Vespa-Ciao.NL
:: ontsteking?

Home Forums Algemeen Oude topics ontsteking?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

citta70cc
    Topic starter

hey mensen,

Ik heb een probleem met mijn Citta:

Normaal gesproken zou er een vonkje moeten ontstaan tussen de contactpunten als je het vliegwiel ronddraait, ook als ie niet is aangesloten op de bobine.

Dat doet ie dus niet, nu heb ik de spoeltjes en de condensator al verwisseld, maar zonder succes.

Alleen de C.P. had ik niet vervangen, want die zijn pas een paar weken oud!
      Zou het dan toch aan de C.P. liggen, of wat zou het anders kunnen zijn?

alvast bedankt,

Mzzl, Roel

martin
      Bijdrager

ff de contactpunten schoonmaken, ik heb het ook gehad!

ik wist ook niet wat het was maar door de voelermaat die ik ertussen had gestoken om me onsteking af te stellen waren de contactpunten iets vettig en toen deden ze nix meer

ik denk dat dat het is:yes

iaccaloco
        Bijdrager

Vonken TÚSSEN je punten hoort niet hoor!?

Je ken ’t chekke door ’t vliegwiel rond te draaien, en dan de bobinestekker ergens tegen ’t carter aan te houden, dán moet ie vonken!

As ie tusse je puntjes vonkt zijn òf je condensator, òf je punten naar de klôôôte!

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

citta70cc
          Topic starter

Maar ik contoleerde altijd voor het monteren van het blokje de ontsteking op deze manier, en als ie vonkte tussen de punten, of op dat koperen bolletje wat op de C.P. zit deed ie het altijd.

Wat ik dus wil zeggen is dat als je het vliegwiel ronddraait er een vonk getrokken wordt ergens bij de contactpunten, dit weet ik zeker!

Maar nu is dat niet het geval, en daarom vonkt ie het nu ook niet als ie aangesloten is op de bobine en ik een bougie tegen of bij het blokje/frame hou en aan de koppeling/vliegwiel draai!?

snapte?

Mzzl, Roel

Tonni
            Moderator

1000 % zeker dat het niet zo hoort.

Lees het volgende maar eens door, dan begrijp je (als ik het duidelijk genoeg uitleg tenminste) een beetje hoe het zit en waarom het niet zo hoort.

-Je “contactpunten” zijn eigenlijk onderbrekerpunten. De condensator wordt door de opgewekte stroom constant opgeladen.

-Een condensator heeft de eigenschap dat ie een bepaalde hoeveelheid stroom kan opnemen, als hij (zeg maar) overloopt, dan ontlaad hij zichzelf in een keer.

-Dat zou misschien in één cyclus wel drie of vier keer kunnen zijn, maar die stroom kan dan gewoon afvloeien op de massa. De hoeveelheid stroom word op die manier zeg maar ‘op niveau’ gehouden.

-De overtollige stroom vloeit dus standaard af via je onderbrekerpunten, omdat deze bijna de hele cyclus massa maken.

-Als de zuiger bijna boven is, komen de punten open, waardoor de stroom niet meer kan afvloeien via de punten.

-Op dat moment komt de condensator in actie. De stroom blijft maar komen en hij raakt vol. Dus ontlaad hij zichzelf, maar de stroom kan nu (omdat de punten open staan) alleen maar richting de bobine.

-De bobine is niet meer als een stroomversterker, hij voert de Ampére’s van de gegeven stroom op.
              De opgewekte stroom is dan sterk genoeg om een vonk te laten overslaan van de isolator van je bougie naar massa. Dit is dan ook de enige plaats waar de vonk mag overslaan. Het is een gecontroleerde kortsluiting.

-En daarmee is de stroomkring weer rond.

Heb je dit gelezen en begrepen, bekijk dan hoe de bedrading van je vespa aangesloten zit, en je zult ook begrijpen dat je condensator,de draad van de condensator naar de bobine,de bobine (of zijn massa), de bougie kabel, de bougie dop of de bougie niet in orde is als je een vonk ziet tussen je contactpunten.

Gr. Tonni.

.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Edjuh
              Bijdrager

Tonni, dit verhaaltje moet bij Faq/Artikelen!!!
                Goed werk weer.

Tonni
                Moderator

Dat kunnen we wel doen ja. Paar plaatjes erbij ofzo…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

citta70cc
                  Topic starter

Okee, bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik zal ff de C.P. punten opschuren en dan kijken wat ie doet.

Mzzl, Roel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.