet alles is op jou van toepassing maar het is sowieso interessant om door te lezen
19 juni 2018 om 21:51 #775604Ah thanks, weet je toevallig ook een manier om de moer van m’n koppeling los te krijgen?
20 juni 2018 om 00:30 #775612Je kan een zuigerstop gebruiken.
Zelf pak ik een v-snaar en die leg ik om het grote ronde deel heen. Goed vasthouden en dan de moer los draaien. Beetje het idee van zo’n hulpstuk om je oliefilter van de auto mee los te halen.
Het is even proberen hoe je de snaar moet vasthouden, de ene kant wil hij open gaan, de andere kant klemt hij zichzelf vast. (Voelt niet altijd even fijn maar werkt wel)
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.20 juni 2018 om 18:54 #775630Ja het is gelukt, dankjewel.

Ik zie hier deze 2 veren, waar zijn die voor? Ze zijn zo te zien ook wel aan vervanging toe.
En welke kleur trekveertjes zal ik erin doen? Ik heb nu gewoon grijze zag ik.
(sorry kreeg de afbeelding niet kleiner)20 juni 2018 om 19:04 #775631Ik zie hier de startsegmenten zitten en die veertjes zijn inderdaad wat uitgelubberd, maar op deze manier zal je de brommer ook vast wat makkelijker kunnen starten. Wanneer je nog wel een vrijloop hebt en de koppeling niet direct aangrijpt bij het lopen met de brommer zal ik ze gewoon laten zitten. De trekveren zal je mits Polini de groene kunnen monteren.
Ook is het jou gelukt om een foto te plaatsen, zal je eens een foto van je huidige uitlaat kunnen posten?
Ik zal voor een Citypower of Original power van Giannelli gaan. Hieronder de grafieken van 3 uitlaten gemeten tijdens de laatste uitlaattest. Dit was op een 50cc Origineel.
Rood: Proma originele uitlaat met 20mm voorbocht.
Blauw: Tecno Circuit. Weliswaar laat deze de meeste toeren toe, maar zal je daar met jou setup niet komen. Trekt zelfs minder op als een origineel uitlaatje.
Groen: Giannelli Original power of andere echte Citypower. Verreweg de meeste pk’s koppel en mooie brede powerband voor jou setup.Ik zal daarom voor een Giannelli Original power, Proma citypower of Sito+ gaan.
20 juni 2018 om 20:50 #775640okee dankje. Ja ik zat al wat te kijken naar de Giannelli Original power, maar past die goed op een Citta?

Ik zet net mijn koppeling in elkaar en hij start niet meer. 😥
Alles heb ik gewoon goed vastgezet zoals het zat, wel heb ik het ingespoten met WD40, is dat het dan misschien? De koppeling grijpt niet aan.20 juni 2018 om 20:58 #775645Koppelingsmenten en vet, of andere middeltjes die smeren gaan héél slecht samen. Je segmenten vastpakken met vette sleutel-handen kan er soms al voor zorgen dat de koppeling niet meer pakt.
Alles weer even heel goed schoonmaken dus; aceton, spiritus, remmenreiniger zijn daar bijvoorbeeld uitstekend voor geschikt.
Daarna even heel lichtjes schuren wil ook vaak helpen.99% zeker dat je m daarna zo weer aanduwt 🙂
Edit:
De bevestiging van een uitlaat zit vaak in de weg met de band bij een citta. Met een beetje handigheid kan je het vaak wel verhelpen maar dat kunnen anderen je beter vertellen.Ohjah, en grote foto’s zijn juist fijn, des te beter we het kunnen zien 😉
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.20 juni 2018 om 21:15 #775648Superbedankt voor de snelle reactie! Ik ga het meteen doen 😀
20 juni 2018 om 21:35 #775652Betreft je uitlaat, helaas wat lastig te zien welke dikte de voorbocht heeft, maar in mijn ogen lijkt deze al een snelle dikke versie te zijn. Het is in ieder geval geen originele uitlaat. De diameter van een snelle pijp is 25mm trouwens dit zal je eens kunnen nameten.
21 juni 2018 om 18:59 #775684Hierbij nog een foto van de voorbocht, maar ik meette de pijp inderdaad al op 25mm.
Ik ben er trouwens wel zelf met lak overheen geweest…Is een top van 42 op de teller dan niet wat traag voor een standaardblok met een poelie van 65 en waarschijnlijk een snelle uitlaat?

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.