Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Noob erft snorfiets!
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 1 maand geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
20 februari 2024 om 23:46 #823747
Beste,
afgelopen weekend heb ik een mooie Piaggio Ciao SI Mix snorfiets van mijn onlangs overleden oom gekregen. Aan de lijst te zien uit 1997. Nu heb ik 20 jaar geleden een Puch gereden maar meer ervaring heb ik niet met
brommers.Gelukkig krijg ik hem wel aan de praat. Nu moet ik hem wel een keer of 5 aanlopen. Hij pruttelt even maar start niet door. Als hij loopt moet hij echt wat hoger in z’n toeren lopen en warm worden voordat hij stationair loopt en niet afslaat. Met de trappers lukt het helemaal niet.
Ik weet een beetje hoe brommers werken maar ben geen pro. Iemand een idee wat ik kan doen om hem beter te laten starten? Bougie schoonmaken/vervangen?
Alvast bedankt.
Viebje
ps. Hoort deze vraag hier of ergens anders?
21 februari 2024 om 09:01 #823748Welkom op het forum!
Zijn een aantal dingen die je na kunt lopen om het starten te helpen:
Verse mengsmering in de tank doen.
Carburateur schoon maken
Bougietje vervangen
Contactpunten stellen indien nodigDan zou die gewoon moeten lopen en rijden, de vespa techniek is redelijk simpel
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 februari 2024 om 09:07 #823749Hallo,
Je gebruikt wel de choke neem ik aan? Een origineel brommertje met een kleine sproeier heeft de choke wel nodig bij het starten.
En is het nu een Vespa Ciao Mix, of een Vespa Si mix? Dat zijn 2 verschillende modellen.4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 februari 2024 om 14:20 #823756Dan moet het wel Piaggio Si worden, of Piaggio Ciao. Vespa’s zijn altijd scooters.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.21 februari 2024 om 18:38 #823769Klopt maar in Nederland toch wel onder de naam Vespa dan wel Vespa Piaggio aan de man gebracht.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 februari 2024 om 19:10 #823770Klopt, maar Italianen lachen je uit hierom.
Het bleek een verzinsel van de importeur,
of enkele importeurs van landen waar vanwege de wet geen scooters als brommer waren toegestaan, zoals NL. Dat kwam o.a. doordat er geen trappers waren waar je mee kon fietsen. En de velgmaat voor bromfietsen moest tot 1967 minimaal 19″ zijn
vanaf ’67 was ook 17″ toegestaan, dus geen scooters(tot 1985)
Omdat Piaggio hier tot in de jaren ’80 bijna volledig onbekend was en Vespa scooter(motor) hier in de jaren ’50 en ’60 hoogtijdagen vierde kende iedereen “Vespa” en niet Piaggio.
Vespa was wel van Piaggio, wat zich alleen uitte als een P op een klein blauw plaatje voorop het beenscherm. Je kocht in Italië ook een
Piaggio Vespa, Vespa was het type.(wesp) en altijd een scootermodel.
De naam Piaggio was nergens te vinden op de Vespa scooters. En niemand in NL kon de naam Piaggio. Vandaar dat na wat handjeklap met de Italianen de Nederlandse importeur het voor elkaar kreeg dat er Vespa op de brommertjes kwam.
Dat zag er natuurlijk veel beter uit, je kocht een Vespa Ciao 😉
Later werd scooterafdeling (vespa) door Piaggio afgestoten en was het een op zichzelfstaand bedrijf maar uiteraard volledig onder de Piaggio paraplu. Zoals ook Fiat met tientallen merknamen deed.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.21 februari 2024 om 21:59 #823771Er zit wel een leuk stukje geschiedenis achter inderdaad :-).
Benieuwd of de ts nu een Si of een Ciao heeft.
Maakt voor t lopen van t blokje niks uit natuurlijk 😉4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.23 februari 2024 om 14:59 #823811Het is dus duidelijk een SI MIX. Bedankt voor dat stukje geschiedenis. Mooi om te lezen.
Moet nog een hoop leren.
Klopt het dat ik geen choke heb? Ik heb alleen een hendeltje om de motor af te laten slaan.
Morgen even de bougie er uit draaien om te kijken hoe deze er uit ziet. Dat lijkt me nog het makkelijkste. Nog tips als hij er zwart uit ziet? Lees hier op het forum dat ze nogal wat verschillende bougies aanbieden.
Zoals aangegeven weet ik er maar weinig van. Ik begreep dat ik gewoon euro 95 of 98 kan tanken zolang er maar niet te veel ethanol in zit (5%). Hoe vaak moet ik olie toevoegen? Neem aan dat dit in het tankje moet in mijn buddy zadel?
23 februari 2024 om 18:55 #823812Hallo Viebje,
je choke om makkelijk te starten bij koude motor zit onderaan bij de motorbekleding.
Rechts boven de trapper, net boven de plastic kap, maar onder het kleine plateaukapje zit een knop die je een stuk in kan drukken/uittrekken(mod.afh.), dan blijft deze ingedrukt staan(=choke aan) als je daarna weer volgas geeft springt de choke er vanzelf af, dat is even oefenen hoe lang deze aan moet blijven en kan iedere dag verschillen(kou-vochtig-droog-warm enz).Starten: kraan open(naar-voor=uit. -beneden=aan. -achteren=reserve), choke indrukken/uittrekken(typeafhankelijk), starten met een pedaaltrap, druk gelijk aan het begin van de pedaaltrap het hendeltje aan het stuur even heel kort in om de zware compressie van de zuiger af te halen aan het begin van de pedaaltred, de motor gaat dan wat makkelijker rond en kost het je minder kracht.
Als de motor dan aanslaat laat deze dan even draaien nog staande op de standaard. Je hoort dan wel of hij makkelijk blijft draaien met de choke die dan natuurlijk nog aanstaat, wil de motor dan bijna gaan afslaan geef dan even kort volgas en de choke springt er van af, nu kan je rijden.
Benzinetank kan 4 liter bevatten waarvan een halve liter reserve is, dus als de motor na 3,5 liter stopt kan de kraan op res. gezet worden, de motor opnieuw gestart, en kan nog met de halve liter een tankstation gezocht worden. Het verbruik zal ongeveer 1,5 liter per 100km zijn.
De bougie bekijk je na een lang stuk volgas rijden, dan direct stoppen, bougie bekijken(=heet)
Hij moet gewoon bruin zijn, dat zal wel oke zijn bij een std. Si.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.