Vespa-Ciao.NL
:: Ontstekingsprobleem

Home Forums Algemeen Oude topics Ontstekingsprobleem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Edjuh
    Topic starter

Dat is best een lang woord:P

Vorig weekend had ik een getjoend cp blok onder mn bravo gelegd, met de 43mm autisa, malossi vario en ninja. Reed erg lekker vond ik, maar opeens wilde hij niet meer starten.

Dus ik kijken of hij nog vonkte> dat deed hij niet.

Ik heb het blok er af gehaald want ik wist zeker dat het aan de onsteking lag(c.p-en stonden goed). Er was niks raars aan te zien.

Toen heb ik vandaag de contactpunten en condensator uit een ander(lopend) blok gehaald en hier in gezet.
      Blokje er op> Hij deed het meteen dus ik dacht, probleem verholpen.

Ik wou een stukje gaan rijden, maar na 200 meter kapte hij er al mee, en vonkte weer niet meer.

Hoe kan dit komen? Het lijkt alsof hij onstekingen vreet. Of zou er iets mis kunnen zijn met de spoel? want die heb ik niet vervangen, maar na het monteren deed hij het wel weer gewoon dus….??

Ik hoop dat iemand iets weet. Elek. blokje kan er altijd nog op maar die loopt niet zo lekker door het zware vliegwiel.

ciao.

R.oel !

ik had eerst precies hetzelfde probleem, bij mij was het dus de spoel !!

ik kwam er toen maar niet achter wat er was, en heb vanalles nieuw gekocht, omdat ik ervanuitging dat de spoel “niet kapot zou kunnen zijn”.

dus probeer eens een andere spoel, denk dat je probleem dan wel verholpen is.

Edjuh
        Topic starter

Hmm, ga ik dat(morgen) eens proberen, alvast bedankt!

Herr Flick
          Sleutelbeheerder

vervang ook altijd je bougie als je met ontsteking bent bezig geweest, als je bougie kapot is dan molt ie je ontsteking..

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
            Gele Racefrikandel

Edjuh
            Topic starter

Herr FlicK :
              vervang ook altijd je bougie als je met ontsteking bent bezig geweest, als je bougie kapot is dan molt ie je ontsteking..

Ow dat wist ik nog niet, kan je dat uitleggen?

En ik vraag me nog af, wat kan er nou gebeurd zijn met die spoel? Hij wordt morgen iig vervangen want ik denk echt dat dat de boosdoener is.

Thijs_DR_Evo
              Bijdrager

Doe er maar gewoon een nieuwe condensator in, met je oude spoel.
                @Flick, leg eens uit hoe een bougie een ontsteking kan slopen… kan mijnsinziens echt niet.

grz Thijs

cittadriver
                Donateur

als die bougie een te hoge weerstand heeft gekegen om een of andere rede kan het zijn dat je bobine doorbrand, omdat hij een te hoge spanning moet maken om de vonk over te laten springen. spoel komt niet zo snel iets aan

Edjuh
                  Topic starter

De eerste keer dat ik het probleem had, heb ik nog een andere bobine+kabel+dop geprobeerd.
                    @Thijs, jammer dat ik die morgen niet kan halen. Ik ga toch maar een andere spoel proberen, en dan maar een andere, niet nieuwe condensator(vandaag ook gedaan).

Herr Flick
                    Sleutelbeheerder

Thijs_DR_Evo :
                      Doe er maar gewoon een nieuwe condensator in, met je oude spoel.
                      @Flick, leg eens uit hoe een bougie een ontsteking kan slopen… kan mijnsinziens echt niet.

grz Thijs

tja waarom zijn bananen krom 😀 ?

nej maar ik had erbij gezet, dat is mijn ervaring. net als je brommer stationair laten draaien (lang of opgevoerde setup) is soms ook dodelijk voor je bougie.

ik hoef geen gelijk te hebben maar een nieuw bougietje doet soms wonderen!

Gele Racefrikandel

Edjuh
                      Topic starter

Dat zal in mijn geval weinig helpen, het draadje uit het blok vonkt niet eens.

R.oel !

nou ik ben benieuwd wat het is, k hoop (en denk) voor je dat je probleem opgelost zal zijn met ene andere spoel..

Edjuh
                          Topic starter

Yep ik ook, maar het schiet niet zo op vandaag, zal de hitte wel zijn:P
                            Misschien kan ik ook beter wachten tot morgen en dan meteen alles vernieuwen kwa ontsteking.

Ik heb trouwens geen nieuwe bougie gebruikt de laatste keer dat ik mn cp en condensator vervangen had, misschien is dat de boosdoener, dat hij de condensator opblaast?

Herr Flick
                            Sleutelbeheerder

dat zij ik tog al edje, je wou nie geloven met mijn bougie verhaal ja 😛

Gele Racefrikandel

Edjuh
                              Topic starter

Mwa tis meer van dat ik er nooit wat over gehoord heb.

Thijs_DR_Evo
                                Bijdrager

cittadriver :
                                  als die bougie een te hoge weerstand heeft gekegen om een of andere rede kan het zijn dat je bobine doorbrand, omdat hij een te hoge spanning moet maken om de vonk over te laten springen. spoel komt niet zo snel iets aan

Een bougie heeft een (theoretisch) oneindige weerstand ;). De twee electroden raken elkaar immers niet, dus de stroom zal geleid moeten worden door het mengsel.
                                  @Flick, je post duidde aan dat het de ontsteking sloopt. Slopen is bij mij onklaar maken, cq kapot cq doorbranden ;). Het kan inderdaad zo zijn dat een brommer niet wil lopen op een vieze (vetgeslagen) bougie, maar dat is de ontsteking nog niet zomaar doorgefikt. (Of je moest het anders bedoeld hebben natuurlijk 😛 ;))
                                  Ow ja, en bananen zijn krom omdat ze anders niet in de schil passen :P.

grz Thijs

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.