Vespa-Ciao.NL
:: Nieuw blokje ontvangen, kabeltjes anders (met foto’s)

Home Forums Techniek Problemen oplossen Nieuw blokje ontvangen, kabeltjes anders (met foto’s)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

benny1904
    Topic starter

Hoi,

Had mn blokje stuk gereden en heb via het forum een ander blokje gekocht.
      Nu wou ik dit monteren maar helaas zijn de aansluitingen van de kabeltjes niet geheel hetzelfde…

Brommerzijde:
      – 1 zwart kabeltje => ging naar massapunt op blokje OK
      – 1 roof kabeltje => ging naar stekkertje in blokje OK
      – 2 paarse kabeltjes samen => ging naar groen kabeltje aan ontsteking? DIT IS ER NIET

Wat nou gedaan???

Blokjes naast elkaar:

Detail oud:

Detail nieuw:

Brommer zijde:

Robertez
      Bijdrager

Linkerblok heeft de ontsteking deels extern buiten het blok zitten.

Is het niet een optie om deze ontsteking over te zetten op blok 2, dit zodat je de huidige kabelboom kan blijven gebruiken?

benny1904
        Topic starter

Goh, als ik zou weten hoe dan zou ik dat doen 😕

Probleem is dat ik zéér weinig kennis heb van Ciao’s, had gehoopt om gewoon plug and play het blokje over te zetten.
          Dat wit stekkertje met die paarse kabels, waarvoor is dat exact?

Robertez
          Bijdrager

Ik schat in dat dit voor je achterlicht is.

Wat mij opvalt is dat het koperen plaats wat op blok 1 zit, niet op blok 2 zit.
            Ik zou deze gewoon even overzetten van je oude blok.
            (Valt mij trouwens ook op dat de zuigerveer gebroken is van blok 1, maar goed dat zal wel met demonteren zijn gebeurd).

Ik denk dat je zo al verder komt.

– 1 zwart kabeltje uit blok => ging naar bobine op blokje OK
            – 1 rood kabeltje kabelboom => ging naar stekkertje in blokje OK
            – 1 zwart kabeltje kabelboom => ging naar koperenplaatje OK
            – 2 paarse kabeltjes samen => combineren met rodekabel gezien achterlicht ook voeding nodig heeft?

Maybe dat een ander forumlid mij verder kan aanvullen/verbeteren.

benny1904
            Topic starter

Thanx Robertez,

Het koperen plaatje wat je aanhaalde ga ik idd gewoon overzetten, is massapunt lijkt me.
              Vervolgens ga ik eerst eens kijken wat er gebeurt als ik alles overzet zonder dat paarse kabeltje.

Indien dat effectief van het achterlicht is dan kan ik dat mss ook aan dat rode kabeltje bevestigen…

Blokje 1 had wel wat meer aan de hand dan die zuigerveer, ook de zuigerpen was losgekomen leek me…
              Zag er niet netjes uit, vandaar dat ik een ander blokje gekocht heb.

Ga er morgen namiddag aan verder doen en ik post het resultaat even.
              Indien iemand meer info heeft, dank u wel alvast 🙂

Tonni
              Moderator

Het type ontsteking van het oude blok is met remlicht. Die heeft een spoel extra die dwars op de andere twee gemonteerd zit, vandaar de condensator buiten het blok en de extra aansluitdraad.
                Het nieuwe blokje is het ‘gewone’ type. Deze heeft alleen maar een spoel voor gewoon licht.

Als de bedrading van de brommer verder gewoon in orde is, dan is de paarse draad normaal voor het remlicht, de rode voor de gewone verlichting en de zwarte is de massa.
                Dus zou je de paarse on aangesloten kunnen laten, de rode op het witte stekkerblokje in het blok, en de zwarte op het ‘koperen’ plaatje.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

benny1904
                Topic starter

OPGELOST 🙂

Is dus zoals Tonni zei:
                  paarse draad dient voor het remlicht, deze werkt nu niet maar de rest wel.

Moet enkel nog andere trekveertjes zorgen voor mn blokje:
                  – zwarte (polini?) trekveertjes: gaan niet helemaal open dus brommer gaat niet vooruit
                  – mn oude trekveertjes: brommertje doet het, maar deze komen niet mooi terug.

Dit blokje gaat echt wel véél beter dan mn vorige, ben tevreden.
                  Dus nu nog andere veertjes en dan de bougie eens bekijken of ik de correcte sproeier heb…

thanx voor de hulp

SuperSi
                  Bijdrager

koop een setje polini veren van 3 keer 3 veren.
                    en pak daarvan de metaal kleurige

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.