- Dit onderwerp bevat 54 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden, 2 weken geleden door Variociao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
27 juli 2023 om 08:53 #821075
Ha allen,
Ik ben al 7 jaar in bezit van een verroeste Ciao die ik voor €100,- gekocht heb via marktplaats van een turk die er kranten mee rondbracht. Op mijn 12de kreeg ik van mijn oom mijn eerste brommertje, hij deed het niet meer en de verwachting van hem was dan ook dat ik er wel even mee aan het klooien zou zijn voordat ik er mee zou kunnen rijden. Diezelfde dag reed ik er nog mee door t weiland van de boer, het ovale gat van de achterpulley was rond geworden en dankzij een oudere vriend die bij een fietsenzaak werkte had zo een nieuwe gemonteerd. Hierna heb ik er een paar jaren erg veel plezier van gehad en daarna verkocht.
In mijn beginnende 20er jaren begon het weer te kriebelen en besloot ik dus deze ciao te kopen, kocht een vario set en heb er jaren gebruik van gemaakt totdat hij er mee uitscheet. Nieuwe bougie/bobine hadden geen effect dus besloot de ontsteking te vernieuwen. Helaas brak er een ophangpunt van t carter af bij het lostikken van het vliegwiel wat een volledig domme fout was. Rond deze tijd haalde ik mijn motor rijbewijs en heeft de ciao een paar jaar in de schuur gestaan.
Korte tijd geleden kreeg ik het idee om het ding weer lopend te krijgen, toch wel fijn in de stad ipv motor korte stukjes. Ik kocht 2 blokjes, zouden er “lopend onder vandaan gehaald zijn”. Niet dus, na veel klooien aan 1 blok en de ontsteking vernieuwd te hebben nog steeds niet willen lopen maar wel een sterke vonk. Uiteindelijk had ik de spark plug gap aan moeten passen, iets wat ik nog nooit heb hoeven doen. Ding liep daarna goed.
setup toen:
60cc pw (bleek na demontage)
std bromcarter
13/13
sitoplus uitlaatje
Originele variomatic‘T trok redelijk op voor zover een ciao dat doet en had een top van 42 op gps.
Ik besloot ‘t 2 de blokje onder handen te gaan nemen en uit te vijlen.
Na demontage kwam ik er alweer achter dat er geen std cilinder op zat maar een 43mm. Deze had meerdere spoel en boosterpoorten en kon verder ook geen merknaam zien. Ook zat er een verkeerde zuiger in die ook nog eens verkeerd was gemonteerd.Na hier op t forum in de cilinder database gezocht te hebben kwam ik erachter dat dit een Proma 43mm bleek te zijn. Had wat zichtbare maar geen voelbare strepen.
Dus ik ging eerst op zoek naar een passende zuiger voor de poorterij, deze vond ik op jmpb.nl voor €16,-
Nu kon ik beginnen met ‘t carter, opboren van de inlaat en de spoelers aanpassen op de cilinderverdere posts en foto’s volgen!
Bromsnor27 juli 2023 om 08:58 #821077
Bromsnor27 juli 2023 om 08:59 #821078
Bromsnor27 juli 2023 om 10:43 #821083Ik lees dat je een motor rijbewijs hebt.
Het is dan verstandig om hem niet verder op te voeren dan maximaal 65. Want als je brommer op de rollerbank 30km per uur harder gaat dan de toegestane constructie snelheid, wordt je rijbewijs ingetrokken en je brommer in beslag genomen.Dat je je brommer dan kwijt bent is al erg genoeg, maar…… als je je rijbewijs nodig hebt voor je baan ben je de klos.
En het wordt nog leuker:
Verzekering maatschappijen accepteren je dan niet meer als klant en je moet dan voor al je voertuigen een peperdure verzekering bij Rialto afsluiten voor de komende 8 jaar. In geval van een motor kost je dat zo,n 8000 euro extra ten opzichte van een normale verzekering. Heb je daar naast nog een auto in de verzekering, dan komt daar nog 10.000 euro bij.
De totale boete is dan: De waarde van je brommertje, zeg zo,n 500 euro + 8.000 + 10.000 = €18.500,-
Zeggen en schrijven: Achttienduizendvijfhonderd Euro.En dan heb ik het nog niet gehad over de eventuele boete die de officier van justitie er nog bovenop doet als het vaker voorgekomen is dat je op de rollerbank terecht kwam. Een taakstraf is dan ook niet denkbeeldig en dan heb je een strafblad.
En dat allemaal voor een een opgevoerd brommetje.
En pas al helemaal op, als je een snorfiets hebt want daarvan is de constructie snelheid maar 25km/uur.Dat de Politie je beste vriend is, is een slogan die ze zelf bedacht hebben.
27 juli 2023 om 12:58 #821093Daar heb je inderdaad een punt, eerst maar eens kijken hoe hard het gaat lopen. Kan daarna altijd mn oude blokje er weer onder hangen, het is dan ook niet mijn insteek om standaard rond te rijden met het blok waar ik nu mee aan de gang ga. Ik haal plezier uit het sleutelen/vijlen en het hele proces. Opgevoerd rondrijden zonder begrenzer brengt tegenwoordig een hoop meer risico’s met zich mee dan vroeger.
Ik merk trouwens dat ik maar 1 foto per post kan plaatsen, denk ivm bestandsgrote.
Heb inmiddels het blokje uit elkaar gehaald en een 13mm boor gekocht.
Bromsnor27 juli 2023 om 13:00 #821094
Bromsnor27 juli 2023 om 13:01 #821095
Bromsnor27 juli 2023 om 15:49 #821099Hoe ga je dat doen, met dat gat uit het midden?
28 juli 2023 om 10:08 #821108Nou, zo:
Heb eerst kleinere boortjes gepakt en zo toegewerkt naar 13mm. Met een beetje sturen van de handboor kan je ‘t nog aardig centreren.Bromsnor28 juli 2023 om 10:17 #821109Ik had de boortjes netjes met een stift afgetekend voor de juiste diepte, maar helaas hapte de boor en schoot er ineens doorheen waardoor ik een stuk van het afsluitvlak heb weg geboord.
Dit gaat natuurlijk niet werken omdat er zo niet tot nauwelijks carterdruk opgebouwd kan worden. Dus ben gaan zoeken naar een oplossing om dit te herstellen, ben uitgekomen op 2 componenten lijm/kit van bizon voor het herstellen en verbinden van allerlei metalen. Geen idee of dit zou gaan werken maar daar kom je maar op 1 manier achter.Bromsnor28 juli 2023 om 10:25 #821110Nog een foto van de betreffende ciao
Bromsnor28 juli 2023 om 10:47 #821112Ik had de boortjes netjes met een stift afgetekend voor de juiste diepte, maar helaas hapte de boor en schoot er ineens doorheen waardoor ik een stuk van het afsluitvlak heb weg geboord.

Pff, ook al, nummer zoveel. 😉
Gewoon een ander cartertje scoren.
Op mp staat genoeg Ciao zooi.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.28 juli 2023 om 12:58 #821114
Best nog wel artistiek.Je bent de eerste niet en zal ook niet de laatste zijn.
28 juli 2023 om 13:53 #821117Zo snel geven we niet op, beetje creatief zijn!
‘t hoeft alleen af te sluiten en te blijven zitten. Leek me makkelijk te herstellen. Heb er gewoon 2 componenten overheen gesmeerd, dit simpelweg ondersteund met een vlak stukje papier zodat ‘t op de juiste plek blijft zitten.
Bromsnor28 juli 2023 om 14:01 #821118Nadat ‘t hard was geworden kon ik ‘t overtollige materiaal weg slijpen. Dit ging erg makkelijk, je kan t dus goed bewerken.
Bromsnor -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.