Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Nieuw soort overbrenging.
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 2 maanden geleden door VesbaS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
7 maart 2013 om 10:10 #207550
Ik zie dat de assen tenopzichte van elkaar verschoven kunnen worden maar niet hoe ze elkaar aandrijven 😕
En ik vraag me af of je wel een extra mini koppelingetje nodig hebt en snap ook niet hoe een axiaal beweegbaar tandwiel het achterwiel moet aandrijven.Lijkt me verstandig om op de tekening alles bij naam aan te duiden dan krijgen wij ook wat meer duidelijkheid en kunnen we beter met je meedenken.
Succes maar weer
TICKLING BARN7 maart 2013 om 10:57 #207355@ Crullie
Oh ja, natuurlijk, ik snap je punt. De assen kunnen ten opzichte van elkaar inderdaad verschoven worden, maar het aandrijvende tandwiel (het dunne)zal op een vaste plek blijven, en het dikke overbrengingstandwiel zal door middel van een pusher om de dikke ring rechts in de tekening naar rechts getrokken worden, zodat de twee randen in het binnenste van het koppelingetje elkaar raken en zodat de een dus weer mee gaat draaien met de ander. Ik weet niet of dit genoeg wrijving op gaat leveren, dat moet ik echt nog berekenen.
Het probleem wat ik hiermee op wilde lossen is dat ik juist wilde dat het dikke tandwiel wel kon bewegen en meedraaien met de koppeling zelf, maar ik wilde niet dat het achterste tandwiel dan altijd meedraait en dat het dan ook meebeweegt naar rechts in het geval van de tekening, want een ketting houd er niet zo van om onder een hoek met een tandwieltje te staan. Want als het achterste tandwiel meedraait betekent dat dat als het achterwiel draait, de koppeling ook gaat draaien, en als je dan gaat remmen dat dat vrij hard slijt door slip, en je zou je brommer ook niet in zn vrij kunnen zetten bijvoorbeeld. In dit geval kan dat dus wel.
Zo duidelijker?Edit:
Even een plaatje gemaakt met benamingen van de onderdelen. Links moet je dus als vast beschouwen, en het rechterdeel kan naar rechts bewegen, waardoor de twee kleine koppelingselementjes tegen elkaar aankomen en het achterwiel aandrijven door de wrijving.
7 maart 2013 om 11:51 #207385Juist, de koppelingschaal met tandwiel en overbrengingstandwiel bewegen tezamen en dus in lijn tijdens het koppelen, snap hem. 8)
Ben bang dat de minikoppeling idd niet goed werkt en zal eigenlijk precies het zelfde koppel moeten hebben als de eerste koppeling. Gaat er om dat je met de koppeling handle met je gevoelige vingers precies de slip en koppel weet te vinden.
Het zogenaamde “spelen” met de koppeling =)TICKLING BARN7 maart 2013 om 23:03 #207365Ja, dat spelen met de koppeling weet ik, ik ben ook nog eens een Zündapp-rijder, dus ik weet hoe het zit en zo, alleen ik zit dus een beetje met het probleem hoe ik het aandrijvende tandwiel stil houd en het overbrengingstandwiel mee laat bewegen met de koppeling zelf… Iets met wrijving leek mij wel voor de hand liggend, maar je hebt wel gelijk, want de oppervlaktes zijn veels te klein om een effectieve, rendabele overbrenging te garanderen (op die zin ben ik best wel een beetje trots xd).
Iemand anders ideeen? Koppelingsplaten zijn vrijwel uitgesloten, en ja, ik wil echt deze secundaire as in twee delen opdelen (tenzij iemand anders een idee heeft waardoor dit niet hoeft te gebeuren?)8 maart 2013 om 11:47 #207386Voor de minikoppeling een freewheel monteren maar dan kun je niet meer afremmen op de motor.
TICKLING BARN3 januari 2017 om 14:04 #208338Ik kwam dit topic tegen via een plaatje op Google images en ik ben echt gefascineerd door het idee en de ontwerpen! Erg jammer dat er geen nieuwe updates meer zijn geweest de afgelopen paar jaar… Is het project af? Ben je afgehaakt? Of brom je er stiekem al een paar jaar mee van hot naar her? Ik hoop dat het wat wordt / is geworden! 🙂
Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
VesbaS perso hier! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.