Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Olie bij de achterklok
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 9 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 juli 2015 om 08:55 #211855
Goedendag allemaal,
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in twee maanden weer op mijn Vespa Ciao kunnen rijden. Hij stond al die tijd droog en warm in de schuur.
Toen ik hem naar buiten rolde, en de hendel induwde die hem van de “loopstand/fietsstand” af haalt, viel me op dat er olie zat aan de hendel en de knop voor de loopstand. Alleen daar, verder niet op de grond waar ‘ie stond.Ik heb me er toen verder niet druk om gemaakt en ben gaan rijden.
Nu vraag ik me toch af waar dit aan kan liggen… Is de pakking van de achterklok misschien niet helemaal dicht?
Wat denken jullie er over?
9 juli 2015 om 21:01 #241788Het is best mogelijk dat de klok wat gaat lekken als hij al oud is. Als het over de Ciao in je plaatje gaat zou het best kunnen dat de pakking al 30 jaar oud is, dan gaat hij wel een keer wat uitdrogen en olie doorlaten ja.
Zolang er geen echte druppels aanhangen zou ik me er niet teveel zorgen over maken, als je het echt netjes en perfect wil hebben vervang je de pakking.
9 juli 2015 om 21:36 #241789Bedankt voor het advies! Ik zal voor de zekerheid de olie van de achterklok gaan bijvullen. In het najaar, als het slechter weer wordt, zal ik er een nieuwe pakking in plaatsen zolang het nu niet erger word.
9 juli 2015 om 22:11 #241790De stift voor de loopstand word afgedicht door een rubber ringetje. Kan zijn dat deze door het lange staan niet meer goed afdicht en dat er langs de stift olie uit je naaf komt. Om er bij te kunnen moet je deksel er af en ben je dus verplicht ook gelijk de pakking te vervangen. Als je er mee bezig gaat, check dan beide dus even 😉
10 juli 2015 om 04:46 #241791zet er dan ook meteen even 2 nieuwe keeringen in (bromklok)
dan is de kans dat de olie uit de klok gaat lekken aan de rem kant ook weer een stuk kleiner 😀De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.7 juni 2020 om 22:21 #798501Wat voor soort olie kan ik in de achterklok gooien, of moet het echt vertandingsolie zijn?
7 juni 2020 om 22:26 #798502Ja dat moet vertandingsolie zijn sae80 of 85 of 90
Of sae80w/90Maar als ie echt leeg is en er moet wat voor nood in, voor een dag of wat dan kan er ook wel even motorolie in hoor, dan is dat beter als niets er in.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.