Vespa-Ciao.NL
:: Ombouwen naar 3 spoels cp

Home Forums Techniek Elektrisch Ombouwen naar 3 spoels cp

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Rick.

Ik wil dus een remlicht op mijn brum knutselen. Echter gaat dat niet met slechts 1 verlichtingsspoel.
      Heeft er ooit iemand geprobeerd om een tweede verlichtingsspoel in zijn cp blok te bouwen?
      Of moet ik hiervoor echt een elek blok gaan kopen (geen zin in).

Ik hoor het graag,
      Rick

ritze
      Bijdrager

je zou eventueel ook nog met een accu kunnen werken, het is alleen even de kunst om een betrouwbare laad regelaar te maken die ook meteen het spannings verschil kan opvangen.

anders word het electro of een 3spoel onsteking regelen,
        ik zelf zal nooit meer met punt rijden omdat het altijd ellende is 😀

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Frankp
        Donateur

Ombouw word lastig denk ik. Er bestaan echter wel std 3 spoels Cp ontstekingen.

freddy k
          Bijdrager

Ik rijd al jaren met 3 spoels cp’s.
            Maar het remlicht gaat altijd kapot :/
            evenal het achterlichtje

Rick.

Dus het is misschien beter om het remlicht op een accu te laten werken?
              Heeft iemand een idee voor welke accu en of deze laadbaar is via het blok?

Guido
              Donateur

Een 6 volt accu en een daarvoor geschikte gelijkrichter/omvormer. Ktmgek heeft iets dergelijks op zijn Ciao, deze is echter 12 volt.

freddy k
                Bijdrager

6V accu’s zijn er ook hoor.

Rick.

Iemand een idee welke ik precies moet hebben? (Linkje?)
                    Ook hoe ik deze bij kan laden?

freddy k
                    Bijdrager

Ik heb anders wel nog een 3 spoels groot carter met ontsteking en vliegwiel.
                      Niet in super staat (vooral de spoelen er is een draad afgebroken carter is verder netjes)
                      Mag weg voor 15euro excl.

Guido
                      Donateur

Bezoek de perso van ktmgek eens.
                        Hij heeft het allemaal in 12 volt uitgevoerd, maar 6 volt kan natuurlijk ook.

ritze
                        Bijdrager

je zit met een probleem
                          sinus vorming in het spannings veld: je blok maakt geen gelijk spanning maar wissel spanning, nu is het zo zo dat op de piek van de sinus geen 6 volt staat maar meer dan 12, ik heb op mijn electro blok een keer 36 volt gemeten onbelast.

dus de grootste uitdaging is om die spanning laag te houden, het nadeel van een gelijkrichter is ook nog dat hij iets meer spanning door gaat laten, je zou iets met zener diodes kunnen doen, maar daar weet ik ook niet het fijne van.

ik heb mij toen een batterij houder voor 10 batterijen gemaakt en die aangegsloten op een schakeleraar die op de gelijkrichter zat

nu ging dat natuurlijk veel te hard, want je blok levert dik 20 watt wat dan weer neerkomt op ongeveer 3 a 6 amp
                          een accu laden met 6 ampere die maar 2 Ah is gaat niet goed, ze worden te warm en gaan kapot.

kijk eens naar dat perso van ktm die zou dat wel goed hebben gedaan naar zeggen

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Rick.

Nu had ik zo nog eens zitten neuzen op het web en ik heb dit gevonden voor de puch.
                            http://www.jmpbonderdelen.nl/ontsteking-met-remlicht-mod-bosch.html
                            Er zit een extra spoeltje op de lichtspoel.
                            Is zoiets ook mogelijk bij een vespa?
                            Dat je zegmaar deze
                            http://www.jmpbonderdelen.nl/remlichtspoel-bosch-ontsteking-3-watt.html
                            Op de lichtspoel maakt?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.