Vespa-Ciao.NL
:: Onsteking probleem

Home Forums Techniek Elektrisch Onsteking probleem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sokkendief
    Topic starter

Goeiemiddag Leden,

Gister kon ik eindelijk mijn nieuwe 65cc blokje testen. Na wat afstellen besloot ik even een flink stukje te gaan rijden. Tijdens de rit leek het alsof mijn blok soms gewoon niet vonkte, alsof hij een cyclus oversloeg. Het werd steeds beroerder naar mate ik doorreed.

Vervolgens parkeerde ik de brommer even en later startte hij niet meer. Bougie vonkt niet, ik heb hierna alles even opnieuw in elkaar gedraaid en toen gebeurde er nog niks.

Ik heb het idee dat mijn bobine is overleden, maar die gaan eigenlijk nooit stuk. Nieuwe bougie heb ik ook geprobeerd, en de contactpunten heb ik opnieuw afgesteld en gecontroleerd. Wat kan het zijn?

Intellect80
      Bijdrager

Bobine’s gaan regelmatig stuk hoor, zou het heel goed kunnen zijn, kan ook een kabeltje zijn.. kijk eens onder je vliegwiel of er wellicht een kabeltje door het vliegwiel open is geslepen.
        En heb je je aarding ook al gechecked of deze nog goed zit en aarde maakt?

Verder: zonder doormeten of 1 voor 1 alles vervangen kan je zo niet weten wat het precieze defect is..

No stress, all fun and a bit of speed

Wim
        Bijdrager

Originele Piaggio bobines zijn bijna nooit stuk.
          Verder wat intellect zegt: ligt er een kabeltje tegen massa te kortsluiten.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
          1

Sokkendief
          Topic starter

Morgen heb ik een multimeter en ga ik even alles doormeten. Voor de rest ben ik niet bij mijn onstekening geweest met sleutelen. Maar ik zal morgen even kijken of er kabels niet goed zitten.

Wim
            Bijdrager

Bij m’n vorige Citta had ik een keer een kabelbreuk in de draad van de ontstekingsspoel naar de contactpunten. Net voor het oogje, waar mee die verbonden is aan de de contactpunten, was die afgebroken maar bleef mooi op z’n plek zitten door de krimpkous dus een visuele inspectie om het probleem te vinden leverde weinig op. Dat ontdek je pas wanneer je besluit alles door te gaan meten.

Sokkendief
              Topic starter

Goedemiddag Leden,

Ik had hier en daar wat bij de citta doorgemeten en zo kwam er sowieso geen contact uit de bougiekabel en bobine. Nu heb ik die vervangen maar nu vonkt hij nog steeds niet. Tijdens de rit had ik het idee dat hij al slecht vonkte aangezien ik op sproeier 40 zat met een expansie en 65cc. Als ik de kabel van het vliegwiel naar de bobine tegen het blok hou, komt er wel een vonk vanaf. Misschien de condensator?

Sokkendief
                Topic starter

20230414_165122Goedemiddag Leden,

Ik heb mijn citta nog steeds niet aan de praat gekregen. Heb al talloze keren dingen doorgemeten en veranderd maar ik krijg hem niet aan de praat.

Bobine, bougie en bougiekabel/dop heb ik al vervangen. Wel een NGK R kabel en dop maar mijn oude was ook een R dop en bougie en toen deed hij het ook.

Als ik de kabel die uit het blok komt vanaf het vliegwiel tegen het blok houd vonkt hij wel gewoon, ook sterk zelfs. Contactpunten heb ik opnieuw afgesteld op 0.4mm. En als ik tot mijn bougiedop meet, meet ik de weerstand die op de foto staat.

Voor de rest ben ik niet bij mijn vliegwiel geweest met sleutelen. Wel heb ik 65cc gemonteerd. Ik weet ff niet zo goed meer wat ik moet doen. Wie kan helpen?

zevenenergie
                  Donateur

Je moet er even opletten dat je niet en, een dop met een weerstand en, een bougie met een weerstand gebruikt. Daar kan die wel mee lopen maar gunstig is het niet.

Je kan ook je elektroden afstand in de bougie verkleinen.

De bobine moet goed geaard zijn.
                    Alle oppervlakken die contact moeten maken en de stekkertjes goed schoonmaken en opschuren.

Kijk ook naar dat aluminium draadje, dat van het metaal de spoel inloopt, of dat nog heel is.

Sokkendief
                    Topic starter

De bobine grond die heb ik laatst al opgeschuurd. En er zit een nieuwe bobine op (orgineel). Misschien kan ik mijn oude proberen.

Wel heb ik de bobine maar met 1 bout vast aangezien hij anders niet in de JMPB achterbrug past.

Wim
                      Bijdrager

wat bedoel je precies met:
                        Als ik de kabel die uit het blok komt vanaf het vliegwiel tegen het blok houd vonkt hij wel..

Bedoel je de draad van de ontstekingspoel die naar de bobine gaat? want als je die tegen de massa houd ben je in feite gewoon kortsluiting aan het maken en dat zal vast wel een vonkje geven.
                        Maar dan doet die het dus wel goed.

Er van uitgaande dat de ontstekingspoel gewoon werkt, alles netjes massa krijgt, de contactpunten doen wat ze horen te doen op de juiste afstelling en er verder geen kabelbreuken zijn..
                        Als je nu de bougiedop van de bougiekabel afhaalt en dan het uiteinde van de bougiekabel bij de massa houd.. vonkt die dan wel? zo ja dan zit het ‘m in de dop of bougie.. zo nee probeer eens een andere kabel… nog niks, dan blijven er maar 2 opties over: condensator of bobine. Nu gaan condensators vaker stuk dan bobines dus die zou ik het eerst proberen. Vonkt ie dan nog niet… dan moet het wel in de bobine zitten.

Sokkendief
                        Topic starter

Ik had het wel al geprobeerd met de bougiekabel tegen de cilinderkop zonder succes. Heb alvast een vliegwieltrekker en condensator besteld.

En de kabel van de onstekingsspoel naar bobine ziet er niet heel lekker meer uit. Morgen kijk ik weer even met daglicht.

Ries Maas
                          Bijdrager

Je hebt toch niet teveel vernieuwd?

Ik was iemand die dacht: zekerheid voor alles, alles vernieuwen, maakt niet uit wat het kost, alles wat er nieuw op kan, en nog te krijgen is….vervangen maar! Zo duur is het allemaal niet. Zekerheid voor alles!
                            Nieuw is goed, nieuw is het beste! dacht ik….

Hoe meer ouwe zooi ik ging vervangen voor nieuw spul, hoe beroerder de Citta ging lopen!
                            Bougie, condensator, contactpuntjes, bobine, bougiedop, bougiekabel,
                            Ik ging altijd voor Vespa origineel ( waar mogelijk) en zelden tot nooit voor imitatie of goedkoop spul.
                            Bagger! Het werd alleen maar beroerder.

Ben je er van overtuigd dat het in je ontsteking zit?

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

Sokkendief
                            Topic starter

Klopt daar ben ik zelf ook achtergekomen. Veel nieuw spul is rotzooi, mijn nieuwe proma circuit kwam met een gat erin. Voorheen had ik een schakelbrommer daar was het toch anders bij.

Ik heb al zoveel geprobeerd ik ga gewoon even onder het vliegwiel kijken. Contactpuntjes sowieso even vervangen en de rest van de bedrading checken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.