Vespa-Ciao.NL
:: Normale achter brug verstevigen?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Normale achter brug verstevigen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

lennartcitta
    Topic starter

Hallo,

ik heb sinds gisteren de ontdekking gedaan dat me achter brug hardstikke scheef staat,
      en zat er over na te denken om hem te gaan verstevigen,
      alleen ik weet niet hoe!
      iemand al eerder gedaan?
      iemand ideeén ? behalve een nieuwe kopen.

Mvg lennart

ChrisNL
      Bijdrager

als eerste kan je het beste beginnen om je brug te richten, met andere woorden: rechtbuigen 😀

dit mag vrij grof, maar wel met beleid! want je last hem uiteindelijk toch sterker, maar voor het lassen is het belangrijk dat hij echt recht is, als je hem namelijk gelast hebt, buig je hem niet meer zo makkelijk.

als eerste zorg je dat je wiel erin staat en controleert dat je aan beide kanten van je velg evenveel ruimte tussen je achterbrug hebt. ook is het belangrijk dat hij recht onder je frame staat.

als dat gebeurd is kan je gaan lassen. je kan dan het beste met strips metaal en hoekprofieltjes gaan werken..

let op, je achterbrug is dun en je last er zondermeer zomaar doorheen, het beste kan je gepulseerd lassen of met puntjes.

b.v. eerst een strip voor de ophanging van je blok, die wil nog wel eens scheuren en/of kapot gaan.

nog een keer vanuit een andere hoek.

je kan evt. zoals op deze foto een plaat lassen die voorkomt dat het middenstuk schrankt.

ik gebruik hier 1mm plaatstaal.

mijn frame had een scheur, dus heb ik er extra een hoekprofiel opgelast.

aan de andere kant heb ik een hoekprofiel gelast. (srry voor het slechte laswerk, conditie’s waren niet optimaal)

let wel op op het moment dat je wil gaan beginnen en je hebt zelf nog ideeen voor het verstevigen, dat je altijd eerst even kijkt of je met je v-snaar en zijkappen uitkomt, zou zonde zijn als je het last, en iets past daarna niet meer

:thumb

succes.

niceVespa
        Bijdrager

ziet er goed uit maar of het stevig blijft ik zou gwn voor de JMPB achterbrug gaan vet stevig!

GTZ NV

ChrisNL
          Bijdrager

niceVespa :
            ziet er goed uit maar of het stevig blijft ik zou gwn voor de JMPB achterbrug gaan vet stevig!

GTZ NV

kan maar op zich niet nodig, deze krijg je met de hand al niet meer gebogen, ja met je voeten ertegenaan misschien, maar die van jmpb vind ik er nou niet echt heel stevig uitzien, misschien omdat die geen opstaande rand van voor naar achter heeft zoals bij die originele.

BMW
            Bijdrager

ChrisNL :
              kan maar op zich niet nodig, deze krijg je met de hand al niet meer gebogen, ja met je voeten ertegenaan misschien, maar die van jmpb vind ik er nou niet echt heel stevig uitzien, misschien omdat die geen opstaande rand van voor naar achter heeft zoals bij die originele.

maar hij is zeker te weten stevig=)

niceVespa
              Bijdrager

BMW :

ChrisNL :

maar hij is zeker te weten stevig=)

idd hier kun je met gemak op het slapste punt gaan staan met je volle gewicht;)

GTZ NV

ChrisNL
                Bijdrager

okeej nou dat klint wel okeej dan, maar degene die dit topic startte wou geen nieuwe aanschaffen, dus is dit een goed alternatief 😉

niceVespa
                  Bijdrager

ChrisNL :
                    okeej nou dat klint wel okeej dan, maar degene die dit topic startte wou geen nieuwe aanschaffen, dus is dit een goed alternatief 😉

ja dat heb ik ook gelezen maar wil hem wel er van beseffen dan je het moet Kunnen lassen ijzer kosten en dergelijke en dan nog hoe lang houdt ie het uit? ik zou aangezien de koste zelf ook voor de altanatieve oplossing

GTZ NV

Helios
                    Bijdrager

Als je brug al krom is heeft het geen nut om deze te gaan verstevigen of terug te buigen.
                      Koop inderdaad zoals al een paar gezegd hier de JMPB brug.

Mocht je deze te duur vinden?
                      Dan is een SI brug een goede oplossing veel stevigeren en niet erg duur

Voor 30 euro had ik een SI brug netjes in de lak en zijkappen.

ChrisNL
                      Bijdrager

dat heeft het wel degelijk, maar goed ieder zijn mening.

ArvidW
                        Donateur

Er wordt gevraag naar het verstevigen voor een normale achterbrug, Chris komt met een prima oplossing. Wat zeuren jullie nou:pest

Een JMPB brug is ook niet alles. Onderdelen passen niet altijd direct, kunnen fabrieksaf ook al scheef zijn, kappen passen er minder mooi op. En hij kost 139 euro ! Echt bezopen voor voor zo’n stukje plaatstaal

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                          Home made engine dyno

lennartcitta
                          Topic starter

dankje voor de foto’s Chris !:thumb
                            ik heb stukjes karton op maat gemaakt op de plaatsen waar ruimte is, en nuttig zal zijn.
                            ik heb me vooral gericht op het stukje bij de Huls die de 2zijden in contackt met elkaar houden,
                            de achter brug wordt deze of volgende week gelast en gespoten!
                            dan zal ik uiteraard ook even de foto’s op topic zetten.

en het ging mij indd over om een normale achterbrug te verstevigen zoals ArvidW zegt ben k het helemaal mee eens.

ChrisNL
                            Bijdrager

lennartcitta :
                              dankje voor de foto’s Chris !:thumb
                              ik heb stukjes karton op maat gemaakt op de plaatsen waar ruimte is, en nuttig zal zijn.
                              ik heb me vooral gericht op het stukje bij de Huls die de 2zijden in contackt met elkaar houden,
                              de achter brug wordt deze of volgende week gelast en gespoten!
                              dan zal ik uiteraard ook even de foto’s op topic zetten.

en het ging mij indd over om een normale achterbrug te verstevigen zoals ArvidW zegt ben k het helemaal mee eens.

nice. ben benieuwd naar het resultaat 😀

Poelll13
                              Bijdrager

Dit is een goed alternatief wel wat minder gelast, maarjah het gaat om het idee.

Hoek profielen erin lassen is wel het aller beste 😉
                                je kan ook de bestaande lassen verstevigen zoals voor waar het frame overloopt naar de tank

Mitsy12
                                Bijdrager

en achterop bij de schokbrekers
                                  die zijn bij mij verbogen door mn vario

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.