Vespa-Ciao.NL
:: Onverklaarbare tik uit blok/cilinder

Home Forums Techniek Motorisch Onverklaarbare tik uit blok/cilinder

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Rick
    Topic starter

Ik loop even vast. Mijn net gereviseerde Ciao blokje heeft ongeveer 20km gelopen, ben rustig aan het inrijden. Op het begin liep het blokje heel soepel (cilinder klonk echt stil). Maar nu hoor ik een ’tik’ uit het blok/cilinder komen.

Hier een filmpje om de ’tik’ te kunnen horen

Ik heb het blok inmiddels al gedemonteerd en de volgende stappen doorlopen om mogelijke oorzaken te kunnen uitsluiten:
      – Bougie verwijderd: tik nog steeds hoorbaar
      – Cilinderkop verwijderd: tik nog steeds hoorbaar:
      – Vliegwiel verwijderd: tik nog steeds hoorbaar
      – Cilinder verwijderd: tik niet meer hoorbaar
      – Cilinder zonder cilinderkop paar centimer uit blok laten komen: tik nog steeds hoorbaar (geen stootrand?)
      – Cilinder zonder voetpakking: tik nog steeds hoorbaar

De tik is hoorbaar op het onderste diepste punt en hoogste punt van de slag van de krukas, je hoort het dus als de krukas van richting veranderd (de tik is dus weg zonder cilinder). Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de tik en is de tik naast irritant dodelijk voor het blok?

Nieuwe onderdelen (20km):
      – Krukas + krukaslagers + keerring
      – Cilinder + cilinderkop + zuiger + zuigerveren + piston pen + piston lager

Excuses voor het lange verhaal, maar zo kunnen we alvast mogelijkheden uitsluiten

Alvast bedankt voor jullie hulp

ritze
      Bijdrager

Als je kracht gaat zetten op de krukas om de zuiger te laten bewegen hoor je een getik ? Of hoor je een tik als de zuiger beweegt bij het onderste dode punt ? Ik weet niet wat voor een cilinder het is maar voor het zelfde geld clippen de zuigerveren aan een poortje ofzo?

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Dustin
        Bijdrager

Ik ben niet bepaald iemand die veel ervaring met ’t blok zelf heeft, maar ik heb wel een vermoeden wat dit kan zijn. Als ik dit zo lees vermoed ik (te veel) speling bij de drijfstang, omdat als er “druk/weerstand” op staat van de zuiger die door de cilinder moet bewegen, en deze van richting veranderd, er een tik is. Als die speling er is, en de zuiger zou op ’t hoogste punt staan en dan naar beneden gaan, “tikt” de drijfstang de tegengestelde kant op waar de speling is, om de zuiger te “trekken” naar het onderste diepste punt, in plaats van de zuiger te “duwen” naar ’t bovenste punt. Kun je eens kijken of je die speling hebt en zoja hoeveel? Om het uit te sluiten  😀

VespaCiao1970
          Bijdrager

Lopen je krukas-wangen vrij van het carter? Nieuw pistonpen naaldlager geprobeerd? Daar zit t m vaak in

Florian
            Moderator

Dat klinkt niet best idd.. Zoals je zegt hoor je het alleen op het bovenste en onderste slag van de krukas. Dit is het moment waarop de zuiger een fractie stil staat. Logischerwijs kan het een aantal dingen zijn: Big-end lager van de krukas versleten, naaldlager, de groeven van de zuiger te breed voor de zuigerveren waardoor de veren gaan tikken.

Maar dit geeft zo’n harde tik alsof het lijkt dat je een pen 10 piston hebt gebruikt i.c.m. een pen 12 krukas. Dat lijkt me niet.

Heb je het blokje zelf gereviseerd? en wat is de complete setup?

1

zevenenergie
              Donateur

Inderdaad het naaldlager of het bigend, verder is het soms ook de ontstekings-nok die rammelt. Maar in dit geval waarschijnlijk niet.

Ik zie dat je een metaal koelkapje hebt. In zo,n oud blokje zit soms ook een bronzen bus geperst in het small end. Meestal is die versleten.

Als ik een blokje reviseer pak ik even de micrometer en meet de zuigerpennen die ik heb liggen en pak de dikste.
                Soms zit er veel speling tussen het gat van de zuiger en de zuigerpen.
                Eigenlijk zou je heb er in en uit moeten persen, maar dat heb ik nog niet mee gemaakt bij een Ciao zuiger.
                Ik controleer altijd de totaal speling  als de zuiger gemonteerd zit.
                Want ook een ander naaldlager pakken wil nog wel eens schelen.

Bij het big end ontkom je er niet aan de krukas te vervangen of er een nieuw drijfstang setje op te persen.

Verder willen fysio therapy oefeningen voor je krukas nog wel eens helpen.

Rick
                Topic starter

@ritze je hoort de tik idd bij het onderste dode punt. Ook op het hoogste punt. Dus als de zuiger van richting veranderd. Ik heb de clipjes gecheckt, deze zaten nog goed gemonteerd

De cilinder is een Polini 42mm racing kit

@Dustin, dit klinkt als een mogelijk oorzaak. Dit ga ik nog even checken. Zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat de krukas niet goed uigebalanceerd is?

@VespaCiao19 de krukas loopt volgens mij wel een beetje aan op de inlaat van de cilinder. Dit zou ook de theorie van Dustion onderschrijven. De piston pen en naaldlager zijn dus gloed nieuw, en de tik is weg zonder als de cilinder niet gemonteerd is maar de zuiger wel. Zou dit het kunnen uitsluiten.

@Florian
                  De krukas is ook nieuw, dus big-end lager lijkt mij sterk. Of kan het zijn dat de krukas van slechte kwaliteit is. Het is een replica van de standaard krukas (gekocht bij JMPB). Ik heb de pistonpen gebruikt die bij de kit zijn.

Ik heb het blokje idd zelf gereviseerd, voor de eerste keer. Dus het kan zijn dat ik dus de krukas niet goed heb gemonteerd?

Setup:
                  Polini 43mm racing kit (https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao/65cc-cilinderkit-ciao-polini-racing.html)
                  bougie: NGK wamte graad 8
                  13mm Dellorto, sproeier 66
                  Polini luchtfilter
                  Proma Circuit
                  Inlaat uitgeboord tot 13mm
                  Krukas (getuned)( https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/krukassen-vespa-ciao/krukas-vespa-p10-als-origineel.html)

Als ik alle antwoorden afweeg, neig ik naar de krukas die wellicht niet goed uitgebalanceerd is, waardoor de drijfstang niet recht op de zuiger zit. Klinkt dit plausibel?

Igg erg bedankt voor al jullie reacties!

Dustin
                  Bijdrager

Dat zou maar zo kunnen Rick. Mijn oom had ook mijn snorblokje zelf gereviseerd met alles nieuw en had een vergelijkbare tik (iets zachter). Deze was ook niet goed gebalanceerd en dat kon je ook zien aan een trillende / hobbelende koppeling. Na nog een paar kilometer gereden te hebben werdt dit wat luider, en had besloten er niet mee door te rijden.

SuperSi
                    Bijdrager

Bij mijn tikkende blok, niet zo hard als dit overigens, was de lagerpassing in het klein carter versleten.

Wilk1985
                      Moderator

Vergeet niet dat bij heel veel Vespa onderdelen nieuw absoluut NIET betekent dat het ook GOED is.

Er is heel veel slechte imitatie op de markt, het zou zomaar in de goedkope krukas kunnen zitten.

Ook een gerenommeerd merk als Polini is niet bang om slecht geteste producten in de markt te zetten.

Rick
                        Topic starter

@Dustin mijn koppeling trilde ook een beetje. En het geluid werd ook steeds luider.

@SuperSi
                          op de video klinkt de tik ook wel iets luider. Ik heb deze Vespa heel goedkoop kunnen kopen, de vorige eigenaar was geen sleutelaar. Toen ik de Vespa kocht was het probleem dat de krukaslagers versleten waren, het blokje had echt veel speling. Hij heeft er nog wel een tijdje mee gereden. Zou dit de lagerpassing van het klein carter aangetast kunnen hebben?

Ik denk dat ik dat ik mijn blokje uit elkaar ga halen en de krukas en lagerpassing ga controleren. Ik vermoed dat het probleem hier ligt.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.